Ynt: INSIGNIA LPG - Subap Erimesi ve Çözümü Hakkında
Arkadaşlar tecrübelerimle konuya açıklık getireyim.
A16LET motorlu Insignia araca sahibim. Öncfeki sahibi yeni montajlı bir Atiker GOLD kit ile aracı sattı. Araç güncel olarak 11bin KM'dir Atiker GOLD OBDII sistem ile yürüyor. Subaplar kompresyon testinden geçti. Ancak bundan sonrası nasıl olacak?
Öncelikle aracımın nozzle ve basınç ayarlarının yanlış olduğunu gördüm. Enjektör ucu 2.2mm idi, basıncımız 1.1bardı ve bu araç için ufaktı. Rolantide 3.9ms gaz enjeksiyon süresi vardı. Bu gaz yetiştirmede sıkıntı çıkacağı ve aracın tam gazda aslında fakir çalışacağı anlamına geliyordu. 2.4mm uç ve 1.25-1.30 arası regülatör basıncı ile temel kurguyu tamamladım. Rolantide 2ms benzin enj. süresi 3.4-3.5ms gaz enjeksiyon süresi vermeye başladı ki bu en ideal değerdir.
Sonrasında ayar işine girişmeye koyuldum. Daha önceden hep BRC kullandığım için Atiker'in yazılımına ve çalışma sistemine biraz yabancıydım. Ancak çözdüm. 3 gündür Atiker ayar kablom ve bir adet bluetooth ELM327 cihazı ile gerek LPG haritasını gerek aracın hangi devirde gaza ne açıda bastığımda fakire/zengine düştüğünü izliyorum.
Öncelikle bu araçların subap yakmasının en büyük sebebi fakir karışım. LPG'de veya aracın subaplarında suç yok. Bu araç turbolu yüksek basınçlı ve güçte bir araç olduğu için LPG montajı yapan "ustacıklar" bu araca tam gazda fakir bırakıyorlar ayarlayamıyorlar ve biz fakire düştüğünde biz çoğunlukla bunu anlayamıyoruz. Neden? Çünkü araç ile gaza yüklendiğimizde durumunda tam turbo basıncı oluştuğunda yakıt düzeltmesi yapmıyor. Bu yüzden dolayı STFT ve LTFT yükselmiyor ve fakir patlamanın farkına varamıyoruz.
Kitimin haritasından farkettim ki ayarlarım kötü olmasa da gaza çeyrek bastığım zaman fakire (%10-%15), gazsa biraz yüklenmeye başladığım zaman ise zengine (%6-7) düşüyor. Burada zengin kısmında sıkıntı yok. Çünkü LTFT değerim zaten 4-5 ti. Bu da aracın gaza yüklenmelerde %1-2 zengin kaldığını gösterir ve kitim OBD2 bağlantısı ile sürekli STFT ve LTFT değerlerini okuduğu için gerekli gaz kesmeyi yapacaktır. Ancak fakir kısıma müdahale edemeyecektir. O yüzden bu kısımlara müdahale ederek o kısmı zenginleştirdim. Yola çıktım. Telefonumdan Torque programından başladım izlemeye. LTFT değeri yavaş yavaş düşmeye ve 0'a yaklaşmaya başladı. STFT miz de 0 çizgisinin etrafında dalgalı bir grafikle geziniyordu. İşlem tamam, buraya kadar herşey güzel.
Peki tam gaz durumu? Tam gazda baktım ki, aracı çok fakir çalıştırsam da çok zengin ayarlasam da haritayı STFT ve LTFT değerleri gelmiyor. Araç tam gazda open loop dediğimiz duruma dönüyor ve gaz düzeltmesi yapmıyor. İşte burası çok tehlikeli. Aracınız turbo devreye girip yüksek basınçlarla silindirlerde patlama yaparken fakir kalıyor. Fakir karışım + basınçlı yanma. Bu subapların dayanmaması çok doğal.
Konuya dönelim, tam gaz durumunu tam ölçemediğim için alt devirlerden gelen çarpanların da fikir vermesiyle az çok ayarladım. Ama teyit edecek hiçbirşey yok tabi elimde. Teyit edebilmek için bir adet Wideband AFR sensörüne ihtiyacım var ki, basınçlı yanma sırasında Air-Fuel Ratio silindirde kaç göreyim. Benzinde mesela tam gazda 13 e düşüyorsa, gazda 13.7 kalıyorsa demekki tam gazda fakirim hala Neyse, bu sensörümüz de yok. O zaman ne yapacağız? Tam basınç oluştuğunda ya tamamen benzine geçiş yapacağız, ya da yüksek miktarda takviye yaptıracağız.
Ben 1500 devirden itibaren 15ms püskürtme süresini geçtiği gibi 7 ms benzin takviyesini işaretledim. 15ms, gaza %75-80 basış açısı diyebilirim. Altında hep gazlı. Tam gaz durumunda %35 e varan bir benzin takviyesi anlamına geliyor.
Araçlarımızı bu şekilde kullanır ayarlarsak, subaplarımızda da diğer ekipmanlarımızda da hiçbirşey olmaz arkadaşlar. Bu şekilde kullanmazsak istediğiniz subabı takın, yine uzayacak, yine subap olmasa yuvası deforme olacaktır. Bursa'da olan arkadaşlara bu konuda yardımcı da olabilirim. Elimde Atiker ve BRC kablosu mevcut.
Saygılar.
Arkadaşlar tecrübelerimle konuya açıklık getireyim.
A16LET motorlu Insignia araca sahibim. Öncfeki sahibi yeni montajlı bir Atiker GOLD kit ile aracı sattı. Araç güncel olarak 11bin KM'dir Atiker GOLD OBDII sistem ile yürüyor. Subaplar kompresyon testinden geçti. Ancak bundan sonrası nasıl olacak?
Öncelikle aracımın nozzle ve basınç ayarlarının yanlış olduğunu gördüm. Enjektör ucu 2.2mm idi, basıncımız 1.1bardı ve bu araç için ufaktı. Rolantide 3.9ms gaz enjeksiyon süresi vardı. Bu gaz yetiştirmede sıkıntı çıkacağı ve aracın tam gazda aslında fakir çalışacağı anlamına geliyordu. 2.4mm uç ve 1.25-1.30 arası regülatör basıncı ile temel kurguyu tamamladım. Rolantide 2ms benzin enj. süresi 3.4-3.5ms gaz enjeksiyon süresi vermeye başladı ki bu en ideal değerdir.
Sonrasında ayar işine girişmeye koyuldum. Daha önceden hep BRC kullandığım için Atiker'in yazılımına ve çalışma sistemine biraz yabancıydım. Ancak çözdüm. 3 gündür Atiker ayar kablom ve bir adet bluetooth ELM327 cihazı ile gerek LPG haritasını gerek aracın hangi devirde gaza ne açıda bastığımda fakire/zengine düştüğünü izliyorum.
Öncelikle bu araçların subap yakmasının en büyük sebebi fakir karışım. LPG'de veya aracın subaplarında suç yok. Bu araç turbolu yüksek basınçlı ve güçte bir araç olduğu için LPG montajı yapan "ustacıklar" bu araca tam gazda fakir bırakıyorlar ayarlayamıyorlar ve biz fakire düştüğünde biz çoğunlukla bunu anlayamıyoruz. Neden? Çünkü araç ile gaza yüklendiğimizde durumunda tam turbo basıncı oluştuğunda yakıt düzeltmesi yapmıyor. Bu yüzden dolayı STFT ve LTFT yükselmiyor ve fakir patlamanın farkına varamıyoruz.
Kitimin haritasından farkettim ki ayarlarım kötü olmasa da gaza çeyrek bastığım zaman fakire (%10-%15), gazsa biraz yüklenmeye başladığım zaman ise zengine (%6-7) düşüyor. Burada zengin kısmında sıkıntı yok. Çünkü LTFT değerim zaten 4-5 ti. Bu da aracın gaza yüklenmelerde %1-2 zengin kaldığını gösterir ve kitim OBD2 bağlantısı ile sürekli STFT ve LTFT değerlerini okuduğu için gerekli gaz kesmeyi yapacaktır. Ancak fakir kısıma müdahale edemeyecektir. O yüzden bu kısımlara müdahale ederek o kısmı zenginleştirdim. Yola çıktım. Telefonumdan Torque programından başladım izlemeye. LTFT değeri yavaş yavaş düşmeye ve 0'a yaklaşmaya başladı. STFT miz de 0 çizgisinin etrafında dalgalı bir grafikle geziniyordu. İşlem tamam, buraya kadar herşey güzel.
Peki tam gaz durumu? Tam gazda baktım ki, aracı çok fakir çalıştırsam da çok zengin ayarlasam da haritayı STFT ve LTFT değerleri gelmiyor. Araç tam gazda open loop dediğimiz duruma dönüyor ve gaz düzeltmesi yapmıyor. İşte burası çok tehlikeli. Aracınız turbo devreye girip yüksek basınçlarla silindirlerde patlama yaparken fakir kalıyor. Fakir karışım + basınçlı yanma. Bu subapların dayanmaması çok doğal.
Konuya dönelim, tam gaz durumunu tam ölçemediğim için alt devirlerden gelen çarpanların da fikir vermesiyle az çok ayarladım. Ama teyit edecek hiçbirşey yok tabi elimde. Teyit edebilmek için bir adet Wideband AFR sensörüne ihtiyacım var ki, basınçlı yanma sırasında Air-Fuel Ratio silindirde kaç göreyim. Benzinde mesela tam gazda 13 e düşüyorsa, gazda 13.7 kalıyorsa demekki tam gazda fakirim hala Neyse, bu sensörümüz de yok. O zaman ne yapacağız? Tam basınç oluştuğunda ya tamamen benzine geçiş yapacağız, ya da yüksek miktarda takviye yaptıracağız.
Ben 1500 devirden itibaren 15ms püskürtme süresini geçtiği gibi 7 ms benzin takviyesini işaretledim. 15ms, gaza %75-80 basış açısı diyebilirim. Altında hep gazlı. Tam gaz durumunda %35 e varan bir benzin takviyesi anlamına geliyor.
Araçlarımızı bu şekilde kullanır ayarlarsak, subaplarımızda da diğer ekipmanlarımızda da hiçbirşey olmaz arkadaşlar. Bu şekilde kullanmazsak istediğiniz subabı takın, yine uzayacak, yine subap olmasa yuvası deforme olacaktır. Bursa'da olan arkadaşlara bu konuda yardımcı da olabilirim. Elimde Atiker ve BRC kablosu mevcut.
Saygılar.
Yorum