Duyuru

Collapse
No announcement yet.

Otomatik şanzıman kullanım tavsiyesi

Collapse
X
 
  • Filtrele
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
new posts

  • Otomatik şanzıman kullanım tavsiyesi

    Son zamanlarda forumda otomatik şanzımanlı araçlara sahip üyelerimizden gelen vuruntu vb. şikayetleri üzerine bildiğim kadarı ile kullanım ve servis tavsiyelerine ilişkin önerilerimin bulunduğu bu konuyu açma gereği duydum. Bunda etrafımda gördüğüm kişilerin otomatik şanzıman kullanmanın inceliklerini bilmediği ve sanki düşmanmış gibi kullanmasını gözlemlememin de etkisi vardır.

    Öncelikle bu konuda çok ileri teknik bilgim veya uzmanlığım yok, fakat araştırmayı severim ve bilgilerimi de paylaşmak istiyorum.

    İnsignia'larımızda bulunan otomatik şanzımanlar Japon menşeili Aisin firmasının üretmiş olduğu 6 ileri tam otomatik, kavrama sistemi tork konvertörlü olan modeller. Konulardan gördüğüm kadarı ile arıza şikayetlerinin bir çoğu tork konvertörü kaynaklı. Onun haricinde elektronik vb. sebebe pek rastlamadım.

    Tork konvertörü krank mili ile şanzıman dişlileri arasında türbin şeklinde yapısı ile yağ basıncı ile dönerek çalışan ve düşük devirlerde daha fazla dönerek torku artıran ve dururken de krank milinin dönmesini nötrleyerek şanzımanın hareketsiz kalmasını sağlayan parçadır. Yaklaşık 60 senedir kullanılan, yapısı sebebi ile biraz performanstan çalsa da güvenilir bir teknolojidir. Performans tipi bir teknolojii değil konfor odaklıdır. Kullanırken bunu akılda tutmak gerekir.

    En büyük düşmanı araç durmadan ve D-R veya R-D arasındaki değişimlerde vites oturmadan gaza yüklenmek hareket ettirmeye çalışmaktır. (Vale kullanım tarzı da denebilir) Bu durumda gelen ters güç sönümlemesine fırsat kalmadan yük olarak binmekte ve bu durum vurma ile birlikte kamçı etkisi olarak sürücü tarafından da hissedilmektedir. Bu durum torku dengeleme görevi olan tork konvertörüne bir anda sağlıksız şekilde yük bindirmekte ve yapısal hasarlara sebep olmaktadır. Otomatik şanzımanlı araçlarda mümkün olduğunca nazik vites değişimleri yapmak ve vites yüke binmeden/oturmadan gaza yüklenmemek gerekmektedir. Bu durumu dikkat edilmezse anılan kullanımdan dolayı boşluk oluşan ve yapısal bütünlüğü bozulan şanzımanda vitese alındığında ve vites değişimlerinde (1-2-3-4 vb) vuruntu/silkeleme/itekleme/kamçılama gibi durumlar ile karşılabilmektedir. Çözümü kapalı devre olan tork konvertörünün değiştirilmesi olmaktadır ve maliyetlidir. Kaldı ki; ustalarımız uğraşmamak adına komple şanzıman değiştirme önerisi ile gelmektedirler.

    Bunu haricinde şanzımanlar yağ ile çalışan sistemlerdir. Şanzıman yağlarının(ve filtrelerinin) belirli periyotlarla mutlaka işinin ehli ustalar tarafından değiştirilmesi gerekmektedir. Bu değişimin vakum makinesi ile yapılması sağlıklı olsa da yok ise(ki çok az yerde var), süzülen yağ kadar değiştirip yaklaşık 2 bin km sonrasında tekrar değiştirmek tavsiye edilmektedir. Bu durumda kapalı devrelerdeki yağ da büyük oranda değişmiş olacaktır. Bunun değişim periyodu net olmasa da referans olması açısından Mercedes 5GTronic 60bin km de bir, 7GTroniklerde 120 bin km de bir değişim önermektedir.

    Ayrıca şanzımanlarımız sürücünün kullanım tarzına göre elektronik olarak kendini ayarladığından dolayı sürücü değişikliklerinde biraz afallamaktadır. En güzeli tek bir sürücü tarafından kullanılmış olsa da bu her zaman mümkün olmamaktadır. Bu durum kendini vites değişimlerinde isteksizlik veya tereddüt gibi gösterir. Çözümü şanzıman yazılım güncellemesidir ki servislerde yapılabileceği gibi kendinizin yapmasına yönelik bir konu da vardı diye hatırlıyorum.

    Yukarıda bahsettiğim hususlardan başka mekanik-elektronik sebepli bir arıza şikayetine insignia için rast gelmedim.

    Peki iyi güzel de ikinci el bir araç alırken şanzımanı iyi mi kullanılmış nasıl anlayacağız? Bu sorunun cevabı biraz şanş işi olsa da en kısa yoldan şu işlemler ile şanzıman kontrol edilebilir:
    -Öncelikle aracın altına eğilip şanzımanda herhangş bir yağ kaçağı olup olmadığını kontrol etmek gerekir. Yağ kaçağı çoğunlukla bir soruna veya kötü bir tamirata işaret edecektir.
    -Daha sonra aracı çalıştırıp el freni çekili ve dururken vites kolunu P-R-N-D ve manuel arasında teker teker gezdirerek olması gerekenden farklı bir vuruntu var mı bakmak gerekir.
    -Bundan sonra vitesi D 'ye alıp yine el freni çekili vaziyette ayağı frenden çekerek ve hafifçe gaz vererek şanzımanın tepkisine bakmak gerekir. bu durumda olması gerekenden farklı sikleleme/vuruntu veya düzenli olmayan bir kasıntı soruna işaret edecektir. Aynı şekilde hiçbir kasıntı olmaması, aracın hareket etmeye çalışmaması da soruna işarettir. (Manuel vitesteki debriyaj konrtolü gibi) Aynı işlemi R 'ye alarak da deneyiniz.

    Benim tavsiyelerim bu şekilde olacaktır. Bildiklerimi paylaşmaya çalıştım, yanlış olanı düzeltiniz lütfen. Katkılarla konu zenginleşecektir umarım.
    34 ST 579 '09 C180 Kompresor

    BİR ZAMANLAR 34 KRR 79 1.6T Edition Elegance Teknik Gri

  • #2
    güzel bir paylaşım. faydalı olacaktır herkese.
    1.6 CDTI 136Hp Otomatik Cosmo/ Carbon Flash Black / UV Kaput Koruma Filmi / Boya Koruma
    Flexride Şasi/ Çevre görüş 2 + Opel Eye/ Stil Paket(19"J+Deri Döşeme+Isıtmalı Koltuklar+BOSE Ses Sistemi) / Sunroof / R700+Carplay/Adaptive Cruse Control

    Yorum


    • #3
      Teşekkürler. Kesinlikle faydalı bilgilendirme...
      Mondeo 2.0 Ecoboost 240 Bg Selective

      Yorum


      • #4
        Bilgi için teşekkürler.

        Yorum


        • #5
          Yukarıda yazılan tüm hususlara uyduğumuz halde bizim aracımızda 80.000 km civarında sorunlar başladı. Bu km'ye kadar değiştirmemek hata olmuş olabilir ama yüksek bir km sayılmaz, zira üretici bile "ağır kullanım dışında yağ değişimine gerek yok" deme cesaretini göstermiş.

          Ben kesinlikle Aisin üretimi şanzımanlarda sorun olduğunu düşünüyorum, bu kadar çok kişinin aracında hor kullanımdan kaynaklı problem olamaz. İyi tarafı ise problemlerin genelde vuruntu vs seviyesinde kalması, şu ana kadar yolda kalan ve şanzıman değiştirmek zorunda kalan duymadık.

          Bir başka gözlemim de belli bir tarihten sonraki araçlarda pek sıkıntı yaşanmamış olması; sıkıntılar hep 2011 ve öncesi araçlarda yaşanıyor. Benim bir arkadaşta da aynı araçtan var ve km'si bizim araçtan 20-30.000 km ileride gitmesine ve benden çok daha az yağ değişimi yaptırmasına rağmen sorun yaşamıyor. O da 2011 model ancak bizim araçtan sonra üretilmiş.

          Maalesef en büyük sıkıntı bu şanzımanlardan anlayan gerçek bir ustanın olmaması. Herkes farklı bir şey söylüyor; kimisi vakumla yağ değişimi zararlı, sistemin mucidi Mercedes bile bu yöntemi terk etti derken; bir başka grup da "Insignia şanzıman yağ değişimi vakumlu cihazla yapılamıyor" diyor. Şanzımancıların hepsi yeni yağı alttan koyarken; aslında üstten koyulması gerektiğini öğreniyorsunuz.

          Yorum


          • #6
            Sorun yaşayanlara ilk tavsiyem peş peşe 2-3 kez yağ değişimi yaptırmaları ve Motul ATF VI yağ kullanmalarıdır. Ben bunları yaptırdıktan sonra vuruntular çok seyrekleşti; ayrıca aracın çekişi (kavrama süresi) ciddi biçimde iyileşti.

            Bu arada benim araçtaki problem çok ilginç; bazen aylarca hiç vuruntu yaşamazken, bazen 2 gün peşpeşe kullanımda vuruntu yaptığı oluyor. Gözlemlediğim kadarıyla vuruntu özellikle yokuşlu bölgelerde kullandıktan sonra kalkışta oluyor; düz yolda genelde olmuyor. Ara ara bizi korkutan şanzıman; geçen sene bayram dönüşü Afyon'da yaklaşık 50km'yi dur-kalk geçtiğimiz ve hava sıcaklığının 35 derece olduğu koşullarda yüzlerce kez dur kalk yapıp, 1 kez bile vuruntu sarsıntı yapmamış bir şanzıman. Yani nerede, ne zaman yapacağını çözemiyorsunuz. Ancak ben çok endişeli değilim, aracı satıp değiştirmeyi bile düşünmüyorum.

            Yorum


            • #7
              Orjinal yazı sahibi: ufukkk View Post
              Sorun yaşayanlara ilk tavsiyem peş peşe 2-3 kez yağ değişimi yaptırmaları ve Motul ATF VI yağ kullanmalarıdır. Ben bunları yaptırdıktan sonra vuruntular çok seyrekleşti; ayrıca aracın çekişi (kavrama süresi) ciddi biçimde iyileşti.

              Bu arada benim araçtaki problem çok ilginç; bazen aylarca hiç vuruntu yaşamazken, bazen 2 gün peşpeşe kullanımda vuruntu yaptığı oluyor. Gözlemlediğim kadarıyla vuruntu özellikle yokuşlu bölgelerde kullandıktan sonra kalkışta oluyor; düz yolda genelde olmuyor. Ara ara bizi korkutan şanzıman; geçen sene bayram dönüşü Afyon'da yaklaşık 50km'yi dur-kalk geçtiğimiz ve hava sıcaklığının 35 derece olduğu koşullarda yüzlerce kez dur kalk yapıp, 1 kez bile vuruntu sarsıntı yapmamış bir şanzıman. Yani nerede, ne zaman yapacağını çözemiyorsunuz. Ancak ben çok endişeli değilim, aracı satıp değiştirmeyi bile düşünmüyorum.
              Yokuşlu bölgelerde kullandıktan sonra yapması tahminimce sorun değil. Ben de yokuş yukarı kullandıktan sonra düzlüğe çıktığımda ilk vites değişimimi biraz üst devirlerde atıyor sonra normale dönüyor.
              34 ST 579 '09 C180 Kompresor

              BİR ZAMANLAR 34 KRR 79 1.6T Edition Elegance Teknik Gri

              Yorum


              • #8
                Yok hocam o durum değil benim bahsettiğim; bahsettiğiniz durum normal farkındayım. Benim durumum ise kalkışta aracın vuruntu yaparak kalkması; ayağımı frenden çekiyorum ve normalde yavaş yavaş hareket etmesi gereken araç hiç kımıldamıyor; sonra aniden sanki gazı köklemiş gibi vuruntu ile birlikte ileri atılıyor. Bu vuruntuyu genelde yokuşlu/inişli yerlerde bir süre kullandıktan sonra yapıyor.

                Yorum


                • #9
                  Orjinal yazı sahibi: ufukkk View Post
                  Yok hocam o durum değil benim bahsettiğim; bahsettiğiniz durum normal farkındayım. Benim durumum ise kalkışta aracın vuruntu yaparak kalkması; ayağımı frenden çekiyorum ve normalde yavaş yavaş hareket etmesi gereken araç hiç kımıldamıyor; sonra aniden sanki gazı köklemiş gibi vuruntu ile birlikte ileri atılıyor. Bu vuruntuyu genelde yokuşlu/inişli yerlerde bir süre kullandıktan sonra yapıyor.
                  Yukarıda bahsettiğim tork konvertörü sebepli gibi duruyor. Yokuş inişten sonra yapması da tahminimce yağın ısınması.
                  34 ST 579 '09 C180 Kompresor

                  BİR ZAMANLAR 34 KRR 79 1.6T Edition Elegance Teknik Gri

                  Yorum


                  • #10
                    Yağın ısınması benim de aklımdan geçti fakat yağ çok yeni. Ayrıca bahsettiğim Afyon geçişinde yağ muhtemelen çok ısınmıştır; ancak o gün hiç yapmadı. Sanki eğim sensörü var; onunla ilgili olabilir mi diye düşünüyorum. Veya yağ miktarı eksik olabilir mi? Yağ miktarını kontrol edebilecek bir yer var mı acaba...

                    Yorum


                    • #11
                      Güzel paylaşım olmuş Ratip eline sağlık. Çok önem verilmeyen ama arabaların sağlığı için önemli olan konular
                      şanzuman yağ değişimini hala gerek yok diyen “usta”lar var...
                      InsigniaTEAM

                      Yorum


                      • #12
                        psikolojik olarak benimde değiştiresim geldi. birdaha ki bakımda değiştireceğim. zararı değil faydası olacağını düşünüyorum. vuruntu yok ama olmadan değişmesinden ne zarar görürüzki.
                        1.6 CDTI 136Hp Otomatik Cosmo/ Carbon Flash Black / UV Kaput Koruma Filmi / Boya Koruma
                        Flexride Şasi/ Çevre görüş 2 + Opel Eye/ Stil Paket(19"J+Deri Döşeme+Isıtmalı Koltuklar+BOSE Ses Sistemi) / Sunroof / R700+Carplay/Adaptive Cruse Control

                        Yorum


                        • #13
                          sanziman kilidi hakkinda da bilgi verecek arkadasimiz varmidir? hangi devirde ne sekilde vs.
                          OPC Line Sport

                          Yorum


                          • #14
                            Orjinal yazı sahibi: mhmtzncrkrn View Post
                            sanziman kilidi hakkinda da bilgi verecek arkadasimiz varmidir? hangi devirde ne sekilde vs.
                            Şanzıman kilidi diye bahsettiğiniz husus şudur ki; belli bir hızdan sonra torkun yükseltilmesine ihtiyaç kalmaz ve tork konvertörü kendini kitleyerek(sabitleyerek) krank milinden gelen gücü değiştirmeden direkt şanzımana aktarır. Bunun insigniada hangi hızda olduğunu bimiyorum ama genellikle 65-70 km civarlarına ayarlanır. Zaten bunu siz de anlarsınız. Gaza bastığınızda devir artıyor fakat hız daha yavaş artıyorsa tork konvertörü torku yükselterek şanzımana göndermektedir. Diğer durumlarda motordan gelen tork değiştirilmeden şanzımana aktarılır. Tork konvertörlü şanzımanın fazla yakıt yakma mevzusu da zaten burada devreye girer.
                            34 ST 579 '09 C180 Kompresor

                            BİR ZAMANLAR 34 KRR 79 1.6T Edition Elegance Teknik Gri

                            Yorum


                            • #15
                              Orjinal yazı sahibi: selcuktuncer View Post
                              psikolojik olarak benimde değiştiresim geldi. birdaha ki bakımda değiştireceğim. zararı değil faydası olacağını düşünüyorum. vuruntu yok ama olmadan değişmesinden ne zarar görürüzki.
                              Doğru bir değişimin zararı değil faydası olacaktır.
                              34 ST 579 '09 C180 Kompresor

                              BİR ZAMANLAR 34 KRR 79 1.6T Edition Elegance Teknik Gri

                              Yorum

                              İşleniyor...
                              X