25 tonluk bir kamyonu, “düz yolda” 0 dan 120 km hıza çıkarmak için gereken beygir sayısı 60 dır.
Aslen temel aldığım bu cümle bir eğitimde söylenmişti bize, ve ben çok severim. Bu yüzden daha anlaşılır olması açısından dizel – benzinli – düz yol – rampa yukarı – rampa aşağı şeklinde bölümlüyorum.
BENZİNLİ ARAÇLAR
Düz yol ; koca kamyonu 60 beygirle götürdük, peki bizim araçlarımız için ne lazım? Kaba bir hesapla 3 beygir yeterli. Peki rölantide bizim araçlarımız ne üretiyor? Ortalama 20 beygir.
Yeni nesil enjeksiyonlu motorlar yapıları itibari ile rölantide stop etmemek için yük karşısında biraz fazla püskürtürler. Bu sayede aracımız rölantide kalkarken en uygun yakıtı kullanır. Genelde biz kalkarken araca gaz veririz hatta kimilerimiz 2000 devire kadar getirir, oysa yavaş bir debriyajdan kaldırma haraketi ile aracı gaz vermeden kaldırırsak yada en azından çok daha az gaz vererek bunu yaparsak kalkış yakıtımız %40 düşecektir.
Peki ne zaman vites büyüteceğiz. Şuanki motorlarda çıkan tork eğrilerine bakarsak en uygun devir 2000 civarı gözüküyor. Buna aslında siz karar vereceksiniz, nasılmı? Şöyleki; vites aralık devirlerinizi bilin yani2000 devirde 2 ye attığınızda motor kaça düşüyor? Eğer 1500 e düşüyor ise vites aralığınız 1 ile 2. Vites arasında 500 devirdir.siz buna 100 devirde fazladan ekleyin.
Hesabınızı yaparken motorun alt devrinide hesaplayalım, mesela motorun hani takırdarya, tatsızlaşır, çekişi olmaz. İşte o halinden çıkış devrini bulun. Genelde 1200-1300 civarıdır. İşte bu devire vites aralığımızı ekliyeceğiz.elimizde 1800-1900 gibi bir değer çıkarsa siz 2000 devirde değiştirebilirsiniz demektir. Bu hesabı diğer viteslerede yaparsanız en az yakıt ile istenilen hıza gelirsiniz.
Kısaca özetlersem ve araçlarımıza uyarlarsam 2 litre motorlar için 2000 devirde 1,6 ve daha düşükler için 2200 devirde vites büyütmemiz uygun olacaktır. Ama unutmayın her araçda farklı sonuçlar çıkacağı için (eski 2 litre motor, yeni 2 litre motor, benzin , lpg) en iyisi aracınızda deneyerek bulmanızdır. Fazlası “düz yol için” boşa gidicektir.
Bazılarınız devirsizlik fazla yaktırır diyecektir. Evet motorun az önce hesapladığımız alt devrinin altına düşürürseniz beyin fazla püskürtme yapacak ama çekiş olmayacağından araç normalden fazla yakacaktır. Birde devirsizlik karbüratörlü araçlarda 2000 devirde bile fazla yaktırdığı için eskiden kalan bir ağız alışkanlığı olduğunuda belirtmek isterim.
Aracınızı en kısa sürede yukardaki şartlar altında 5.vitese çıkarmanız aracınızın EN AZ YAKTIĞI yere gelmeniz demektir. Yani 5.vites 1500-1600 devirlerde giderseniz fabrika değerinden bile az yaktırabilirsiniz (fabrika değerleri 90 km hıza ayarlıdır. Şimdiki araçlar genelde 2000 devirde 90 yapar) bunu en güzel yol bilgisayarından görebilirsiniz. Uyarımı tekrarlamak istiyorum. Her motorda bu oranlar değişir lütfen deneyerek tespit ediniz ve genelde 5 vites açıklığınıda dikkate alınız.
Yeni nesil araçlar ekonomi/performans olarak geliştirilirken fabrika bir özellik yapmış, bu özellikde siz gaz pedalına dokunma şeklinize göre yakıtın püskürtmesini arttırıyor. Yani hızlanmak için hızlıca pedala bastığınızda araç normalden fazla benzin yolluyor ama bir noktadan sonra ne kadar fazla benzin püskürtürseniz püskürtün araç aynı şekilde hızlanacaktır. Bu yüzden hızlanmanızda pedala yavaşca basarsanız hem daha az püskürme hemde ideal karışım ile güzel bir hızlanma alacaksınız. Bu olaya yedirerek gaz verme derler. Yol bilgisayarında anlık tüketimde bunu çok kolay görürsünüz. Pedala basın, araç hızlanırken çok hafif çekin, hızlanma aynı kalırken bilgisayardaki litre olarak verilen rakamın düştüğünü görürsünüz. Eski motorlarda aynı şey ideal karışım olmadığından söylenirdi.
Otomatik araçlarda durum yaklaşık aynı ancak vites değiştiriceği devri kendi seçtiği için müdahale şansımız az. Ama eski tam otomatiklerde, özellikle vakum ile vites değiştirenlerde bir özellik vardır. Siz gaza basınca ve aracı 2000 devir civarına getirince gazdan ayağınızı hafifce çekin. Eğer uygun vakumlamayı yakalayabilirseniz araç vites büyütecektir. Şayet olmadı ise aynı haraketi biraz daha üst devirde deneyin.
Robotize şanzımanlarda en ideal deviri zaten kendi seçmekdedir.
Rampa yukarı ; aracımızı düz yolda düşük devirlerde götürdük ama iş rampaya gelince işler değişir. Motorumuzun tork değerleri düşük devirlerde az olacağı için rampada o devirlerde aracınızın 2 ye hatta 1 düşmesi olasıdır. Peki rampada en az yakıtla nasıl çıkarız? Tabiî ki çıkılabilecek en yüksek vitesle çıkarsak az yakarız. Ama rampaları çıkmak için torka ihtiyacımız var.
Benzinli motorlarımız genelde 4000 civarında en yüksek torku verirler. Tork eğrisi 4000 e kadar yükselerek çıkar sonrada düşer. Yani siz 4000 le çıkamadığınız bir rampayı 3500 yada 4500 ile asla çıkamassınız. Her rampanın belli bir karşı koyması vardır. Mesela hafif bir rampada 5.vites 3000 devirde aldığınız tork o rampayı vites düşmeden çıkmak için yeterlidir. Biraz daha dik olursa 5.vites 400 devir yeterlidir. Ama siz 3000 devirde çıkabildiğiniz bir rampayı 4000 le çıkarsanız fazla yakacaksınız.
Rampamızı biraz daha dikleştirelim ve 5.vites yetmesin 4.vites 4000 devir yetsin. Siz bunu 3.vites 3000 le çıkarsanızda fazla yakarsınız. Bunu şöyle anlatayım. Bu rampayı 4.vites 4000 devirde çıktınız, rampada 1 dakika sürdü, hesaplamayı kolaylaştırmak içinde her vitesi 5de 1 yapalım (5/1). Siz motorun 4000 devir 4.vitesde 1dk sürecek bir rampada toplam 4000 devir yaptınız. Peki bunu 3.vites 3000 devir çıkarsanız ne olur, zaman ve yol 5/1 şeklinde uzayacağından toplamda 5000 devir yaparak çıkarsınız. Fazladan 1000 devir yaptınız. Hesabı basite indirgemeye çalıştım inş olmuştur.
Kısaca özetlersem ve araçlarımıza uyarlarsam rampaya gelinCe arabayı devirlendirin yada gerektiği kadar vites düşürün. Rampanın durumuna göre haraket edin yani hafif, orta yada dik rampa şeklinde. Hafif ve orta rampalarda torkun en yüksek olduğu yere getirmenize gerek yok, dik rampada torkun en yüksek olduğu yere getirin. Her rampanın vitesinin farklı olduğunu unutmayın. Çıkılmayacak bir rampada aracı yüksek vitese zorlamayın. Fuzuli vites değişimi hem hız kaybettiricek hemde yakıtınızı daha da arttırıcaktır.
Uzun yolda 2000 devir gidiyorsunuz hafif rampa geliyor, aracınızı 2500-2700 civarına getirin. Orta rampa geliyor aracınızı 3000-3200 devire getirin. Dik rampa geliyor aracınızı 4000 devire getirin. Araç çekiş yapmadıysa vitesi o değildir, vitesi düşürün ve vites aralığı hesabıyla 4000 e getirin. Daha düşük devirle (mesela 3000 le) çıkacağına inanıyorsanız hafif gazdan ayağını çekin.
Şehir içinde devirlendirmek hız gerektiğinden ve bizim hızlanma imkanımız düşük olduğundan rampanın durumuna göre vites küçültün. 2000 devirle giderken hafif rampada 4 e çekerseniz 2500 devir gibi olur, yetmez ise hafif gaz verebilir yada 1 vites daha düşebilirsiniz. Orta rampada 3 e çekerseniz 3000 devir gibi olur, yine yetmez diye düşünürseniz gaz verebilir ve torku arttırabilirsiniz. Dik bir rampada önce 3 sonra 2 yada direkt 2 deneyebilirsiniz. O zaman aracınız 3500 devire gelecek gaz vererek aracınızı 4000 devire getirerek en yüksek tork ile çıkabilirsiniz.(vites aralıkları 500 devir olarak varsaydım)
Otomatiklerde yüksek devirde vites değiştirmek için “S” moduna alabilirsiniz. Ayrıca rampaya gelirken vites düşürmek için roket yapabilir yada yine “S” düğmesine basabilirsiniz.
Rampa aşağı ; buraya kalkışla başlamak istiyorum. Rampa aşağı kalkış yapmak son derece az güç gerektiren bir durum olduğundan hatta araç ilk haraketi kendiğilinden aldığından aracı salmak ve hafif hızlanınca 2 ye takıp devam etmek daha ekonomiktir.
Peki normal hızlarda rampa aşağı bir yola gelirsek ne yapmalıyız? Hemen ayağımızı gazdan çekip aracı vitesde akışına bırakmalıyız (hızınızı fren ile kontrol altında tutarak). Çünki son teknoloji motorlar gaza basılmadığında ve vitesde olduklarında “rölantiye kadar” yakıt püskürtmezler. Rölantiye geldiklerinde stop etmemek için yakıt püskürtürler. Şöyle örneklersem rampa aşağı gaza basmadan vitesde 3 gün inin, 1 gram benzin yakmazsınız. Tabi rölanti devrine düşmemek kaydı ile.
Otomatiklerde durum gene aynı ama şanzıman yükü olduğundan araç 1500 devirlerde bile yakıt püskürtecektir. İşte o zaman 1-2-3 yazan yerlere vitesi getirerek motoru devirlendirip yakıtı sıfırlayabiliriz. Aynı zamanda o vitesler iyi bir motor freni sağlarlar.
Bazı kısaslara deyineyim. Mesela 3.vites 3000 devirle bir rampa çıktınız, ve peşi düzlük nasıl davranıcağız? İdeali düze çıkınca 4 e atmadan 5 atmaktır. Çünki araba 5 atınca direkt 2000 devire düşücektir. 4 ü kullanırsak gereksiz olur. Peki bu rampanın peşi rampa aşağı ise ne yapalım? İster aynı vitesde bırakın gazdan ayağınızı çekin isterseniz iniş hızınıza göre vites büyütüp, gaz vermeden inin.
Duracaksınız yada ışıklara geliyorsunuz, ayağınızı gazdan çekin arabayı yavaşlatın motor 1000 devire gelince 1-2 vites küçültün, yine yavaşlatın gerekirse gene vites düşürün. Mesela 5 ile ışıklara yaklaşıyorsunuz devriniz 2000. 3 e çekin motor 3000 devire çıkacaktır. Gaz vermeden yavaşlamasını sağlayın. 1000 devir olmadan 2 ye çekin. sonra boşa atın. 1.vitese bu durumda çekmeyi önermiyorum çünki yığılma yapıyor.
Yukardaki 2 örnekdede vites aralıkları 500 devir varsayılmıştır.
DİZEL ARAÇLAR
Genel olarak benzinde anlattıklarım ile aynı olsada farkı daha düşük devirlerde yüksek tork vermesi nedeni ile rampalarda daha düşük devirlerde maksimum tork alırsınız. Mesela 1,3 cdti için 1750-2600 aralığında maksimum tork aldığınız için rampa çıkmak için ideal devriniz bu iki rakamın arasıdır. Unutmayın 2500de verdiği torkun aynısını 1750 ilede veriyor. Yani 1750 ile çıkabilecekken 2500 le çıkmak fazla yaktıracaktır.ideali bence 2000 devirdir.
Ancak rampada vites büyütecekseniz 2500e gelince vites atın, böylelikle araç 500 devir düşücektir, rampa kaybı ile 700 felan düşer zaten oda sizi 1750 devire getirir. Sadece rampada değil bu durumu hazlanmalarda hatta draglardada bu şekilde kullanın.
Tekrar hatırlatmak gerekirse, her aracın motoru durumu farklı olduğundan idealleri kullandıkca bulacaksınız. Alışmak zaman alsada alıştığınızda çok farklar yaratacaksınız.söylediklerimi yol bilgisayarı olan araçlar anlık tüketime bakarak daha net görebilirler.
Hepinize kazasız belasız, ekonomik sürüşler diliyorum. Hatam olduysa affola.
Aslen temel aldığım bu cümle bir eğitimde söylenmişti bize, ve ben çok severim. Bu yüzden daha anlaşılır olması açısından dizel – benzinli – düz yol – rampa yukarı – rampa aşağı şeklinde bölümlüyorum.
BENZİNLİ ARAÇLAR
Düz yol ; koca kamyonu 60 beygirle götürdük, peki bizim araçlarımız için ne lazım? Kaba bir hesapla 3 beygir yeterli. Peki rölantide bizim araçlarımız ne üretiyor? Ortalama 20 beygir.
Yeni nesil enjeksiyonlu motorlar yapıları itibari ile rölantide stop etmemek için yük karşısında biraz fazla püskürtürler. Bu sayede aracımız rölantide kalkarken en uygun yakıtı kullanır. Genelde biz kalkarken araca gaz veririz hatta kimilerimiz 2000 devire kadar getirir, oysa yavaş bir debriyajdan kaldırma haraketi ile aracı gaz vermeden kaldırırsak yada en azından çok daha az gaz vererek bunu yaparsak kalkış yakıtımız %40 düşecektir.
Peki ne zaman vites büyüteceğiz. Şuanki motorlarda çıkan tork eğrilerine bakarsak en uygun devir 2000 civarı gözüküyor. Buna aslında siz karar vereceksiniz, nasılmı? Şöyleki; vites aralık devirlerinizi bilin yani2000 devirde 2 ye attığınızda motor kaça düşüyor? Eğer 1500 e düşüyor ise vites aralığınız 1 ile 2. Vites arasında 500 devirdir.siz buna 100 devirde fazladan ekleyin.
Hesabınızı yaparken motorun alt devrinide hesaplayalım, mesela motorun hani takırdarya, tatsızlaşır, çekişi olmaz. İşte o halinden çıkış devrini bulun. Genelde 1200-1300 civarıdır. İşte bu devire vites aralığımızı ekliyeceğiz.elimizde 1800-1900 gibi bir değer çıkarsa siz 2000 devirde değiştirebilirsiniz demektir. Bu hesabı diğer viteslerede yaparsanız en az yakıt ile istenilen hıza gelirsiniz.
Kısaca özetlersem ve araçlarımıza uyarlarsam 2 litre motorlar için 2000 devirde 1,6 ve daha düşükler için 2200 devirde vites büyütmemiz uygun olacaktır. Ama unutmayın her araçda farklı sonuçlar çıkacağı için (eski 2 litre motor, yeni 2 litre motor, benzin , lpg) en iyisi aracınızda deneyerek bulmanızdır. Fazlası “düz yol için” boşa gidicektir.
Bazılarınız devirsizlik fazla yaktırır diyecektir. Evet motorun az önce hesapladığımız alt devrinin altına düşürürseniz beyin fazla püskürtme yapacak ama çekiş olmayacağından araç normalden fazla yakacaktır. Birde devirsizlik karbüratörlü araçlarda 2000 devirde bile fazla yaktırdığı için eskiden kalan bir ağız alışkanlığı olduğunuda belirtmek isterim.
Aracınızı en kısa sürede yukardaki şartlar altında 5.vitese çıkarmanız aracınızın EN AZ YAKTIĞI yere gelmeniz demektir. Yani 5.vites 1500-1600 devirlerde giderseniz fabrika değerinden bile az yaktırabilirsiniz (fabrika değerleri 90 km hıza ayarlıdır. Şimdiki araçlar genelde 2000 devirde 90 yapar) bunu en güzel yol bilgisayarından görebilirsiniz. Uyarımı tekrarlamak istiyorum. Her motorda bu oranlar değişir lütfen deneyerek tespit ediniz ve genelde 5 vites açıklığınıda dikkate alınız.
Yeni nesil araçlar ekonomi/performans olarak geliştirilirken fabrika bir özellik yapmış, bu özellikde siz gaz pedalına dokunma şeklinize göre yakıtın püskürtmesini arttırıyor. Yani hızlanmak için hızlıca pedala bastığınızda araç normalden fazla benzin yolluyor ama bir noktadan sonra ne kadar fazla benzin püskürtürseniz püskürtün araç aynı şekilde hızlanacaktır. Bu yüzden hızlanmanızda pedala yavaşca basarsanız hem daha az püskürme hemde ideal karışım ile güzel bir hızlanma alacaksınız. Bu olaya yedirerek gaz verme derler. Yol bilgisayarında anlık tüketimde bunu çok kolay görürsünüz. Pedala basın, araç hızlanırken çok hafif çekin, hızlanma aynı kalırken bilgisayardaki litre olarak verilen rakamın düştüğünü görürsünüz. Eski motorlarda aynı şey ideal karışım olmadığından söylenirdi.
Otomatik araçlarda durum yaklaşık aynı ancak vites değiştiriceği devri kendi seçtiği için müdahale şansımız az. Ama eski tam otomatiklerde, özellikle vakum ile vites değiştirenlerde bir özellik vardır. Siz gaza basınca ve aracı 2000 devir civarına getirince gazdan ayağınızı hafifce çekin. Eğer uygun vakumlamayı yakalayabilirseniz araç vites büyütecektir. Şayet olmadı ise aynı haraketi biraz daha üst devirde deneyin.
Robotize şanzımanlarda en ideal deviri zaten kendi seçmekdedir.
Rampa yukarı ; aracımızı düz yolda düşük devirlerde götürdük ama iş rampaya gelince işler değişir. Motorumuzun tork değerleri düşük devirlerde az olacağı için rampada o devirlerde aracınızın 2 ye hatta 1 düşmesi olasıdır. Peki rampada en az yakıtla nasıl çıkarız? Tabiî ki çıkılabilecek en yüksek vitesle çıkarsak az yakarız. Ama rampaları çıkmak için torka ihtiyacımız var.
Benzinli motorlarımız genelde 4000 civarında en yüksek torku verirler. Tork eğrisi 4000 e kadar yükselerek çıkar sonrada düşer. Yani siz 4000 le çıkamadığınız bir rampayı 3500 yada 4500 ile asla çıkamassınız. Her rampanın belli bir karşı koyması vardır. Mesela hafif bir rampada 5.vites 3000 devirde aldığınız tork o rampayı vites düşmeden çıkmak için yeterlidir. Biraz daha dik olursa 5.vites 400 devir yeterlidir. Ama siz 3000 devirde çıkabildiğiniz bir rampayı 4000 le çıkarsanız fazla yakacaksınız.
Rampamızı biraz daha dikleştirelim ve 5.vites yetmesin 4.vites 4000 devir yetsin. Siz bunu 3.vites 3000 le çıkarsanızda fazla yakarsınız. Bunu şöyle anlatayım. Bu rampayı 4.vites 4000 devirde çıktınız, rampada 1 dakika sürdü, hesaplamayı kolaylaştırmak içinde her vitesi 5de 1 yapalım (5/1). Siz motorun 4000 devir 4.vitesde 1dk sürecek bir rampada toplam 4000 devir yaptınız. Peki bunu 3.vites 3000 devir çıkarsanız ne olur, zaman ve yol 5/1 şeklinde uzayacağından toplamda 5000 devir yaparak çıkarsınız. Fazladan 1000 devir yaptınız. Hesabı basite indirgemeye çalıştım inş olmuştur.
Kısaca özetlersem ve araçlarımıza uyarlarsam rampaya gelinCe arabayı devirlendirin yada gerektiği kadar vites düşürün. Rampanın durumuna göre haraket edin yani hafif, orta yada dik rampa şeklinde. Hafif ve orta rampalarda torkun en yüksek olduğu yere getirmenize gerek yok, dik rampada torkun en yüksek olduğu yere getirin. Her rampanın vitesinin farklı olduğunu unutmayın. Çıkılmayacak bir rampada aracı yüksek vitese zorlamayın. Fuzuli vites değişimi hem hız kaybettiricek hemde yakıtınızı daha da arttırıcaktır.
Uzun yolda 2000 devir gidiyorsunuz hafif rampa geliyor, aracınızı 2500-2700 civarına getirin. Orta rampa geliyor aracınızı 3000-3200 devire getirin. Dik rampa geliyor aracınızı 4000 devire getirin. Araç çekiş yapmadıysa vitesi o değildir, vitesi düşürün ve vites aralığı hesabıyla 4000 e getirin. Daha düşük devirle (mesela 3000 le) çıkacağına inanıyorsanız hafif gazdan ayağını çekin.
Şehir içinde devirlendirmek hız gerektiğinden ve bizim hızlanma imkanımız düşük olduğundan rampanın durumuna göre vites küçültün. 2000 devirle giderken hafif rampada 4 e çekerseniz 2500 devir gibi olur, yetmez ise hafif gaz verebilir yada 1 vites daha düşebilirsiniz. Orta rampada 3 e çekerseniz 3000 devir gibi olur, yine yetmez diye düşünürseniz gaz verebilir ve torku arttırabilirsiniz. Dik bir rampada önce 3 sonra 2 yada direkt 2 deneyebilirsiniz. O zaman aracınız 3500 devire gelecek gaz vererek aracınızı 4000 devire getirerek en yüksek tork ile çıkabilirsiniz.(vites aralıkları 500 devir olarak varsaydım)
Otomatiklerde yüksek devirde vites değiştirmek için “S” moduna alabilirsiniz. Ayrıca rampaya gelirken vites düşürmek için roket yapabilir yada yine “S” düğmesine basabilirsiniz.
Rampa aşağı ; buraya kalkışla başlamak istiyorum. Rampa aşağı kalkış yapmak son derece az güç gerektiren bir durum olduğundan hatta araç ilk haraketi kendiğilinden aldığından aracı salmak ve hafif hızlanınca 2 ye takıp devam etmek daha ekonomiktir.
Peki normal hızlarda rampa aşağı bir yola gelirsek ne yapmalıyız? Hemen ayağımızı gazdan çekip aracı vitesde akışına bırakmalıyız (hızınızı fren ile kontrol altında tutarak). Çünki son teknoloji motorlar gaza basılmadığında ve vitesde olduklarında “rölantiye kadar” yakıt püskürtmezler. Rölantiye geldiklerinde stop etmemek için yakıt püskürtürler. Şöyle örneklersem rampa aşağı gaza basmadan vitesde 3 gün inin, 1 gram benzin yakmazsınız. Tabi rölanti devrine düşmemek kaydı ile.
Otomatiklerde durum gene aynı ama şanzıman yükü olduğundan araç 1500 devirlerde bile yakıt püskürtecektir. İşte o zaman 1-2-3 yazan yerlere vitesi getirerek motoru devirlendirip yakıtı sıfırlayabiliriz. Aynı zamanda o vitesler iyi bir motor freni sağlarlar.
Bazı kısaslara deyineyim. Mesela 3.vites 3000 devirle bir rampa çıktınız, ve peşi düzlük nasıl davranıcağız? İdeali düze çıkınca 4 e atmadan 5 atmaktır. Çünki araba 5 atınca direkt 2000 devire düşücektir. 4 ü kullanırsak gereksiz olur. Peki bu rampanın peşi rampa aşağı ise ne yapalım? İster aynı vitesde bırakın gazdan ayağınızı çekin isterseniz iniş hızınıza göre vites büyütüp, gaz vermeden inin.
Duracaksınız yada ışıklara geliyorsunuz, ayağınızı gazdan çekin arabayı yavaşlatın motor 1000 devire gelince 1-2 vites küçültün, yine yavaşlatın gerekirse gene vites düşürün. Mesela 5 ile ışıklara yaklaşıyorsunuz devriniz 2000. 3 e çekin motor 3000 devire çıkacaktır. Gaz vermeden yavaşlamasını sağlayın. 1000 devir olmadan 2 ye çekin. sonra boşa atın. 1.vitese bu durumda çekmeyi önermiyorum çünki yığılma yapıyor.
Yukardaki 2 örnekdede vites aralıkları 500 devir varsayılmıştır.
DİZEL ARAÇLAR
Genel olarak benzinde anlattıklarım ile aynı olsada farkı daha düşük devirlerde yüksek tork vermesi nedeni ile rampalarda daha düşük devirlerde maksimum tork alırsınız. Mesela 1,3 cdti için 1750-2600 aralığında maksimum tork aldığınız için rampa çıkmak için ideal devriniz bu iki rakamın arasıdır. Unutmayın 2500de verdiği torkun aynısını 1750 ilede veriyor. Yani 1750 ile çıkabilecekken 2500 le çıkmak fazla yaktıracaktır.ideali bence 2000 devirdir.
Ancak rampada vites büyütecekseniz 2500e gelince vites atın, böylelikle araç 500 devir düşücektir, rampa kaybı ile 700 felan düşer zaten oda sizi 1750 devire getirir. Sadece rampada değil bu durumu hazlanmalarda hatta draglardada bu şekilde kullanın.
Tekrar hatırlatmak gerekirse, her aracın motoru durumu farklı olduğundan idealleri kullandıkca bulacaksınız. Alışmak zaman alsada alıştığınızda çok farklar yaratacaksınız.söylediklerimi yol bilgisayarı olan araçlar anlık tüketime bakarak daha net görebilirler.
Hepinize kazasız belasız, ekonomik sürüşler diliyorum. Hatam olduysa affola.
Yorum