Türkiyede 95 oktan diye benzin istasyonlarından aldığımız benzinin gerçek oktan değeri 91-93 oktan arası değişiyor. Birçok üretici de araçların avans ayarını 95-98 Oktan değerine göre yapıyor. Yani 95 oktanla vuruntusuz çalışacak şekilde tasarlanmış motorunuz 91 Oktan yakıt alınca LSPI yani halk diliyle vuruntulu durumda çalışmaya başlıyor. Özellikle alt devirlerde bu durum siz farketmeden motor içinde yaşanıyor. Şehirlerde durk kalk trafikte bu durum iyice artıyor.
Pistonun kırılmasına sebep olan olayın özeti de şöyle;
Siz 95 Oktan diye aldığınız, aslında 91 oktan yakıt hava karışımı silindir içine alınıyor. Piston üst ölü noktaya hareket etmeye çalışıyor. Normalde buji çaktığında patlamanın başlaması gerekirken bu 91 oktan yakıt, basınç ve sıcaklığa mukavemet gösteremediği için Buji henüz ateşlemeyi başlatmadan önce sıkıştırılmış yakıt hava karışımının içinde kontrolsüz patlamalar oluşuyor. Yukarı gitmeye devam eden piston bu istenmeyen kontrolsüz patlamaların oluşturduğu aşırı yüksek basınca maruz kalıyor. Üstüne bir de buji çakarak ateşlemeyi başlatıyor ve asıl patlama gerçekleşiyor. Sonuç, kontrolsüz ve aşırı yüksek basınca maruz kalmış pistonlar.
Bu sorunun en büyük sorumlusu Türkiyede 95 oktan adı altında satılan ama aslında 91 oktan olan benzindir.. Ben bu sorunu aşmak adına oktan arttırıcı kullanılmasını tavsiye ediyorum. Oktan arttırıcı ile LSPI durumu oluşmasını mümkün olduğunca azaltabilirsiniz. Standart pistonların yerine Forged piston takılması kalıcı bir çözüm değil. Bu pistonların LSPI durumuna mukavemeti standart pistonlara göre daha yüksek ancak bunların da bir limiti var. Bunlar da vuruntuya maruz kalınca bir noktadan sonra su koyveriyorlar.
En iyi çözüm oktan arttırıp buji ateşlemeden önce yakıtın kontrolsüz yanmayı başlatmasının önüne geçmektir. Daha düşük güç üreten Turbo motorlarda da LSPI oluyor ancak bunların turbo ünitelerinin ürettiği basınç daha düşük olduğu için kontrolsüz patlama esnasında pistonların maruz kaldığı basınç çok daha az olduğundan dolayı pistonlar daha az stres altında çalışıyor ve daha yüksek dayanım sağlıyorlar.
Özellikle A16LET ve SIDI motorları kullanan arkadaşlar için hatırlatma yapmak istedim. Atmosferik motorlar için risk çok daha düşük.
Pistonun kırılmasına sebep olan olayın özeti de şöyle;
Siz 95 Oktan diye aldığınız, aslında 91 oktan yakıt hava karışımı silindir içine alınıyor. Piston üst ölü noktaya hareket etmeye çalışıyor. Normalde buji çaktığında patlamanın başlaması gerekirken bu 91 oktan yakıt, basınç ve sıcaklığa mukavemet gösteremediği için Buji henüz ateşlemeyi başlatmadan önce sıkıştırılmış yakıt hava karışımının içinde kontrolsüz patlamalar oluşuyor. Yukarı gitmeye devam eden piston bu istenmeyen kontrolsüz patlamaların oluşturduğu aşırı yüksek basınca maruz kalıyor. Üstüne bir de buji çakarak ateşlemeyi başlatıyor ve asıl patlama gerçekleşiyor. Sonuç, kontrolsüz ve aşırı yüksek basınca maruz kalmış pistonlar.
Bu sorunun en büyük sorumlusu Türkiyede 95 oktan adı altında satılan ama aslında 91 oktan olan benzindir.. Ben bu sorunu aşmak adına oktan arttırıcı kullanılmasını tavsiye ediyorum. Oktan arttırıcı ile LSPI durumu oluşmasını mümkün olduğunca azaltabilirsiniz. Standart pistonların yerine Forged piston takılması kalıcı bir çözüm değil. Bu pistonların LSPI durumuna mukavemeti standart pistonlara göre daha yüksek ancak bunların da bir limiti var. Bunlar da vuruntuya maruz kalınca bir noktadan sonra su koyveriyorlar.
En iyi çözüm oktan arttırıp buji ateşlemeden önce yakıtın kontrolsüz yanmayı başlatmasının önüne geçmektir. Daha düşük güç üreten Turbo motorlarda da LSPI oluyor ancak bunların turbo ünitelerinin ürettiği basınç daha düşük olduğu için kontrolsüz patlama esnasında pistonların maruz kaldığı basınç çok daha az olduğundan dolayı pistonlar daha az stres altında çalışıyor ve daha yüksek dayanım sağlıyorlar.
Özellikle A16LET ve SIDI motorları kullanan arkadaşlar için hatırlatma yapmak istedim. Atmosferik motorlar için risk çok daha düşük.
Yorum