Herkese merhaba.
SIDI yani Spark Ignition Direct Injection, Opel'in eski motor bloklarının fabrikasyon turbolanmasının ardından daha verimli olması için yeni bir motor bloğu ve direkt enjeksiyon sistemi kullanarak ürettiği motor ailesinin adıdır. Benim de kullandığım 170 beygirlik 1.6L SIDI Turbo motorun eski 180 beygirlik 1.6L turbo motorun aksine alt devir torku yüksektir ve bu sayede hem düşük yakıt tüketimi hem de alt devirden başlayan bir hızlanma isteği sunar. Diğer yandan da üst devirleri eski motora göre daha cansızdır. Bu açığı da üst devirlerdeki değişken sübap zamanlaması ile kapatmaya çalışmaktadır.
Aracım 2013 eylül üretimi 2014 nisan trafiğe çıkışlı. Sıfırdan beri bende. Eğer yanlış hatırlamıyorsam da ilk aldığım günden beri motorda kalp atışı veya irkilme gibi tanımlayabileceğim bir titreme mevcut. Bu titremeye sahip kullanıcı sayısı titremeye sahip olmayandan fazla. Biz kullanıcılar da bu titremeyi motorun teknolojisi, dizel gibi alt devirde çalışmayı sevmesi v.b. nedenlere bağlıyorduk. Ancak tam olarak öyle değilmiş.
Aracım artı 2 yıl garantiliydi ve garantinin bitmesine 3-4 ay kala km sayacı 46000'ken motor arıza ışığı yaktı. Yetkili servise gidip durumu izah edince gözümün önünde bobin, bujiler, oksijen sensörü gibi motorun dış ekipmanı kontrol edildi ve arızanın motorun içinden olduğu söylendi. Bir yandan da titremenin normal olmadığı belirtildi. Benden izin alınarak motor açıldı. Sonuç olarak yanma odasında kurumlaşma sebebiyle pistonlarım değişti. Ancak titreme geçmemişti. Ben de bu durumu kanıksadığım içim bir şey demedim. Sonradan araştırınca direkt enjeksiyon motorların yapısı gereği emme sübaplarında kurumlaşma olmasının kronik olduğunu öğrendim ama benim sübaplarım değil pistonlarım değişmişti.
Garantinin bitimiyle beraber aracımı kendi ustama götürmeye başladım ve periyodik bakımı 15000 km'den 10 bine çektim. Bakımda da daha kaliteli yağ ve sarf malzeme kullanmaya başladım. Motorun yetkilide açıldığının üstünden 40 bin km geçtiğinden 4. bakım için ustamla muayene sürüşüne çıktığımızda motorun her zamanki titremesinin yanında sübaplarda oluşam kurum yüzünden ayrıca silkelemeye başladığını söyledi. Hah dedim nihayet sübaplara da sıra geldi. Ustama dedim yapmışken benim yanma odasını da temizleyiver malum olay yüzünden. Bir kaç gün süren bakımdan sonra ustam aracı teslim almam için çağırdığında bak bakalım ne göreceksin dedi. Arabaya bir bindim; titreme yok. Motor bildiğiniz titremiyor! Motorun içini, sübapları, egzantrik dişlisini, ve adını şu an unuttuğum bazı parçaları kurumdan temizlemiş. Motordan bir dünya kurum çıkmış, bir de ben göreyim diye saklamış Fotoğrafını ekliyorum.
Fotoğrafta görünen motor yağı falan değil, kurumlu çözelti. Normalde köpük olan malzeme bekledikçe sıvılaşmış. Bu kadar kuruma rağmen motor gene iyi dayanmış dedim.
Özetle SIDI motorun titremesi normal değil ve çözümü var. Motor kurumdan temizlenmeli. Tekrarlamasını geciktirmek için de doğru yakıt ve doğru bakım malzemeleri kullanılmalı.
Bu arada yanma odasını temizlettiğim yöntem normalde dizel motorlar için geliştirilmiş Alman malı bir köpük. Ustam benim sayemde ilk defa benzinli motora uyguladı. Dizel motora uygulanmasının örnek videosunu paylaşıyorum.
SIDI yani Spark Ignition Direct Injection, Opel'in eski motor bloklarının fabrikasyon turbolanmasının ardından daha verimli olması için yeni bir motor bloğu ve direkt enjeksiyon sistemi kullanarak ürettiği motor ailesinin adıdır. Benim de kullandığım 170 beygirlik 1.6L SIDI Turbo motorun eski 180 beygirlik 1.6L turbo motorun aksine alt devir torku yüksektir ve bu sayede hem düşük yakıt tüketimi hem de alt devirden başlayan bir hızlanma isteği sunar. Diğer yandan da üst devirleri eski motora göre daha cansızdır. Bu açığı da üst devirlerdeki değişken sübap zamanlaması ile kapatmaya çalışmaktadır.
Aracım 2013 eylül üretimi 2014 nisan trafiğe çıkışlı. Sıfırdan beri bende. Eğer yanlış hatırlamıyorsam da ilk aldığım günden beri motorda kalp atışı veya irkilme gibi tanımlayabileceğim bir titreme mevcut. Bu titremeye sahip kullanıcı sayısı titremeye sahip olmayandan fazla. Biz kullanıcılar da bu titremeyi motorun teknolojisi, dizel gibi alt devirde çalışmayı sevmesi v.b. nedenlere bağlıyorduk. Ancak tam olarak öyle değilmiş.
Aracım artı 2 yıl garantiliydi ve garantinin bitmesine 3-4 ay kala km sayacı 46000'ken motor arıza ışığı yaktı. Yetkili servise gidip durumu izah edince gözümün önünde bobin, bujiler, oksijen sensörü gibi motorun dış ekipmanı kontrol edildi ve arızanın motorun içinden olduğu söylendi. Bir yandan da titremenin normal olmadığı belirtildi. Benden izin alınarak motor açıldı. Sonuç olarak yanma odasında kurumlaşma sebebiyle pistonlarım değişti. Ancak titreme geçmemişti. Ben de bu durumu kanıksadığım içim bir şey demedim. Sonradan araştırınca direkt enjeksiyon motorların yapısı gereği emme sübaplarında kurumlaşma olmasının kronik olduğunu öğrendim ama benim sübaplarım değil pistonlarım değişmişti.
Garantinin bitimiyle beraber aracımı kendi ustama götürmeye başladım ve periyodik bakımı 15000 km'den 10 bine çektim. Bakımda da daha kaliteli yağ ve sarf malzeme kullanmaya başladım. Motorun yetkilide açıldığının üstünden 40 bin km geçtiğinden 4. bakım için ustamla muayene sürüşüne çıktığımızda motorun her zamanki titremesinin yanında sübaplarda oluşam kurum yüzünden ayrıca silkelemeye başladığını söyledi. Hah dedim nihayet sübaplara da sıra geldi. Ustama dedim yapmışken benim yanma odasını da temizleyiver malum olay yüzünden. Bir kaç gün süren bakımdan sonra ustam aracı teslim almam için çağırdığında bak bakalım ne göreceksin dedi. Arabaya bir bindim; titreme yok. Motor bildiğiniz titremiyor! Motorun içini, sübapları, egzantrik dişlisini, ve adını şu an unuttuğum bazı parçaları kurumdan temizlemiş. Motordan bir dünya kurum çıkmış, bir de ben göreyim diye saklamış Fotoğrafını ekliyorum.
Fotoğrafta görünen motor yağı falan değil, kurumlu çözelti. Normalde köpük olan malzeme bekledikçe sıvılaşmış. Bu kadar kuruma rağmen motor gene iyi dayanmış dedim.
Özetle SIDI motorun titremesi normal değil ve çözümü var. Motor kurumdan temizlenmeli. Tekrarlamasını geciktirmek için de doğru yakıt ve doğru bakım malzemeleri kullanılmalı.
Bu arada yanma odasını temizlettiğim yöntem normalde dizel motorlar için geliştirilmiş Alman malı bir köpük. Ustam benim sayemde ilk defa benzinli motora uyguladı. Dizel motora uygulanmasının örnek videosunu paylaşıyorum.
Yorum