Duyuru

Collapse
No announcement yet.

LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filtrele
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
new posts

  • LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

    Merhaba arkadaşlar. Üst konuda yazdım tekrar edeceğim.

    A16LET motorlu Insignia sahibiyim. Bu motorlar LPG konusunda sıkıntı yaşamış motorlar. Sebebi de güçlü ve ayar yapılması zor bir motor olmasndan temel kurgunun ve ayarın bir türlü tutturulamaması.

    Diğer konularda da anlattım. Aracımı aldığımda üzerinde Atiker GOLD kit vardı. Bu kitimiz OBD destekli güzel bir kit. Ancak temel kurgu yanlış yapılmıştı. Enjektör uçlarına 2.2mm uç takılmıştı ve regülatör basıncı 1.1 bar idi. Bu yüzden dolayı enjeksiyon süreleri oldukça artıyor, yüksek devirlerde güç yetiştiremiyordu.

    1. Adım : Önce bunu düzelttik. Temel kurguyu 2.8mm uç + 1.35 bar şeklinde ayarladık. Enjeksiyon sürelerimiz oldukça düştü.



    2. Adım : Sonrasında güzelce kalibrasyon yapıp aracımızın OBD portundan bağladığımız bir Bluetooth OBD okuyucu ile telefonumuzda Torque programı ile STFT LTFT değerlerini takip ederek bilgisayarımızdan tam gaz olmayan çeyrek gaz gibi stabil gidişlerin haritalarını güzelce ayarladık ve kitimizin OBD desteğini de açarak bu durumlarda kesinlikle karışım ayarlarının benzine muadil çalışmasını sağladık. LTFT değerlerimiz 0.0 (+3/-3) şeklinde sabitlendi.




    Geldik en önemli ve olayın kuyruğunun koptuğu 3.KISIM'a.

    Araçlarda tam gaz durumunda araç open loop'a girdiği için kesinlikle yakıt düzeltmesi yapmıyor demiştik. Bu sebepten dolayı arıza lambanız yanmayacak, aracınız fakir veya zengin karışımda çalışıyorsa bunu hiçbirşekilde göremeyecke farkında da olmayacaksınız demiştik. Bu sebepten performans düşüklüğü ve uzun vadede subap erimesi yaşayacaktık. Bunu görebilmek için Wideband AFR sensörü ile aracın tam gaz durumunda AFR Oranı'nı görüp LPG haritasında da tam gazda o AFR oranını verecek şekilde haritayı ayarlamamız gerekecekti. Bunu yapacak lpgci de usta da bulamayacağımızdan, bu cihazın da bulunmayışından tam gaz durumunda tamamen benzinle geziyorduk. Bugün aracıma Wideband AFR sensörü ile tam gaz ayarı yapıldı. Artık aracım en agresif kullanımlarda bile gazda, benzinden farksız çalışıyor. Subaplarımın zarar görme gibi bir olasılığı yok.

    Wideband AFR sensörüne sahip olan ve ayar yapan Murat Ayçiçek hocam ile irtibata geçtim. Kendisi İstanbulda ikamet ediyor. Hobi için bu işlerle uğraşan, bilgili bir kişi. Bursa'dan İstanbul'a geldim. Kendisi bu akşam itibari ile buluştuk. Aracımın egsozuna sensörü konumlandırıp yola çıktık.

    = Egsoza cihazı konumlandırma ve araçtaki ekranı.





    = Yola çıkışımız ve kullanım:

    Closed loop durumda araç 15.5 ile 14.7 arasında gidip gelir. Buralarda hiçbir sıkıntımız yok. Open loop'u öğrenmek için önce benzinde tam gaz asıldım. Benzinde 11.5-12 arası AFR değeri veriyordu aracım. LPG de ise 10.3'lere kadar düştü. Çoğunluğa kıyasla benim aracım tam gazda zengindi. Çünkü fakire düşüp subapların erimesinden korktuğumdan LPG haritasında tam gaz kısmını düşük tutmaya cesaret edemiyordum. Bu yüzden dolayı vuruntu ve performans düşüklüğü yaşıyordum. Murat hocam çoğu aracın yüksek devirde hep fakir çalıştığından bu yüzden subapların yandığından bahsetti. Çünkü bu kısım ayarlanamıyor. Tam basınçta her araç open loop'a giriyor. LPG kalibrasyonu güzel yapılırsa alt kısım düzgün oluyor ancak tam gaz gene kumar oluyor. Zaten LPGciler de hep aynı şeyi söylüyorlar: agresif kullanırsan subapların 30 bin, sakin kullanırsan 60 bin vs vs. Neden? Çünkü sakin kullanan adam open loop kısıma daha az giriyor. Oysaki o kısım da düzgün ayarlansa, benzinin aynısı olsa, bu aracın LPG'de zarar görmesi için hiçbir sebep yok.



    Murat Ayçiçek hocam AFR sensörünü izleyerek LPG'de tam gaz durumunu benzine muadil hale getirdi. Haritayı anlık değere göre düzenledi.

    Ve sonuç: Araç tam gaz hızlanmada turbo tam devreye girdiğinde benzinden farksız hızlanır hale geldi. Araç tam stabil. Bir türlü LPG'de yakalayamadığım o akıcılığı yakaladım. Aynı zamanda herhangi bir zengin/fakir durumu da olmayacağından aracımızın subapları artık güvende. Benzin takviyesi veya tam gazda benzine geçişe gerek kalmadı.

    Kısacası temel kurgusu ve ayarı iyi yapılan bir LPG kitine ek olarak Wideband AFR ayarı ile hiçbir araç subap yakmaz, LPG de performans düşüklüğüne uğramaz.

    Insignia'sına veya başka bir aracına LPG takmayı düşünen arkadaşlar hiç düşünmesinler, taksınlar. Veya LPG de kullanan veya subaplarının erimesinden korkarak aracını kullanan, tam gazda benzine geçiren arkadaşlar için de artık korkmalarına gerek yok.

    İstanbul'da olan arkadaşlar kendisi ile irtibata geçebilir.

    Biraz sıkıntılı bir süreç oldu benim için de, aracı aldığımdan beri 1.5 ay oldu. Bugünden itibaren gönül rahatlığı ile kullanmaya başladım.

    Böylelikle LPG muammasına bir nokta da koyulmuş oldu.

    Saygılar.

  • #2
    Ynt: LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

    Konu toparlanmış
    Teşekkürler

    Konuyu SAbitliyorum

    Lpg İle ilgili merak edenler inceler



    2009 INSIGNIA 4DR COS 16LET180HP M6 NAV CD500+FLEX+SR+19'' JANT+DERİ

    Yorum


    • #3
      Ynt: LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

      Eline sağlık, kararlılığın için tebrik ederim..
      Beyaz 1.6 T Cosmo Flexride DVD800 Infinity

      Yorum


      • #4
        Ynt: LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

        Çok faydalı ve güzel bir başlık olmuş teşekkürler

        Yorum


        • #5
          Ynt: LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

          Tebrikler. Güzel konu.
          .
          Ancak bunu uygulayacak bir usta bulmak mesele.
          .
          Kolaygelsin.
          İnsignia 2014 Cosmo 1.6 170hp, Marjet Sıvı Sistem LPG, Zeytin Yeşili, Otomatik, FlexRide Paketi, Çevre Görüş Paketi 2, Sunroof, BOSE Ses Sistemi, Park and Go Paketi, Isıtmalı Siena Perfore Deri Koltuklar

          Yorum


          • #6
            Ynt: LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

            Orjinal yazı sahibi: maxut
            Tebrikler. Güzel konu.
            .
            Ancak bunu uygulayacak bir usta bulmak mesele.
            .
            Kolaygelsin.
            Bırakın bunu uygulayacak ustayı, Wideband AFR cihazı, hava yakıt karışımı dediğinizde ne dediğinizi anlayacağını sanmıyorum. LPG kuru yakıt, subap yakar, yağlama sistem yapalım vs vs diye sıralanıp aynen devam edilecektir. Ustalar daha dediğim gibi enjektörün ucuna hangi genişlikte ucu takacaklaırnı bilmiyorlar. Onu bilseler tam gaz olmayan kısımda haritayı zor tutturuyorlar, daha düne kadar araçlar arıza lambası yanık geziyordu; "lpg de aracın beyni karışıyor, lpg de arıza lambası yakar abi" denip geçiliyordu. Şimdi o söndürüldü yine asgari düzeyde bir ayar yapılıyor da araç arıza lambası yakmıyor. Bu wideband afr bağlayarak open loopta hava yakıt karışımını ayarlama işi lpgcilere daha çooook uzak malesef. Ancak Murat hocam gibi Wideband AFR cihazı olan anlayan kişilerden yardım almak gerekiyor.

            Yorum


            • #7
              Ynt: LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

              Bakın kesinlikle yanlış anlaşılmasın ama
              Bir çok ust düzey lpg dönüşüm firmalari, yani bu kit i meydana getiren bilim insanları bu durumu cozemedi mi ?
              Bence uzun vadeli deneyimden sonra kesin konuşmak faydalı olacaktir. Ayrıca çalışmanizi taktir ediyorum.
              CARRARO 806 ELITE HD - SHIMANO ALTUS M310 - SHIMANO TOURNEY TX51 - SHIMANO M355 HİDROLİK DİSK -
              SHIMANO ALTUS M310 3X8 - ALÜMİNYUM 1.1/8″ YARI ENTEGRE

              Yorum


              • #8
                Ynt: LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

                Orjinal yazı sahibi: aSya
                Bakın kesinlikle yanlış anlaşılmasın ama
                Bir çok ust düzey lpg dönüşüm firmalari, yani bu kit i meydana getiren bilim insanları bu durumu cozemedi mi ?
                Bence uzun vadeli deneyimden sonra kesin konuşmak faydalı olacaktir. Ayrıca çalışmanizi taktir ediyorum.
                Kesinlikle yanlış anlaşılacak birşey yok. LPG dönüşümcülerinin dün ve bugün geldiği nokta belli Ali bey. Daha düne kadar dediğim gibi arıza ikaz lambası yanık geziyordu araçlar "beyni karışıyor lpgli aracın yanar" deniliyordu. Türkiye'de gelişme grafiği bu durumda olan bir piyasa LPG dönüşüm piyasası.

                Yurtdışında zaten tam gaz ayarı bu şekilde yapılıyor. Google'dan yabancı forumları ve LPG conversion sitelerini okursanız hep araçların O2 sensörlerinin narrowband olduğunu open loop kısmın wideband sensör ile ayar yapıldığını okuyacaksınız. Bu yeni birşey de değil, çok eski yazılar bile var yabancı forumlarda (7 yıllık, 8 yıllık). Yabancılar bizden bu konuda bile fersah fersah öte malesef, öyle söyleyeyim. Murat bey de zaten bu forumları okuyup Wideband AFR almaya karar vermiş.

                Aracım şu an LPG'de bu ayar yapılmadan 12bin KM yaptı. Bundan sonra tamamen gazla yürümeye devam edecek. Bir 20 bin KM sonra deneklik statümü başarıyla yerine getirmiş olurum herhalde. Ancak dediğim gibi bu şekilde ayarlanan bir araçta subaplarda birşey olmayacaktır.

                Saygılar.

                Yorum


                • #9
                  Ynt: LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

                  Çok güzel bir paylaşım. Elinize sağlık...

                  Bu işleri anladığım kadarıyla sadece bir ağabeyimiz hobi olarak yapıyor. Ulaşmak isteyenler ne yapmalı...
                  MEN AMENE BİL KADER EMİN-E MİNEL KEDER.

                  Yâ Rab! Garibem, bîkesem, zaîfem, nâtüvanem, alîlem, âcizem, ihtiyarem, 
Bî-ihtiyarem, el'aman gûyem, afv cûyem, meded hâhem zidergâhet İlahî!

                  Yorum


                  • #10
                    Ynt: LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

                    İşte bende onu diyorum. Yurtdışında bu çözüldü ise, TR de de otomatikman çözlülmüş olması gerekmiyor mu?
                    Yurtdışında zehir zemberek arkadaşlar çözmüş ise ne bileyim bu işin ar-ge si de çözmüş olması gerekmez mi diye düşünüyorum.
                    CARRARO 806 ELITE HD - SHIMANO ALTUS M310 - SHIMANO TOURNEY TX51 - SHIMANO M355 HİDROLİK DİSK -
                    SHIMANO ALTUS M310 3X8 - ALÜMİNYUM 1.1/8″ YARI ENTEGRE

                    Yorum


                    • #11
                      Ynt: LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

                      Orjinal yazı sahibi: aSya
                      İşte bende onu diyorum. Yurtdışında bu çözüldü ise, TR de de otomatikman çözlülmüş olması gerekmiyor mu?
                      Yurtdışında zehir zemberek arkadaşlar çözmüş ise ne bileyim bu işin ar-ge si de çözmüş olması gerekmez mi diye düşünüyorum.
                      İşte malesef durum bu. ar-gesi var yapan uğraşan yok. Bahsettiğiniz "zavoli insignia için hazır harita var diyor" o harita da bu şekilde elde ediliyor. Ama maalesef seviye belli. Murat bey ile uç mevzusunu konuştum sanayiide tanıdık bir lpg montajcısına sormuş isim vermeyeyim büyük bir dükkan. Yahu size Atiker eğitim vermiyor mu veya bir tablo, hangi araca hangi uç takılması lazım diye demiş. Yok biz bununla ilgili bir eğitim görmüyoruz, deneme yanılma yöntemi ile araçlara uç takıyoruz demişler. Daha hangi hacim ve güçteki araca hangi ucu takmasını söylemekle uğraşmayan bir lpg sektöründen bahsediyoruz. Çünkü satıyor bu ürünler. Şu an için piyasada bir talep sıkıntısı yok. Durum bu; siz Wideband AFR ile ayar öğretilsin lpgcilere diyorsunuz.

                      Orjinal yazı sahibi: bilgecem
                      Çok güzel bir paylaşım. Elinize sağlık...

                      Bu işleri anladığım kadarıyla sadece bir ağabeyimiz hobi olarak yapıyor. Ulaşmak isteyenler ne yapmalı...

                      Yorum


                      • #12
                        Ynt: LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

                        O zaman ortada hatta Türkiye piyasasında korkunç bir yanılgı var. O kadar araç telef oldu.
                        CARRARO 806 ELITE HD - SHIMANO ALTUS M310 - SHIMANO TOURNEY TX51 - SHIMANO M355 HİDROLİK DİSK -
                        SHIMANO ALTUS M310 3X8 - ALÜMİNYUM 1.1/8″ YARI ENTEGRE

                        Yorum


                        • #13
                          Ynt: LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

                          Orjinal yazı sahibi: aSya
                          O zaman ortada hatta Türkiye piyasasında korkunç bir yanılgı var. O kadar araç telef oldu.
                          Bende öyle söyledim milyonlarca aracı kasap gibi montajlayıp gönderdiler o zaman dedim. Evet gazcılar da bunu söylüyor dedi. Çalışıyor mu çalışıyor. Tasarruf var mı var. Hadi iyi günlerde kullan. Ama nasıl bozuk çalışıyor? O zaman takma benzinde gez ya da dizel al. Bu mandalite ile bu ürünler senelerdir satıyor, arıza lambası artık herkesin gözünce ciddi sıkıntıydı onu daha düzgün ayar yapmayı öğrenerek aştılar ki, hala yanabilir ona takılma diyen var dedi. Haklı. Şu an en kaliteli montaj yapanların mottosu bile şu : Arıza lambası yanmayacak şekilde asgari temel düzeyde doğru ayar + yüksek devirlerde tam gazda tutturulamayacağı için malum karışım 3500 devir sonrası tam gazda benzin takviyesi. Böylesi daha kolay daha basit ve daha kazançlı. Biz böyle uğraşıyoruz ediyoruz, bazı ustalar çok bozuluyor. Ben Bursa'da "o internettekilere kalsa biz bu işten ekmek yiyemeyiz" itirafını yapan usta gördüm, adam nefret duyuyor internettekilere, ağzımdan yanlışlama kablom var ben kontrol ediyorum değerleri lafı çıktı da mosmor oldu. Sıkıntı var yani... ihihi

                          Orjinal yazı sahibi: bilgecem
                          Çok güzel bir paylaşım. Elinize sağlık...

                          Bu işleri anladığım kadarıyla sadece bir ağabeyimiz hobi olarak yapıyor. Ulaşmak isteyenler ne yapmalı...
                          Kendisinin telefon numarasını isteyen arkadaşlara özelden ulaştırabilirim. Evet kendisi bir firmada müdür, iş saatlerinin haricinde uğraşıyor.

                          Yorum


                          • #14
                            Ynt: LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

                            Şimdi örnek olarak,
                            Zavoli motor garantisi yapıyor. Bu iş yasal. Zavoli italya yani yurtdışında montaj + ayar işini düzgün yapıklarını varsayar isem Zavoli italya, Zavoli Türkiye' ye dmeiyormu ? Yaw arkadaş, bizde sorun yok sizde neden sorun var? Neden motor garantisi veriyorsunuz? Ne den subaplar ve piston yatakları bilmem X km sonra eriyecek te neden bu nun sigorta garantisini veriyorsunuz ?

                            Demem o ki, Türkiye ye ayrı muamelemi var anlamadım şimdi.
                            CARRARO 806 ELITE HD - SHIMANO ALTUS M310 - SHIMANO TOURNEY TX51 - SHIMANO M355 HİDROLİK DİSK -
                            SHIMANO ALTUS M310 3X8 - ALÜMİNYUM 1.1/8″ YARI ENTEGRE

                            Yorum


                            • #15
                              Ynt: LPG'de subap erimesi ve karışım bozukluğuna kesin çözüm - Wideband AFR ayarı

                              Orjinal yazı sahibi: aSya
                              Şimdi örnek olarak,
                              Zavoli motor garantisi yapıyor. Bu iş yasal. Zavoli italya yani yurtdışında montaj + ayar işini düzgün yapıklarını varsayar isem Zavoli italya, Zavoli Türkiye' ye dmeiyormu ? Yaw arkadaş, bizde sorun yok sizde neden sorun var? Neden motor garantisi veriyorsunuz? Ne den subaplar ve piston yatakları bilmem X km sonra eriyecek te neden bu nun sigorta garantisini veriyorsunuz ?

                              Demem o ki, Türkiye ye ayrı muamelemi var anlamadım şimdi.
                              Ben bununla ilgili yaşanan bir olayı anlatmak istiyorum.

                              Ford 1970-1981 Pinto isimli bir model üretmişti. Bu model satışa sunulduktan sonra bir kaç yangın ve çarpışmalarda infilak vakası yaşandı ve araştırmalar sonucunda yakıt tanklarının patlamaya oldukça eğilimli olduğunu anlaşılmıştı.
                              Bunun üzerine Ford yetkilileri bir maliyet analizi yapmışlar ve araçları geri çağırıp, aynı zamanda üretimdeki araçlarda gerekli değişikliklerin yapılmasının maliyetiyle; kaza olması durumunda ödenecek tazminat miktarlarını karşılaştırmışlardır. Sonuç: tazminat ödemek daha ucuza gelecek diye düşünerek ona göre strateji çizmişlerdir. Ancak uzun vadede bu sonuç Ford'a çok pahalıya patlamıştır. Bilinçlenen ve durumun farkına varan müşteriler yüzünden Ford bu aracı sattığı piyasalarda çok büyük bir prestij kaybına uğramış, halkın gözünde saygınlığını yerle bir etmiştir.

                              Bizim muhabbet tam olmasa da biraz buna benziyor. Türkiye'de bu işi tam tutturmak, eğitim vermek, 1000 lirayı bulan AFR cihazı aldırmak.... Bugüne kadar yapılan şeylerin yanlışlığının kabulü ve tükürülenlerin yalanması. Montajcı günde 5-6 montaj yapacağına bunlarla uğraşıp 1-2 montaj yapacak... Bayinin de ürünü üretip bayilik satan markanın da ticari kaygıları var. Hiçbir lpgci o markanın bayiliğini almaz. O ürünü satmaz. Bizde birde bu tarz amatör ilgilenenlere karşı işin piyasasında büyük nefret var. Bir atiker bayii'ne gidip uç isteyin bayi değilseniz vermezler. Size kötü kötü bakarlar. Ancak kendini aşmış, Atiker, Zavoli, Lovato gibi firmaların beynini üreten yazılımı yazan AEB firmasına mail atın, bu işlerle amatör şekilde uğraşan bir lpgli araç kullanıcısı olduğunuzu belirtin durumları anlatın. Size ayrıntılı şekilde döner elinden gelen yardımı yapar. Malesef böyle. Bu işler sıkıntılı işler.

                              Yorum

                              İşleniyor...
                              X