Duyuru

Collapse
No announcement yet.

Disklerin Tornalanması Hakkında

Collapse
X
 
  • Filtrele
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
new posts

  • Disklerin Tornalanması Hakkında

    Merhabalar,
    Yazacaklarım sadece mevcut 2 aracımla yaşadığım tecrübelerden çıkardığım ve önemli görmek için dostça paylaşmak istediğim sonuçlardır. Teknik olarak hatalarım olursa düzeltmenizde bir sakınca yoktur, ben de memnuniyetle yanlışımı öğrenirim.
    Konuya dönecek olursak, mevcut araçlarımdan biri 150.000 km'de 17" jantlı makyajsız kasa (eski araç diyelim), diğer 45.000 km'de 18" jantlı makyajlı kasa (yeniaraç diyelim). Eski aracımın disklerini, fren esnasında direksiyon titremesi nedeniyle 120.000 km civarında tornalatmıştım ve bir sıkıntı hissetmedim. Diğer aracımda da direksiyon titremesi başlayınca, nasılsa ilk araçta sıkıntı olmadı diye onun da disklerini tornalattım.
    Her ne kadar yeni aracımın frenleri çok daha iyi olsa da, her iki aracımın da frenlerinin yeterli olduğunu düşünüyordum, ani fren gerektiren durumlarda her iki araç da olması gerektiği gibi sorunsuz ve stabil şekilde durmayı başarıyordu.
    Geçenlerde bir konu açmış ve eski aracımın durmaya yakın hızlarda silkeleme yaptığını söylemiştim, bunun üzerine ilk iş olarak eski aracımın ön disk ve balatalarını değiştirdim. 21 yıllık ehliyet sahibi ve iyi bir sürücü olduğunu düşünen biri olarak, öncesinde frenlerimin aslında ne kadar kötü olduğunu bu işlemden sonra anladım. Daha da önemlisi, özellikle şehir içi kullanımlarda fren dozlamasının öncesinde ne kadar kötü olduğunu fark ettim. Şimdi yeni aracımda da fren dozlamasının iyi olmadığını fark ediyorum. (Bu yıla kadar aracımı genelde düz güzergahlarda kullanırken bu yıl hafta içi her gün Ankara'nın en dik yokuşlarının olduğu İncek bölgesine gidiyorum ve frenlerdeki sorunları geç fark etmemin nedeni biraz da bu değişiklik.)

    Sonuç olarak, benim disk tornalatma işlemi sonrası gözlemim şu : Diskler tornalatıldığında fren pedalında bir boşluk oluşuyor, fren pedalına basar basmaz araç tepki vermiyor ve konfor freni yapmaya çalıştığınızda araç bazen hiç yavaşlamıyor, bu yüzden konfor freni ile durabileceğiniz bazı durumlarda sert frenle durmak zorunda kalabiliyorsunuz. Sanırım her ne kadar 1 kez yapılan torna güvenilir dense de, diskler olması gerektiğinden fazla inceldiği için kaliperler hafif frende diski tam olarak sıkamıyor ve frenlerde bahsi geçen boşluk oluşuyor. Bu boşluk belki fren performansını ciddi biçimde etkilemiyor ancak kullanım konforunuzu oldukça etkiliyor. Eski aracımı artık çok daha zevkle ve huzurla kullanıyorum.

    Tavsiyem, kesinlikle tornalatma yaptırmamanız, zaten disk + balata değişimi günümüz standartlarında bedava kabul edilebilecek, 1000 lira gibi bir rakama mal oluyorken bu riski almayın.

  • #2
    Çalışırken yazdığım için yazım dili biraz kötü olmuş, kusura bakmayın.

    Yorum


    • #3
      Başka bir forumda 14 yıl önce yazılmış şöyle bir yorum gördüm :
      Disk tornalaması, geçmişte geliştirilen tekniklerle aracın diskini bile sökmeden gerçekleştirilen bir yöntemdi. Hatta Ankara'da birkaç meslek lisesinde (1996 ve öncesi) bu tip mekanizmalar yapılmıştı. Disk tornalama işlemi, yamulan veya çizilen disklerin arkadaşımında belirttiği gibi düzeltilmesi için gerçekleştirilen bir yöntemdi.

      Disk yanığı, genelde sertleşen balatalarla, uzu frenlemeler esnasında disk yüzeyindeki siyahlaşma olarak görülür. Ancak bunun sebebi genelde uzun frenleme ve çok sert balata kullanımı sonunda meydana gelir. Sizin belirttiğiniz çizgiler ise, zamanla oluşan normal aşınmalardır. Diskler özellikle sıcakken girilen bir su çukurunda bile diskin yamulmasıyla bozulabilmektedir.

      Disk tornalama eskiden kalın soğutmasız (diskin ortasında bulunan kanallardan yoksun) disklerde kolaylıkla uygulanabşlmekteydi. Ancak (hatırladığım kadarı ile) 15mm nin altında tavsiye edilmemekteydi. kullanılan malzeme kalitesi nedeniyle 15-20.000km dayanan diskler, en fazla 2 defa tornalanabiliyordu.

      Günümüzde ise soğutmalı disklerde disk kalınlığı çok sınırdadır ve ancak tozlama tabir edilen 1-2mm kadar tornalama yapılabilmektedir. Üzerine çıkıldığında, soğutmana çok yaklaşılmakta, ısıya bağlı yamulma hatta kırılmalar sıkça görülektedir. Gelişen malzeme kalitesi ile beraber 60.000km minimum ömrü olan diskler ancak olaan dışı şartlarda kolay kolay tornalanmaz. Bir defa dışında da yeni model disklerde tornalama tavsiye edilmez. Özellikle ABS sistemine sahip araçlarda. Ayrıca aracınızın diski üzerinde soğutma delikleri de mevcuttur. Tornalama sonrasında (üzerinde oluşan çizgiler ve bu delikler balatanızın çok çabuk bitmesine neden olmaktadır) et kalınlığı incelmesine bağlı olarak çatlamaya neden olmaktadır.

      Yorum


      • #4
        Paylaşım için teşekkürler. Orjinal disk ve balata çok pahalı bu sebeple yan sanayi kaliteli disk ve balata kullanıp normal ömrü bitmeden erken değiştirip kafa rahat bir şekilde ekonomik sürüş ve frenleme yapılabilir. Ben bu şekilde yapıyorum. Tavsiyem de bu yönde.
        @Murat
        2014 1.6t 170hp 260nm + pedal commander

        Yorum


        • #5
          Hocam "yan sanayi" denince biraz yanlış anlaşılaibliyor, OEM üreticiler (Bosch, Delphi, Ferodo, TRW, Sachs vb.) tarafından üretilen ürünler için bence orijinal demekte bir sakınca yok, ancak piyasada ucuz, 2. kalite yedek parçalar da var ve bence "yan sanayi" tabirini bunlar için kullanmak daha doğru. Ben Delphi disk ve Bosch balata aldım, ikisi toplam 950 TL tuttu, 50 lira da işçilik ödedim. (Başarı Opel sağ olsun, neredeyse bedava iş yapacaklar; vesileyle onları da tekrar tavsiye etmek isterim, ustalığına yorum yapmıyorum ama insanlık ve dürüstlük olarak daha iyisini bulmanız zor diyebilirim.)

          Yorum


          • #6
            (Mesajı yanlışlıkla gönderdim, devam ediyorum.)
            Bu durumda kendimi "yan sanayi" iş yaptırmış gibi düşünmüyorum; orijinal dediğimiz GM logolu ürünleri de yukarıdaki firmalar üretiyor...

            Diğer aracım sadece 45.000 km'de olsa da onda da ilk fırsatta disk + balata değişimi yaptıracağım, fren pedalının doğru dozlama yapması trafikte büyük rahatlık.

            Yorum


            • #7
              Aynen katılıyorum. Bu arada yanlış tabir kullandım, ağız alışkanlığı işte.
              @Murat
              2014 1.6t 170hp 260nm + pedal commander

              Yorum


              • #8
                öncelikle bende diskin tornalanmasına karşıyım, kim kaç mm inceltiyo bilemiyoruz. fren dozlamasının diskten çok balatadan kaynaklandığını düşünüyorum çünkü balata diskten daha çabuk aşınıyo. yeni balatanın fren iyileştirmesine etkisi uzun süre kullanılan metalin ısınıp soğutarak özelliğini kaybetmesinden kaynaklanabilir mi? emin değilim merakımdan soruyorum
                OPC Line Sport

                Yorum


                • #9
                  Konuda belirtmemişsimiz bu süreç içerisinde hiç fren hidroliği değişimi yaptınız mı? Yapılan araştırmalar günlük kullanıcı olan bizlerin 15.000km bir sehir içi kullanımında ortalama 75000 kez frene basıldığını söylüyor. Dot4 fren hidroliği bu kullanım sonucunda kaynama noktası eğrisi aşağıya düşüyor. Yani sıfır yağ 400 derece civarında kaynama noktasındayken kullanım sonucu bu değer 200'lü derecelere düşmekte. Birde uzun yıllar değişmeden kullanılan fren hidroliğinde yükselen kontaminasyon sonucu fren performansı ve konforu iyice düşmektedir.

                  Sözün özü; balata değişiminde sizin ve sevdiklerinizin güvenliği için mutlaka fren hidroliğinide değiştirin.

                  Dip Not: Ekleme yapmayın, Bu iş için yapılmış vakumlu cihaz ile tüm fren sıvısını değiştirin.

                  Yorum


                  • #10
                    Disk değişiminden önce balatalarım oldukça iyi durumdaydı, direksiyonda hafif titreme başlamıştı. Pedaldaki boşluk bence balatadan kaynaklanmıyor, sanırım frenler balata aşınması düşünülerek tasarlanmış ama disk inceldiğinde durum değişiyor diye düşünüyorum. Konuyla ilgili teknik bir uzmanlığım yok, yanlışım olabilir ama çıkarımım böyle.

                    NOT : Yaz başlamadan DOT5 fren hidrolik yağı değişimi yaptırılmıştı.

                    Yorum


                    • #11
                      Arkadaşlar diskler tekrar eğrildi, dik yokuşlarda direksiyon elimde dans ediyor. (fren performansında sorun yok)

                      Yeni diskler takıldıktan 1 hafta sonra hafif titreme başlamıştı, geçen hafta İstanbul'a gidip geldim ve şimdi titreşim eskiye döndü!

                      Bu araç neden diskleri bu kadar çabuk eğiyor? Muhtemelen başka bir sorundan kaynaklanıyor çünkü dünyanın en kalitesiz diskleri takılsa yine bu kadar çabuk eğilmez...

                      Yorum


                      • #12
                        Orjinal yazı sahibi: ufukkk View Post
                        Arkadaşlar diskler tekrar eğrildi, dik yokuşlarda direksiyon elimde dans ediyor. (fren performansında sorun yok)

                        Yeni diskler takıldıktan 1 hafta sonra hafif titreme başlamıştı, geçen hafta İstanbul'a gidip geldim ve şimdi titreşim eskiye döndü!

                        Bu araç neden diskleri bu kadar çabuk eğiyor? Muhtemelen başka bir sorundan kaynaklanıyor çünkü dünyanın en kalitesiz diskleri takılsa yine bu kadar çabuk eğilmez...
                        Disklet sıcakken yıkama yaptınız mı?
                        34HZD10

                        Yorum


                        • #13
                          Hocam bu aracın diskleri düzenli ve hızlı bir şekilde eğiliyor, bunun çok daha somut bir sebebi olmalı. Daha önceki diskler de tornalama işleminden bir kaç hafta sonra eğrilmişti. (Bir önceki aracım Megane 3 ST idi ve 100.000 km kullandığım orijinal diskler eğrilmedi.) Yani bu araçtaki eğilmenin yıkama ile, yağmur ile ilgisi yok.

                          Yorum


                          • #14
                            benim aklıma 2 seçenek geliyor
                            1. Sürtünme çok fazla oluyor (aşırı fren kullanma, yüksek hızda ani frenler, olası bir arıza)
                            2. Diskler sıcakken su ile teması. Özellikle basınçlı su ile.

                            Bunu bir kere yapması ve diskleri torna sonucu tekrar olmayacağı anlamın da gelmez. Diskli değiştirirseniz belki sorununuz çözülebilir.
                            34HZD10

                            Yorum


                            • #15
                              Aracı sert kullanmam, frenleri hiç zorlamadım, diskleri değiştireli 3 ay ancak oldu. Su da tutturmuyorum, aracı en fazla ayda 1 kez yıkatıyorum ve yıkamacı evimin dibinde ve diskler ısınmadan varmış oluyorum, yıkamacıları da her zaman uyarırım "disklere su tutma" diye.

                              Önceki diskleri de tornalatmıştım ve 1-2 hafta sonra yine direksiyon titremesi başlamıştı.

                              Benim sorunum bu tür olağan durumlardan değil hocam, porya eğriliği, kaliper arızası vb. bir sorun var gibi araçta. Bunu araştırıyorum.

                              Yorum

                              İşleniyor...
                              X