Duyuru

Collapse
No announcement yet.

LSPI Yaşayan Motorlar ve Muhtemel Çözümler

Collapse
X
 
  • Filtrele
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
new posts

  • LSPI Yaşayan Motorlar ve Muhtemel Çözümler

    Forumda farklı konu başlıkları altında ufaktan değinilen LSPI sorunu için ayrı bir başlık açmak istedim.

    Öncelikle LSPI nedir? İngilizce "Low Speed Pre-Ignition" kelimelerinin kısaltması olup ve Türkçe'ye düşük hızda erken ateşleme diye çevirebiliriz. Bunu yaşadığınızı düşük hız ve düşük devirde birden gaza yüklendiğinizde gelen "çıt-çıt-çıt" seslerinden anlarsınız.

    Wikipedia(İngilizce): https://en.wikipedia.org/wiki/Low-speed_pre-ignition
    Arabam.com: https://www.arabam.com/blog/genel/ls...il-engellenir/
    Seslerin kaydedildiği bir video: https://www.youtube.com/watch?v=stTSkExjFfE

    Anlamına bakınca basit bir vuruntu gibi gelebilir ama malesef basit değil. Ülkeler firmaları daha az yakıt tüketen daha az zehirli gaz salan motorlar yapmaya zorladıkça küçük hacimli, direkt enjeksiyonlu, turbo beslemeli motorlar mantar gibi çoğaldı. Artık yeterli testler mi yapılmadı bilmiyorum, bu motorlara sahip araçlar kullanılıp yol yaptıkça kullanıcılar sorun yaşamaya başladı. Kimisi garantiden parça, kimisi motor değiştirdi. Kimisi de hiçbirşey yapamadı. Bu sorunu yaşadığının farkında bile olmayan insanların olduğuna eminim.

    Bizi ilgilendiren kısmında GM motorları da bu durumdan nasibini aldı. Daha çok 1.0T SIDI ve 1.4T SIDI bu sorunla meşhur olsa da forumdaki biz kullanıcılara göre 1.6T SIDI'de de bunu yaşayanlar mevcut. Deniyor ki sesleri duyduğunuz an vuruntunun en yüksek seviyeye ulaşmış anıdır. Demek ki sesleri duymadan da vuruntu yaşama ihtimalimiz var. Vuruntu mekanik parçalara zarar veriyor. Piston, segman, sübaplar ilk hasarı alacak olan parçalar. Tabi kimse yepyeni dediği motorunun açılmasını istemez. Bilmiyorum belki de aracım 46 bin km'deyken motor arıza lambası yaktığında, yanma odası kurum tutmuş denilerek pistonların artı-garantiden değişmesinin sebebi de budur.

    Muhtemel çözümler dememin sebebi bildiğim kadarıyla firmalar henüz kalıcı çözüm bulamadılar. Buji, motor yağı gibi sarf malzemeleri iyileştirmişler. Bu sayede bu sorunun önüne geçtiklerini söylüyorlar. Önüne mi geçtiler geciktirdiler mi bilmiyoruz. Mesela yağ olarak Dexos 2 yerine Dexos 1 Gen 2 kullanmamız lazımmış. Bujide de belli bir seri no varmış, şimdi araştırıp bulamadım. Siz de bildiklerinizi yazıp katkıda bulunursanız gelecekteki sorunlar için insanlara faydalı bir rehber oluşturmuş oluruz.

    Herkese araçlarıyla mutlu ve sorunsuz günler diliyorum.


    Insignia Cosmo 1.6 SIDI MT Su Mavisi + Sprint Booster + LED Aydınlatma + OPC Pedal Seti ve Sinyal Çerçevesi + Çift Çıkış Egzoz + Spoiler + BMC Kutu İçi Hava Filtresi + ATE PowerDisc

  • #2
    Daha önce bu konuyu biraz araştırmış biri olarak LSPI ile ilgili ülkemizdeki en büyük problemin yakıt olduğunu düşünüyorum. Oktanı düşük yakıt basitçe daha düşük sıcaklıklarda erken tutuşmaya sebep oluyor.

    İnsignianın motoru düşük devirde çalıştırma odaklı şanzıman yazılımının da bu iş üzerinde oldukça büyük bir etkisi var. Bunu şu şekilde düşünebilirsiniz aracımız yokuşu bile 1.500 devir 6.viteste tırmanmaya çalışıyor. Bu da yüksek turbo basıncı ve bol oksijen ile basit tabirle mangalda kömürü yellediğimiz gibi pistonun keskin köşelerinde sıcaklıkların yükselmesine sebep oluyor. Bu keskin köşelerdeki yüksek sıcaklıklar yüzünden erken ateşleme ve vuruntu oluşuyor.

    Ben bu sıkıntıyı aracımı aldığımdan beri yüksek oktanlı benzin ve yokuşta vites düşürmek ile mümkün olduğunca engellemeye çalışıyorum. Yağı da yetkili serviste değiştirterek en önemli faktörlerden birisini de elimine ettiğimi düşünüyorum.

    Yorum


    • #3
      Başlığın açıldığı çok iyi oldu bence.
      Aracımı 2.el olarak ilk aldığımda üzerinde sıvı sistem yerli üretim (rezil marjet) vardı. Araçta yaşadığım ve servis kökenli sorunlar sebebiyle söktürdüm. Şu an benzinde kullanıyorum ve lpg kaynaklı sorunların hiçbiri yok. Ancak, aracı lpg de kullandığım zamanlarda yüksek oktan yakıt olması sebebiyle bu lspi olayını hiç yaşamadım. Ne zaman ki benzine geçtik, sonrasında özellikle yokuş çıkarken araç hemen hızlanıp 3.vitese (otomatik) geçtiğinde düşük devirde ilerlerken gaza bastığımda vites küçültüp 2 ye alıp gitmesi gerekirken 3 ile alt devirden hızlanmaya çalışıyor ve vuruntu sesi gelmeye başlıyor. O anda ayağı gazdan çekmek gerekiyor, ses hemen kayboluyor. Lpg de bunları hiç yaşamadığım için gerçekten başlarda olayı çözemedim.
      Olay bence kesinlikle ülkemiz yakıt oktan değerlerinin yeterli olmaması. 1.6t sidi için 98 oktan öneriliyor. Ben bu sorunu son birkaç aydır epey düzelttim, yok denecek kadar aza indirdim. Yağ ve buji olaylarını aynen biliyoruz ve uyguluyoruz bence, geçiyorum. Yakıtı aracıma daha iyi olduğunu gördüğüm bp den alıyorum, bir de dyno oktan artırıcı tablet atıyorum fulleme öncesinde. Kullanım şekli de çok önemli. Gaz pedalına yavaş yavaş basıp aracı atmosferik motor gibi hızlandırmaya kalktığımda bu ses geliyor, ancak pedala biraz anlık basıp hızlanma gerçekleştiğinde gerekli vites düşüklüğü olduğunda sorun olmuyor. Bazen manuelde kullanıyorum. O zaman hiç sorun yaşamıyorum çünkü vites geçişleri benim kontrolümde oluyor. Aracımda flexşase olduğu için bazen sport modda kullanıyorum, o zamanda da vites geçişleri devirli olduğu için bu sorunu yaşamıyorum. Aslında keşke aracın vites geçişleri sport moddaki gibi olsa, standart hali yani. Ben bazen sport modda direksiyon yumuşama ve amortisör yumuşamayı kapatıp sadece motor performansını açık bırakıp kullanıyorum. Bu da iyi bir çözüm oluyor, ancak herkesin aracında flexşase yok. Bu arada tekrar edeyim, araçta lpg varken bunlarla hiç uğraşmıyordum.

      Benim merak ettiğim aslında bir konu var.

      Bu vuruntu olayı/ sesi geldiğinde anlık bir problem kaynaklı oluşup kaybolan bir sesten mi ibaret, yani sürüşe, yakıta dikkat edip kafaya takmamak mı lazım, yoksa motorda belli parça/parçalarda aslında bir sorun var ve bu sesle araç bize bunu haber mi veriyor? Yani motor açılıp bakıldığında sorunlu parça (lar) bulunup sorun giderilse bu sıkıntıdan tamamen kurtulunur mu?
      @Murat
      2014 1.6t 170hp 260nm + pedal commander

      Yorum


      • #4
        Yazılım yaptırdığm firmanın sosyal medya hesabında bu sorunla ilgili detaylı bir yazısı vardı, bulursam buradan paylaşırım, özet olarak Tr benzini ve LSPI sorununa göre özel hazırlanmış haritadan bahsediyordu

        Yorum


        • #5
          Ek bilgi, aracımda chip tuning ultimate powerbox modeli vardı. Bluetooth ile kumanda edilebilen en üst versiyonu. Cihazı kullandığım dönemlerde araçta bu tarz bir vuruntu olmuyordu, alt ve üst devirleri güçlendirdiği için sanırım. Yazılım ile bu sorun giderilebilir bence de ancak yetkili servis yazılım yok demişti geçen yıl.

          Üstte ilk yorumumun sonundaki soruyu bilen biri cevaplasın lütfen.
          @Murat
          2014 1.6t 170hp 260nm + pedal commander

          Yorum


          • #6
            Orjinal yazı sahibi: Kara Murat View Post
            Başlığın açıldığı çok iyi oldu bence.
            Benim merak ettiğim aslında bir konu var.

            Bu vuruntu olayı/ sesi geldiğinde anlık bir problem kaynaklı oluşup kaybolan bir sesten mi ibaret, yani sürüşe, yakıta dikkat edip kafaya takmamak mı lazım, yoksa motorda belli parça/parçalarda aslında bir sorun var ve bu sesle araç bize bunu haber mi veriyor? Yani motor açılıp bakıldığında sorunlu parça (lar) bulunup sorun giderilse bu sıkıntıdan tamamen kurtulunur mu?
            Ses geldiğinde vuruntu anlık olmuyor, çoktan başlamış oluyor. Sıkıştıran pistona erken ateşleme yüzünden ters kuvvet uygulanıyor, piston 2 kuvvet arasında zorlanıyor. Bu sesle bir sorunun olduğunu haber verdiği çok belli ama parçalarda aşınma var mı varsa ne kadar var sanırım görmeden bilemeyiz. Aşınan parçaların yenisini takmak da çözüm olmaz. Geçmişteki dizel yağ pompasının revizyona gitmesi gibi birşey lazım. Atıyorum üst kapak hatalı tasarlandıysa Opel bunu yeniden tasarlayıp üretip bize ücretsiz göndermesi lazım. Tabi pek ihtimal dahilinde olan birşey değil


            Insignia Cosmo 1.6 SIDI MT Su Mavisi + Sprint Booster + LED Aydınlatma + OPC Pedal Seti ve Sinyal Çerçevesi + Çift Çıkış Egzoz + Spoiler + BMC Kutu İçi Hava Filtresi + ATE PowerDisc

            Yorum


            • #7
              İşin enteresan tarafı araçta lpg varken vuruntu, ses hiçbir şey yoktu. Lpg varken benzine aldığımda da bu sesi duyardım. Aracı servise götürdüğümde ustayla bu konuyu konuştuğumda bana dediği aynen şuydu, 3 yıldır sen bundan bahsediyorsun, piston veya segmanlarda sorun olsa çoktan araç koyverirdi. Yani yolda kalırdın. Yakıt vuruntusu ve anlık olan bir şey takma, demişti. Aslında bu sorun başlarda çok oluyordu, şimdilerde epey azaldı, yani benim araçta düzelme var. Hatta bu tarz dikkat ettiğimde tamamen kaybolacak gibi. Sonuç olarak bundan tamamen kurtulmak için ben gerekirse motor açtırıp ilgili parçalara baktırın yenileme/tamirat ne gerekirse yaptırma niyetindeyim. Yeterki ilerde olmasın. Ancak anladığım kadarıyla bu durum yeniden olabilir ve hatta parçalarda sorun olmayabilir de. Yabancı kaynaklı forumlarda yazılımla çözüleceğinden çokça bahsediliyor ancak opel de henüz tık yok. Ne yapacaz ??
              Şöyle de bi soru sormak lazım, bu veya buna benzer bir durumla karşılaşıp motor açtıran/yaptıran oldu mu forumdaki arkadaşlardan?
              @Murat
              2014 1.6t 170hp 260nm + pedal commander

              Yorum


              • #8
                Merhaba,

                Bende bu konu üzerinde çok araştırmalar yaptım. Benim 2 sene önce satın aldığım aracım 30binde ve 70 binde piston kırma kaynaklı opel odakta motor yapılmış. Şuan için şükür sorun yok.

                Lspi ın oluşma sebebi şu şekilde piston hacimlerimiz küçük olduğundan dolayı enjektör tam tepeden orta noktadan işeyemiyor. Zira yanma odasının üst orta noktasında bujiler var. Enjektör benzini fazla işediğinde benzin fazlaca püskürtülüp gömleklere direk çarpıyor bu durumda gömlek çeperindeki yağın oluşturduğu film tabakasını çözerek piston içindeki yakıt hava karışımının yanma direncini düşürüp, piston iç sıcaklığıyla beraber kıvılcım oluşturup kendiliğinden patlıyor. Bu durumda da vuruntu oluşuyor.

                Önüne geçmek 1.6 hacim motor ile çok mümkün değil.(Sıkıştırmanın düşürülmesi gerek, bunu yapıldığında da araç motorunun bir avantajı kalmayacaktır.). Ama rusyada yapıldığı gibi motor içini güçlendirerek hasar almasını engellemek mümkün forget piston gibi. 2000 motor araçlarda piston çapı büyüdüğü için bu olay çok az olmaktadır, daha büyük hacimlerde olma ihtimali daha da düşüktür.

                dex 1 gen 2 yağda bu piston çeperindeki yağ filminin benzin ile çabuk çözünmemesini sağlıyorlar. Birde güncel fabrika yazılımlarında ve 2crnin yaptığı gibi yazılımlarda yukarıda bahsettiğim gazlama anındaki fazla işemeyi 2ye 3 e bölerek bu durumun olma ihtimalini düşürüyorlar. Yani tek uzun işeme yerine 3 küçük peşi sıra kısa işeme yaptırıyorlar. Birde motor lspi olduğunu anladığı anda gereğinden fazla yakıt vererek yanmayı verimsizleştiriyor ve piston içini soğutuyor. Tabi yetişe bildiği kadar.

                Bu durumu yaşamamak için, gazlayacağımız zaman ya manuel vites düşmek yada gazlamadan önce pedala sert davranıp bas çek ile vites düşürtüp sonrasında pedala yüklenmek gerekiyor. Ama yinede olacağı varsa olacaktır.

                Bide yakıt kalitemiz cidden düşük shell v power kullanıyorum. Geçen hafta würth oktan artırıcı döktüm ful depoya. Öncesinde yükteyken üst devirlerde oktan düşüklüğünden araç basınç kısıyormuş. Oktan artırıcı ile aracın hiç bu kadar iyi gittiğini alt devirlerde hafif titreşim vs kalmadı. Ama 1 hafta boyunca hiç çalıştırmadığım için midir yarım depo katkılı benzin ile geçen çalıştırdığımda yakıt hattı basınç düşüklüğü falan gibi bir arıza verip güç kısıtladı. Sonraki çalıştırmamda söndü üzerine benzin aldım tekrar şuan bir sorun yok. Ama katkı attığınızda yakıtı bitirin diyorlar. Tablet oktan artırıcılardan aldım. Henüz atmadım ama yaza doğru kullanırım diyorum.

                Benim aracımda piston kırmanın olma ihtimali muhtemelen pedal cihazının bilinçsiz kullanılması, istanbul trafiği, otomatik şanzımanın çok erken vites büyütüp alt devirde kalması birde servis kayıtlarında otomatik olarak dexos 2 yağ çıkmasıydı diye düşünüyorum. Aracım full servis bakımlı. En son ben servise gittiğimde yağı sordum dexos 2 koyulacağını söylediler, benim ısrarım üzerine ustaya soruldu ve dexos 1 e çevrildi.

                Tam olarak bildiklerimi aktaramamış olabilirim, iş arasında yazmak istedim, biraz kopuk kopuk olmuş olabilir affola. Kazasız sürüşler dilerim.

                Yorum


                • #9
                  Orjinal yazı sahibi: Kara Murat View Post
                  İşin enteresan tarafı araçta lpg varken vuruntu, ses hiçbir şey yoktu. Lpg varken benzine aldığımda da bu sesi duyardım. Aracı servise götürdüğümde ustayla bu konuyu konuştuğumda bana dediği aynen şuydu, 3 yıldır sen bundan bahsediyorsun, piston veya segmanlarda sorun olsa çoktan araç koyverirdi. Yani yolda kalırdın. Yakıt vuruntusu ve anlık olan bir şey takma, demişti. Aslında bu sorun başlarda çok oluyordu, şimdilerde epey azaldı, yani benim araçta düzelme var. Hatta bu tarz dikkat ettiğimde tamamen kaybolacak gibi. Sonuç olarak bundan tamamen kurtulmak için ben gerekirse motor açtırıp ilgili parçalara baktırın yenileme/tamirat ne gerekirse yaptırma niyetindeyim. Yeterki ilerde olmasın. Ancak anladığım kadarıyla bu durum yeniden olabilir ve hatta parçalarda sorun olmayabilir de. Yabancı kaynaklı forumlarda yazılımla çözüleceğinden çokça bahsediliyor ancak opel de henüz tık yok. Ne yapacaz ??
                  Şöyle de bi soru sormak lazım, bu veya buna benzer bir durumla karşılaşıp motor açtıran/yaptıran oldu mu forumdaki arkadaşlardan?
                  Lpg de olmamasının sebebi lpg nin yakıt olarak oktanı 120 oktan civarında.. Ondan lspi olma ihtimali bayağı düşük. Bizim araçlar için tavsiye edilen 98 oktan min 91 oktan ile idare edebilir diyor. tabi 91 oktan ile performans kısıyor.

                  Yorum


                  • #10
                    Bu oktan arttırıcı tabletin açıklamasında boş depoya koyun üstüne benzin doldurun yazıyor. Yorumlarda ise tam tersi, önce şişede eritin öyle depoya ekleyin diyorlar. Siz nasıl kullanıyorsunuz?


                    Insignia Cosmo 1.6 SIDI MT Su Mavisi + Sprint Booster + LED Aydınlatma + OPC Pedal Seti ve Sinyal Çerçevesi + Çift Çıkış Egzoz + Spoiler + BMC Kutu İçi Hava Filtresi + ATE PowerDisc

                    Yorum


                    • #11
                      Orjinal yazı sahibi: HaniBanaDemiş View Post
                      Bu oktan arttırıcı tabletin açıklamasında boş depoya koyun üstüne benzin doldurun yazıyor. Yorumlarda ise tam tersi, önce şişede eritin öyle depoya ekleyin diyorlar. Siz nasıl kullanıyorsunuz?
                      Ben henüz tablet olandan kullanmadım. Tablet olarak depoya atıldığında tamamen erimesi 5-6 saat sürdüğünü söylüyorlar. Dediğiniz gibi eriterek depoya döküyorlar ama akşam benzin almadan önce depoya atıp üzerine yakıt aldığınızda yine eriyecektir. Ne olur ne olmaz diye yakıtta eritip döküyorlar.

                      Kara Murat Bey de 3-4 depodur kullanıyormuş. Memnun bir sorun yaşamamış.

                      Yorum


                      • #12
                        Şimdi konu ülkedeki oktan düşüklüğü sanırım. 3 yıl rusya ve türk cumhuriyetlerinde Chevrolet Malibu kullandım. 2.0 Atmosferik ve 2.0 T. Bu ülkelerde benzin ülkemizden daha rezil durumda ve 95 üzeri oktan değerindeki benzin 2.5 kat pahalı. Ruslarda da hep 80 oktan kullanırlar. İşin tuhaf tarafı özellikle özbekistanda araçların %95 i ecotech motor. 80 oktan benzin koyunca motorlardan düşük devirlerde tuhaf tuhaf sesler geliyordu. Neden geldiğini konudan sonra anladım ????

                        Yorum


                        • #13
                          ALPRN, gayet güzel anlattınız, elinize sağlık.
                          HaniBanaDemiş, ben lamba yandığında benzin almaya gittiğimde önce tableti atıyorum, sonra fulle diyorum. Şu ana kadar hiç sorun olmadı.
                          Georgebest7, kedidir o kedi
                          @Murat
                          2014 1.6t 170hp 260nm + pedal commander

                          Yorum


                          • #14
                            Bu, tableti benzinde eritip depoya dökme bence uygun değil çünkü bir tablet atıyorum 60 lt benzine göre tasarlanmış, siz bunu 5-10 lt.lik bir benzinin içinde karışım yaparsanız işin kimyası değişir diye düşünüyorum.

                            Bu arada aklıma takıldığı için sorayım istedim: Aracı aldığımda 70 küsur bindeydi, lpg 30 küsur binde takılmış, yani 40 bin km ye yakın araç lpg de kullanılmış. Sıvı lpg sistemi. Bu lspi veya benzer sorunlara lpg sebep vermiş olabilir mi sizce?
                            Son düzenleme: Kara Murat; 23.02.2021, 13:44.
                            @Murat
                            2014 1.6t 170hp 260nm + pedal commander

                            Yorum


                            • #15
                              LPG sistemi LSPI'a sebep olmaz aksine önüne geçer zira LPG oktan değeri pompa benzinden daha yüksektir, bu da daha zor tutuşacağı anlamına gelir ki zaten LSPI olayının sebebi direk enjeksiyonlu aşırı beslemeli(turbo) benzin motorların sıkıştırma esnasında, (özellikle oktanı düşük yakıt kullanımlarında) piston tam olarak sıkıştırmayı tamamlamadan yakıt hava karışımının yüksek basınç ve ısı altında kendiliğinden tutuşup pistona aksi yönde ve zamansız şekilde güç uygulamasıdır ve biz buna vuruntu deriz.

                              Bu tabii LPG sistemi sorunsuz hatta benzinden daha iyi demek anlamına gelmiyor zira araç motoru fabrika çıkışlı benzine optimize olarak üretilmiş ve siz 3. Parti bir sistem ile farklı bir yakıt türü kullanıyorsunuz. Bunun da kendince ayrı sorunları zamanla cereyan edecektir.

                              Yorum

                              İşleniyor...
                              X