Merhabalar,
Yazacaklarım sadece mevcut 2 aracımla yaşadığım tecrübelerden çıkardığım ve önemli görmek için dostça paylaşmak istediğim sonuçlardır. Teknik olarak hatalarım olursa düzeltmenizde bir sakınca yoktur, ben de memnuniyetle yanlışımı öğrenirim.
Konuya dönecek olursak, mevcut araçlarımdan biri 150.000 km'de 17" jantlı makyajsız kasa (eski araç diyelim), diğer 45.000 km'de 18" jantlı makyajlı kasa (yeniaraç diyelim). Eski aracımın disklerini, fren esnasında direksiyon titremesi nedeniyle 120.000 km civarında tornalatmıştım ve bir sıkıntı hissetmedim. Diğer aracımda da direksiyon titremesi başlayınca, nasılsa ilk araçta sıkıntı olmadı diye onun da disklerini tornalattım.
Her ne kadar yeni aracımın frenleri çok daha iyi olsa da, her iki aracımın da frenlerinin yeterli olduğunu düşünüyordum, ani fren gerektiren durumlarda her iki araç da olması gerektiği gibi sorunsuz ve stabil şekilde durmayı başarıyordu.
Geçenlerde bir konu açmış ve eski aracımın durmaya yakın hızlarda silkeleme yaptığını söylemiştim, bunun üzerine ilk iş olarak eski aracımın ön disk ve balatalarını değiştirdim. 21 yıllık ehliyet sahibi ve iyi bir sürücü olduğunu düşünen biri olarak, öncesinde frenlerimin aslında ne kadar kötü olduğunu bu işlemden sonra anladım. Daha da önemlisi, özellikle şehir içi kullanımlarda fren dozlamasının öncesinde ne kadar kötü olduğunu fark ettim. Şimdi yeni aracımda da fren dozlamasının iyi olmadığını fark ediyorum. (Bu yıla kadar aracımı genelde düz güzergahlarda kullanırken bu yıl hafta içi her gün Ankara'nın en dik yokuşlarının olduğu İncek bölgesine gidiyorum ve frenlerdeki sorunları geç fark etmemin nedeni biraz da bu değişiklik.)
Sonuç olarak, benim disk tornalatma işlemi sonrası gözlemim şu : Diskler tornalatıldığında fren pedalında bir boşluk oluşuyor, fren pedalına basar basmaz araç tepki vermiyor ve konfor freni yapmaya çalıştığınızda araç bazen hiç yavaşlamıyor, bu yüzden konfor freni ile durabileceğiniz bazı durumlarda sert frenle durmak zorunda kalabiliyorsunuz. Sanırım her ne kadar 1 kez yapılan torna güvenilir dense de, diskler olması gerektiğinden fazla inceldiği için kaliperler hafif frende diski tam olarak sıkamıyor ve frenlerde bahsi geçen boşluk oluşuyor. Bu boşluk belki fren performansını ciddi biçimde etkilemiyor ancak kullanım konforunuzu oldukça etkiliyor. Eski aracımı artık çok daha zevkle ve huzurla kullanıyorum.
Tavsiyem, kesinlikle tornalatma yaptırmamanız, zaten disk + balata değişimi günümüz standartlarında bedava kabul edilebilecek, 1000 lira gibi bir rakama mal oluyorken bu riski almayın.
Yazacaklarım sadece mevcut 2 aracımla yaşadığım tecrübelerden çıkardığım ve önemli görmek için dostça paylaşmak istediğim sonuçlardır. Teknik olarak hatalarım olursa düzeltmenizde bir sakınca yoktur, ben de memnuniyetle yanlışımı öğrenirim.
Konuya dönecek olursak, mevcut araçlarımdan biri 150.000 km'de 17" jantlı makyajsız kasa (eski araç diyelim), diğer 45.000 km'de 18" jantlı makyajlı kasa (yeniaraç diyelim). Eski aracımın disklerini, fren esnasında direksiyon titremesi nedeniyle 120.000 km civarında tornalatmıştım ve bir sıkıntı hissetmedim. Diğer aracımda da direksiyon titremesi başlayınca, nasılsa ilk araçta sıkıntı olmadı diye onun da disklerini tornalattım.
Her ne kadar yeni aracımın frenleri çok daha iyi olsa da, her iki aracımın da frenlerinin yeterli olduğunu düşünüyordum, ani fren gerektiren durumlarda her iki araç da olması gerektiği gibi sorunsuz ve stabil şekilde durmayı başarıyordu.
Geçenlerde bir konu açmış ve eski aracımın durmaya yakın hızlarda silkeleme yaptığını söylemiştim, bunun üzerine ilk iş olarak eski aracımın ön disk ve balatalarını değiştirdim. 21 yıllık ehliyet sahibi ve iyi bir sürücü olduğunu düşünen biri olarak, öncesinde frenlerimin aslında ne kadar kötü olduğunu bu işlemden sonra anladım. Daha da önemlisi, özellikle şehir içi kullanımlarda fren dozlamasının öncesinde ne kadar kötü olduğunu fark ettim. Şimdi yeni aracımda da fren dozlamasının iyi olmadığını fark ediyorum. (Bu yıla kadar aracımı genelde düz güzergahlarda kullanırken bu yıl hafta içi her gün Ankara'nın en dik yokuşlarının olduğu İncek bölgesine gidiyorum ve frenlerdeki sorunları geç fark etmemin nedeni biraz da bu değişiklik.)
Sonuç olarak, benim disk tornalatma işlemi sonrası gözlemim şu : Diskler tornalatıldığında fren pedalında bir boşluk oluşuyor, fren pedalına basar basmaz araç tepki vermiyor ve konfor freni yapmaya çalıştığınızda araç bazen hiç yavaşlamıyor, bu yüzden konfor freni ile durabileceğiniz bazı durumlarda sert frenle durmak zorunda kalabiliyorsunuz. Sanırım her ne kadar 1 kez yapılan torna güvenilir dense de, diskler olması gerektiğinden fazla inceldiği için kaliperler hafif frende diski tam olarak sıkamıyor ve frenlerde bahsi geçen boşluk oluşuyor. Bu boşluk belki fren performansını ciddi biçimde etkilemiyor ancak kullanım konforunuzu oldukça etkiliyor. Eski aracımı artık çok daha zevkle ve huzurla kullanıyorum.
Tavsiyem, kesinlikle tornalatma yaptırmamanız, zaten disk + balata değişimi günümüz standartlarında bedava kabul edilebilecek, 1000 lira gibi bir rakama mal oluyorken bu riski almayın.
Yorum