Duyuru

Collapse
No announcement yet.

LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filtrele
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
new posts

  • #76
    Orjinal yazı sahibi: nalbantoglu View Post
    Merhaba arkadaşlar. Üst konuda yazdım tekrar edeceğim.

    A16LET motorlu Insignia sahibiyim. Bu motorlar LPG konusunda sıkıntı yaşamış motorlar. Sebebi de güçlü ve ayar yapılması zor bir motor olmasndan temel kurgunun ve ayarın bir türlü tutturulamaması.

    Diğer konularda da anlattım. Aracımı aldığımda üzerinde Atiker GOLD kit vardı. Bu kitimiz OBD destekli güzel bir kit. Ancak temel kurgu yanlış yapılmıştı. Enjektör uçlarına 2.2mm uç takılmıştı ve regülatör basıncı 1.1 bar idi. Bu yüzden dolayı enjeksiyon süreleri oldukça artıyor, yüksek devirlerde güç yetiştiremiyordu.

    1. Adım : Önce bunu düzelttik. Temel kurguyu 2.8mm uç + 1.35 bar şeklinde ayarladık. Enjeksiyon sürelerimiz oldukça düştü.



    2. Adım : Sonrasında güzelce kalibrasyon yapıp aracımızın OBD portundan bağladığımız bir Bluetooth OBD okuyucu ile telefonumuzda Torque programı ile STFT LTFT değerlerini takip ederek bilgisayarımızdan tam gaz olmayan çeyrek gaz gibi stabil gidişlerin haritalarını güzelce ayarladık ve kitimizin OBD desteğini de açarak bu durumlarda kesinlikle karışım ayarlarının benzine muadil çalışmasını sağladık. LTFT değerlerimiz 0.0 (+3/-3) şeklinde sabitlendi.




    Geldik en önemli ve olayın kuyruğunun koptuğu 3.KISIM'a.

    Araçlarda tam gaz durumunda araç open loop'a girdiği için kesinlikle yakıt düzeltmesi yapmıyor demiştik. Bu sebepten dolayı arıza lambanız yanmayacak, aracınız fakir veya zengin karışımda çalışıyorsa bunu hiçbirşekilde göremeyecke farkında da olmayacaksınız demiştik. Bu sebepten performans düşüklüğü ve uzun vadede subap erimesi yaşayacaktık. Bunu görebilmek için Wideband AFR sensörü ile aracın tam gaz durumunda AFR Oranı'nı görüp LPG haritasında da tam gazda o AFR oranını verecek şekilde haritayı ayarlamamız gerekecekti. Bunu yapacak lpgci de usta da bulamayacağımızdan, bu cihazın da bulunmayışından tam gaz durumunda tamamen benzinle geziyorduk. Bugün aracıma Wideband AFR sensörü ile tam gaz ayarı yapıldı. Artık aracım en agresif kullanımlarda bile gazda, benzinden farksız çalışıyor. Subaplarımın zarar görme gibi bir olasılığı yok.

    Wideband AFR sensörüne sahip olan ve ayar yapan Murat Ayçiçek hocam ile irtibata geçtim. Kendisi İstanbulda ikamet ediyor. Hobi için bu işlerle uğraşan, bilgili bir kişi. Bursa'dan İstanbul'a geldim. Kendisi bu akşam itibari ile buluştuk. Aracımın egsozuna sensörü konumlandırıp yola çıktık.

    = Egsoza cihazı konumlandırma ve araçtaki ekranı.





    = Yola çıkışımız ve kullanım:

    Closed loop durumda araç 15.5 ile 14.7 arasında gidip gelir. Buralarda hiçbir sıkıntımız yok. Open loop'u öğrenmek için önce benzinde tam gaz asıldım. Benzinde 11.5-12 arası AFR değeri veriyordu aracım. LPG de ise 10.3'lere kadar düştü. Çoğunluğa kıyasla benim aracım tam gazda zengindi. Çünkü fakire düşüp subapların erimesinden korktuğumdan LPG haritasında tam gaz kısmını düşük tutmaya cesaret edemiyordum. Bu yüzden dolayı vuruntu ve performans düşüklüğü yaşıyordum. Murat hocam çoğu aracın yüksek devirde hep fakir çalıştığından bu yüzden subapların yandığından bahsetti. Çünkü bu kısım ayarlanamıyor. Tam basınçta her araç open loop'a giriyor. LPG kalibrasyonu güzel yapılırsa alt kısım düzgün oluyor ancak tam gaz gene kumar oluyor. Zaten LPGciler de hep aynı şeyi söylüyorlar: agresif kullanırsan subapların 30 bin, sakin kullanırsan 60 bin vs vs. Neden? Çünkü sakin kullanan adam open loop kısıma daha az giriyor. Oysaki o kısım da düzgün ayarlansa, benzinin aynısı olsa, bu aracın LPG'de zarar görmesi için hiçbir sebep yok.



    Murat Ayçiçek hocam AFR sensörünü izleyerek LPG'de tam gaz durumunu benzine muadil hale getirdi. Haritayı anlık değere göre düzenledi.

    Ve sonuç: Araç tam gaz hızlanmada turbo tam devreye girdiğinde benzinden farksız hızlanır hale geldi. Araç tam stabil. Bir türlü LPG'de yakalayamadığım o akıcılığı yakaladım. Aynı zamanda herhangi bir zengin/fakir durumu da olmayacağından aracımızın subapları artık güvende. Benzin takviyesi veya tam gazda benzine geçişe gerek kalmadı.

    Kısacası temel kurgusu ve ayarı iyi yapılan bir LPG kitine ek olarak Wideband AFR ayarı ile hiçbir araç subap yakmaz, LPG de performans düşüklüğüne uğramaz.

    Insignia'sına veya başka bir aracına LPG takmayı düşünen arkadaşlar hiç düşünmesinler, taksınlar. Veya LPG de kullanan veya subaplarının erimesinden korkarak aracını kullanan, tam gazda benzine geçiren arkadaşlar için de artık korkmalarına gerek yok.

    İstanbul'da olan arkadaşlar kendisi ile irtibata geçebilir.

    Biraz sıkıntılı bir süreç oldu benim için de, aracı aldığımdan beri 1.5 ay oldu. Bugünden itibaren gönül rahatlığı ile kullanmaya başladım.

    Böylelikle LPG muammasına bir nokta da koyulmuş oldu.

    Saygılar.
    abi lütfen numaranı yazarmısın

    Yorum


    • #77
      Merhaba. Öncelikle ilginiz ve verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim.
      Daha önce forum sayfasında bildirmiştim. DYMCO marka LPG kitine burada bakan yok ve ben işim nedeniyle (Memur) Ankara 'ya gidemiyorum. Değişmiş Regülatör nedeniyle muayeneden geçemedim. Bu nedenle halen Malatya'dayım ve arabama (İnsignia 1.6 180t 2009 model 121.000 Km) Atiker marka (tüp hariç) sistem taktıracağım. GRANT modelininin değer tablosu olan kimse bulamadım. Siz tüm ayar ve testleri GOLD modeli için yaptığınızı söylemiştiniz. Eğer bu tabloyu siz den alabilirsem GRANT yerine GOLD taktırıp sizin bulduğunuz değerleri girdirmeyi düşünüyorum.

      Sizin bu konuda fikriniz alabilir miyim ? Teşekkürler

      Yorum


      • #78
        Orjinal yazı sahibi: mustafaongoren View Post
        abi selamınaleyküm lütfen numaranı verebilirmisin ?
        Merhaba.

        Herkes ile burada telefon üzerinden özel iletişime geçilirse şekilde bilgi herkese açık olmaz. Sen de bu yazılanlara ulaşamazdın mesela. Aynı zamanda, hem bir konuya birden fazla kişinin fikir yürütmesinden ziyade tek kişinin akıl yürütmesi doğal olarak daha zayıf bir yol olur senin açından. Burada her sorana telefon numaramı verirsem ben de yetişemem

        Bir sorun yaşamakta veya lpg konusu ile ilgili soruların var ise forumda konu açarsan ben ve diğer arkadaşlar yardımcı olmaya çalışırız.

        Saygılar.


        Orjinal yazı sahibi: OrhanOrhan View Post
        Merhaba. Öncelikle ilginiz ve verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim.
        Daha önce forum sayfasında bildirmiştim. DYMCO marka LPG kitine burada bakan yok ve ben işim nedeniyle (Memur) Ankara 'ya gidemiyorum. Değişmiş Regülatör nedeniyle muayeneden geçemedim. Bu nedenle halen Malatya'dayım ve arabama (İnsignia 1.6 180t 2009 model 121.000 Km) Atiker marka (tüp hariç) sistem taktıracağım. GRANT modelininin değer tablosu olan kimse bulamadım. Siz tüm ayar ve testleri GOLD modeli için yaptığınızı söylemiştiniz. Eğer bu tabloyu siz den alabilirsem GRANT yerine GOLD taktırıp sizin bulduğunuz değerleri girdirmeyi düşünüyorum.

        Sizin bu konuda fikriniz alabilir miyim ? Teşekkürler
        Şu an Atiker Gold ve Romano kitlerde ayar yaptık. Bu yüzden elimizde şu an bu araçlar için gerekli harita kombinasyonu bulunuyor. İnşallah ileride Grand ve diğer kitler için de çıkaracağız.

        Grand taktırırsanız sensör bağlayıp ayar yapmamız gerekir. Gold taktırırsanız hazır haritayı yükleyip basıncı rolantide tutacak şekilde ayarlayıp kullanabilirsiniz.
        Son düzenleme: nalbantoglu; 28.02.2017, 16:23.

        Yorum


        • #79
          Orjinal yazı sahibi: kayhansoylukan View Post

          Hocam Antalyada ayar yapan arkadaşımız kim ben marka konusunda karar versem hemen taktıracağım atıkeri dediğiniz sistemle taktırmayı düşünüyorum açıkcası mart 15 de Antalyaya gideceğim gitmişken ayar işinide hallederim.Ancak burada taktıracağım adama uçları dediğiniz gibi 2,8 nasıl yapacağız ben bunu ustaya anlatacağım adamda bana yaaa yok öyle bir şey hemşerim ağzıyla konuşacak kesin
          2.8mm'lik matkap ucu 2tl. Uçları sökmeniz için ufak bir pense yeterli.

          Yorum


          • #80
            Orjinal yazı sahibi: nalbantoglu View Post

            2.8mm'lik matkap ucu 2tl. Uçları sökmeniz için ufak bir pense yeterli.

            Hocam verdiğin her bilgi için sonsuz teşekkürler atiker grand kitte karar kıldım montaj için Niğdeye güvenemedim Konyada taşkın otogaz sıtkı ustaya götüreceğim manifoldu söküp uzatmamız lazım dedi birde bu işlem neye yarar?

            Yorum


            • #81
              Orjinal yazı sahibi: kayhansoylukan View Post


              Hocam verdiğin her bilgi için sonsuz teşekkürler atiker grand kitte karar kıldım montaj için Niğdeye güvenemedim Konyada taşkın otogaz sıtkı ustaya götüreceğim manifoldu söküp uzatmamız lazım dedi birde bu işlem neye yarar?
              Ustanız takdir edilecek bir hassasiyet göstermiş.. Yanma odası manfoldda açılacak deliklerden uzak olduğu için ve üstünde delerek doğru açıyı yakalanamayacağı için manifoldu söküp nipel deliklerini açacak ve nipelleri doğru açı ile yanma odasına doğru uzatacak montajcınız. Daha iyi püskürtme sözkonusu olacak.

              Yorum


              • #82
                Orjinal yazı sahibi: nalbantoglu View Post

                Ustanız takdir edilecek bir hassasiyet göstermiş.. Yanma odası manfoldda açılacak deliklerden uzak olduğu için ve üstünde delerek doğru açıyı yakalanamayacağı için manifoldu söküp nipel deliklerini açacak ve nipelleri doğru açı ile yanma odasına doğru uzatacak montajcınız. Daha iyi püskürtme sözkonusu olacak.
                Ustayı internetten tavsiye üzerine buldum grand kiti taktırdıktan sonra da bahsettiğiniz ayarların yapılması gerekiyor değil mi ?

                Yorum


                • #83
                  Bu arada fikir versin diye yazıyorum atiker grand kit romano enjektörlü büyük regülatör 8 mm bakır boru normalde 6 da kullanıyoruz dedi manifolt uzatmalı 2.4 nozzul enjektör büyüklüğü heralde bu şekilde 10 taksit 1700 TL dedi haftaya taktıracağım.

                  Yorum


                  • #84
                    Orjinal yazı sahibi: kayhansoylukan View Post
                    Bu arada fikir versin diye yazıyorum atiker grand kit romano enjektörlü büyük regülatör 8 mm bakır boru normalde 6 da kullanıyoruz dedi manifolt uzatmalı 2.4 nozzul enjektör büyüklüğü heralde bu şekilde 10 taksit 1700 TL dedi haftaya taktıracağım.
                    Evet bakır boru 8mm olmalı.

                    2.4 ufak. 2.8 olmalı ancak size itiraz edecektir. Hiç münakaşaya girmeyin. Siz taktırın, AFR ayarı yapılırken bunlara da el atılır.

                    Yorum


                    • #85
                      Merhaba.

                      Arabamda ki sistemi tank hariç komple değiştirdim. Atiker Grand Kit taktırdım. Tank hariç 1400 tuttu. Arabanın çekişi değişti. Sabahları olan sorun olmuyor artık. Ancak muayeneden geçemedim. Gaz boruları, stepne yuvasına girdiği kısımda (tanka giderken) arabanın altında eksoz borularına yakın geçiyormuş...

                      Aklınızda olsun Muayene istasyonunda ki kişiler, boruların kapatılmasını kabul etmiyor. İlla gözle görünecekmiş. Ancak eksoj borusuna yakın olacak şekilde ya da üzerine araya galvanizli saç vb. malzeme takılabilirmiş.

                      Bu muayene bana 4 yeni tekere ve yeni bir gaz sistemine patladı. Neyse ki muayeneden geçtim. Çok şükür.

                      Merakla ve heyecanla Atiker Grand Kit için gerekli harita kombinasyonu ve ayarları bekliyorum. Şimdiden emeklerinize sağlık...

                      Saygılarımla...

                      Yorum


                      • #86
                        Orjinal yazı sahibi: OrhanOrhan View Post
                        Merhaba.

                        Arabamda ki sistemi tank hariç komple değiştirdim. Atiker Grand Kit taktırdım. Tank hariç 1400 tuttu. Arabanın çekişi değişti. Sabahları olan sorun olmuyor artık. Ancak muayeneden geçemedim. Gaz boruları, stepne yuvasına girdiği kısımda (tanka giderken) arabanın altında eksoz borularına yakın geçiyormuş...

                        Aklınızda olsun Muayene istasyonunda ki kişiler, boruların kapatılmasını kabul etmiyor. İlla gözle görünecekmiş. Ancak eksoj borusuna yakın olacak şekilde ya da üzerine araya galvanizli saç vb. malzeme takılabilirmiş.

                        Bu muayene bana 4 yeni tekere ve yeni bir gaz sistemine patladı. Neyse ki muayeneden geçtim. Çok şükür.

                        Merakla ve heyecanla Atiker Grand Kit için gerekli harita kombinasyonu ve ayarları bekliyorum. Şimdiden emeklerinize sağlık...

                        Saygılarımla...
                        Hayırlı olsun.

                        Dedikleriniz doğru. Gaz boruları kesinlikle eksoza yakın olmayacak. Ayrıca eskiden dolum borusu yalıtım kaplanıyordu. Bu icat yeni çıktı, kaçak delik kontrolü yapamadıklarından dolayı yalıtım istemiyorlar. Çoğu araba dönüyor, bunu size TMMOB sızdırmazlık testinde söylemiş olmaları lazım. Muayeneye gitmeden önce buna bakın diye.

                        Şunu da belirteyim 26 Nisan 2017 tarihinden itibaren gözükmeyen tampon arkasındaki dolum ucu da TMMOB sızdırmazlık raporundan ve proje onayından dolayısı ile muayeneden kesinlikle geçmeyecek. LPG sistemi olan ve işletmeyen arkadaşlar bu tarihe kadar işletsinler. Bu tarihe kadar işletenler kazanılmış haktan dolayı muayenede geçebilir, tadilat gerekmeyebilir. Bu tarihten sonra aracına ;LPG kit takmak isteyenler veya olup ta işletmek isteyen arkadaşlar ya tamponu deldirecek ve dolum ağzını tampona monteletecek, ya da benzin dolum yerinde koyulabilecek alan var ise adaptörlü lpg dolum ucu buraya koyulacak.

                        Tekerleri değiştirmeniz iyi olmuş, muayeneden geçmeyince yeni gaz sistemi ne alaka onu anlayamadım. Kusur giderilir ve devam eder.

                        Ayar konusuna gelirsek; Atiker Grand için daha hiç ayar yapma şansımız olmadı. Aracınızda şu an uç basınç kombinasyonlarını da bilmiyoruz. Hangi ildesiniz? Aracı ayar yapabileceğimiz illerden birine getirebilseniz hepsini eksiksiz şekilde yapabiliriz. (Antalya , Ankara , Bursa, Tokat)
                        Son düzenleme: nalbantoglu; 14.03.2017, 20:19.

                        Yorum


                        • #87
                          Merhaba.

                          Öncelikle ben işim nedeniyle Malatya'dayım. Eski gaz sistemim DYMCO marka idi. Bu ilde ve yakın illerde bu markanın yetkili servisi bulunmamakta. Aracımda oluşturduğu sorunlar nedeniyle regülatörünü Ankara'dan getirtirerek burda ki başka bir tamirciye taktırmıştım. Sonrasında da muayene girmiştim. Ancak regülatör değişikliği yeniden tadilat raporu gerektiriyor imiş. Tabi bu raporu burada alamadım. Çünkü raporu onaylayabilecek yetkili bir servis yok. Dolayısıyla muayeneden geçemedim. Ben de, memleketin her yerinde servisi olan, en az 2 yıl garantisi olacağı için komple sistemi Atiker ile değiştirdim. Artık arabam da ki sorunların çoğu gitti.

                          İnşallah en kısa zamanda bir fırsat ve/veya izin bulabilirsem söylediğiniz illerden birisine giderek bu ayarı yaptırmak istiyorum. Böyle bir imkan elime geçtiğinde buradan tekrar sizlerle haberleşirim.

                          İlginiz için teşekkürler..

                          Yorum


                          • #88
                            Hocam yağ yakma düzelmedi hatta gittikçe arttı. Herhalde ya conta problemim var ya da ayarsız kullandığım zamandan kalma çatlaklar oluştu. Bu tavsiye edersiniz. İki bin kmde bir bir yağ yakar oldu

                            Yorum


                            • #89
                              Orjinal yazı sahibi: gambleroflife View Post
                              Hocam yağ yakma düzelmedi hatta gittikçe arttı. Herhalde ya conta problemim var ya da ayarsız kullandığım zamandan kalma çatlaklar oluştu. Bu tavsiye edersiniz. İki bin kmde bir bir yağ yakar oldu
                              Başlangıç olarak külbütör kapağı contalarını kontrol edelim. Yağ kaçırıyor olabilir. Sırasıyla diğer yağ kaçırabilecek noktalara da eğilelim. Bu kadar ağır bir yağ yakma sorunu oluşması zor bir ihtimal. Olabilir ancak önce conta kontrolü yapılırsa daha mantıklı olur.

                              Yorum


                              • #90
                                Ellerinize kollarınıza emeklerinize sağlık...

                                Yorum

                                İşleniyor...
                                X