Duyuru

Collapse
No announcement yet.

Oktan Meselesi

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filtrele
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
new posts

  • #16
    Ynt: OKTAN MESELESİ

    Orjinal yazı sahibi: volkan
    Bu bilgi dolu paylaşımınız için tşk ederim.Dediğiniz gibi yüksek oktanlı benzinin araçlarımızda pek bir faydası olmadığını fark etmiştim .Aracıma 105 oktan yarış benzini getirtmiştim daha iyi hızlana bilmek için test yapıyordum tam tersine aracımda üst devirlerde 5000 ve 6000 devirlerde ciddi kesiklikler yaşamıştım . O yüzden yüksek oktanın aracımıza sizinde anlatığınıza gibi bir faydası yok .tekrar tşk ler
    nerden getirdiniz acaba 105 oktan nasıl oluyor HKS fuel mi minikslerin getirdiği ben onları 120 diye biliyorum tabi eğer oysa saf karıstırılmadan kullanılırsa , yoksa bir ara 100 shell vardı onun üzerine oktan arttırıcımı koydunuz ?, son sorum oktan yükselttikten sonra Ecu nuza girerek ayar yaptırdınızmı 91 95 97 98 100 ....her oktanın ayarları farklıdır cünkü karsılığını alabilmeniz icin tuner ınıza ayar yaptırmanı gerek

    Yorum


    • #17
      Ynt: OKTAN MESELESİ

      arkadaşım getirmişti renkli bidonlarda hks nin di zannedersem. ecudanda bir ayar yapmamıştık .


      1.6 Turbo Cosmo 272bg 360 nm forget piston ve piston kollari downpipe komple 76mm egzoz sistemi ve daha büyük intercoler

      Yorum


      • #18
        Ynt: OKTAN MESELESİ

        Taner'in yazısından sonra kafam iyice karıştı. Grafiğe göre termal etkinlik ile sıkıştırma oranı doğru orantılı. Alttaki grafikte de sıkıştırma oranı ile oktan sayısı doğru orantılı.

        Yani sonuç şu mu? son basınç değil, basınç değişimi önemli. Basınç ne kadar değişirse , sıcaklıkta ona uygun bir oranda değişir. Oktanı da son sıcaklığa göre ayarlamak gerekir. Doğru mu anlamışım?

        Bu arada turbo basıncını 1 atm'den yüksek olmalı şeklinde düşünmüştüm hep. bu durumda 13 psi (0,88.. atm)'lik turbo basıncını yorumlarken; silindir içi başlangıç basıncı 1+0,88.. (açık hava basıncı + turbo basıncı ) şeklinde yorumlamak gerekiyor sanırım. Ne diyorsunuz? Fatih , Taner ve diğer arkadaşlar.

        1,6 Turbo cosmo+nav+ergo deri

        Yorum


        • #19
          Ynt: OKTAN MESELESİ

          ecudan ayar yapılmadıysa verim almamanız normal ozaman

          Yorum


          • #20
            Ynt: OKTAN MESELESİ

            Kafa karışacak birşey yok.Motorun sıkıştırma oranı ne kadar yüksek olursa motorun termik verimi o kadar yüksek oluyor.Bu motor yaktığı yakıtı daha çok mekanik işe dönüştürüyor demek,verim artışı demek.Sonuç siz havayı ne kadar çok sıkıştırırsanız o kadar çok ısınır anlık olarak ve daha verimli yanma olur, piston daha hızlı geri itilir.Turbo silindire fazladan hava pompalar.Örnekte verilen değer Insignia Opc nin turbo basınç değeridir.Toplam basınç 1,88 atm olur silindirde.1,6 turbo motorda basınç değeri bundan daha düşük olacaktır.Sıkıştırma oranı da 8,8 olduğu için toplamda 1:10-11 gibi sıkıştırma elde edilmiş olur.Eğer motor turbo ve sıkıştırma oranı 1:11-12 gibi olursa o zaman çok daha yüksek değer elde edilir ve yüksek oktan benzin bunun altından kalkar.Yani piston üst ölü noktaya gelmeden benzin kendiliğinden alev almaz.

            İLK AŞKIM 2009 Opel Insignia EDITION ELEGANCE 1.6
            17'' Michelin Primacy HP Safir Siyah(Satıldı) / SEAT LEON 1.4 125 HP TSİ STYLE+COPA  KIRMIZI
            35GB5825  A Rh+

            Yorum


            • #21
              Ynt: OKTAN MESELESİ

              turbolardada 95 mi????????????

              Yorum


              • #22
                Ynt: OKTAN MESELESİ

                Evet



                2009 INSIGNIA 4DR COS 16LET180HP M6 NAV CD500+FLEX+SR+19'' JANT+DERİ

                Yorum


                • #23
                  Ynt: OKTAN MESELESİ

                  •Yüksek oktanlı benzin, düşük oktanlı benzinden daha yavaş yanar. Bu yavaş yanma da yüksek devirlerde iken motorunuzda vuruntu oluşmasını engeller. Dolayısıyla yüksek oktanlı benzin, vuruntuya daha dirençlidir.

                  • Eğer motorunuz düzgün çalışıyorsa ve vuruntu gibi sorunları yoksa daha yüksek oktanlı bir benzin türüne geçmenize gerek yoktur.

                  • Eğer motorunuzda vuruntu veya aşırı ses var ise bunun sebebi mutlaka benzin olmak zorunda değildir. Bu sorunlar motorun elektronik kontrol sisteminden, ateşleme zamanından v.s. kaynaklanıyor da olabilir. Eskiyen motorlarda (150.000 – 200.000) silindir içinde biriken karbon, silindir içi basıncının normalden yüksek olmasına sebep olarak vuruntu meydana getirebilir. Bu da yüksek kilometre yapmış motorlarda normaldir ve biriken karbonlar temizlenerek bu sorun giderilebilir.

                  • Günümüz otomobillerinin bir çoğu yakıt enjeksiyon sistemine sahiptir. Bu modern otomobillerin, üretici yüksek oktanlı yakıt kullanılmasını tavsiye etmediği sürece, yüksek oktanlı yakıtla çalıştırılmalarına gerek yoktur.


                  Ali Yener
                  Shell Türkiye Akaryakıt ürünleri Kalite Sorumlusu

                  Vuruntu kısaca kontrolsüz yanma olarak tanımlanabilir. Benzin yapısı gereği çok kolay tutuşabilir. Bujinin amacı, sıkışma sonucu artan sıcaklığa bağlı benzin hava karışımı kendi kendine yanmadan önce ateşlemeyi başlatarak yanmayı kontrol altına almaktır.

                  Motorlardan daha yüksek verim alabilmenin en önemli çözümlerinden bir tanesi, kompresyon oranını artırarak operasyon sıcaklığını yukarı taşımak ve ayni hacimli motordan daha yüksek verim elde etmektir.Ancak yukarıda da değinildiği üzere, yüksek kompresyon oranı, yüksek sıcaklık, kendi kendine tutuşma olasılığını gündeme getireceği için, yakıtın kimyasal yapısında iyileştirmeye gidilerek, kolayca tutuşum eğilimi daha az olan hidrokarbonların oranı artırılır ve bu da oktan cinsinden ifade edilir.

                  Özet olarak, kompresyon oranı yüksek ve verim arattırmak üzere tasarlanmış modern motorlar, yüksek oktanlı benzinlere ihtiyaç duyarlar.

                  Vuruntunun zararları...

                  1- Yanma hızı ve basınçların çok yükselmesi nedeniyle, piston ve yataklar üzerine inen darbeler bu elemanların malzemelerinin yorulmasına neden olur.

                  2- Ani basınç yükselmesi ile meydana gelen basınç dalgaları titreşimlere neden olur. Bu titreşimler ısı kayıpları ve yakıt sar. yatını arttırarak verim ve gücü düşürür.

                  3- Sıcaklıkların artması, motorun daha fazla ısınmasına neden olur ki bu da vuruntuyu daha fazla şiddetlendirir. Bu ve buna benzer daha birçok zararlara neden olan vuruntu olayını önleyebilmek için, ilk olarak, kullanılan yakıtın kendi kendine tutuşma yeteneğini düşürülmesi sağlanmalıdır. Böylece yakıtın vuruntuya direnci arttırılır. Bu nedenle, ilk çözüm olarak, benzinin vuruntuya daha çok dirençli hidrokarbonlardan teşkil etmeye çalışmak olacaktır. Teşkil edilen benzinin vuruntuya direnci “Oktan Sayısı” denilen bir değer ile anlaşılır. Oktan ülçümü Benzinlerin vuruntuya karşı dirençleri hakkında . kir veren ‘oktan sayısı’ değerleri, sıkıştırma oranı değiştirilebilen ve vuruntu değeri elektrikle ölçülen bir benzin motoru (C.F.R-Cooperative Fuel Research Motor) ile saptanır. C.F.R motoru ile yapılan deneyde, oktan sayısı ‘100’ olarak kabul edilen izo-oktan ile ‘0’ olarak kabul edilen normal heptan yakıtları referans yakıt olarak kullanılır. Oktan sayısı saptanacak benzin,

                  1- C.F.R motoru yakıt deposuna doldurulur

                  2- Yakıtın motora giriş sıcaklığı ile motor devir adedi,kullanılacak yöntemlere göre belirli değerlerde sabitleştirilir, motordan vuruntuyu haber veren darbe sesleri gelinceye kadar sıkıştırma oranı arttırılır.

                  3- Oluşan vuruntunun miktarı nokmetre (knockmeter) ile saptanır ve yakıt deposu boşaltılır.

                  4- Bundan sonra depoya, muayyen yüzdeler dahilinde izo-oktan ile heptan doldurulur. Daha önce saptanmış devir sayısı, giriş sıcaklığı ve sıkıştırma oranı değiştirilmeksizin aynı vuruntuyu meydana getirecek şekilde, izo-oktan ile heptan yüzdeleri değiştirilmek suretiyle deney tekrar edilir.ilk bulunan vuruntuya eşit bir değer ortaya koyan deneyde kullanılmış olan izo-oktan yüzdesi, deney benzinin oktan sayısını verir. ürneğin, aynı vuruntuyu elde edebilmek için %95 oranında izo-oktan kullanılmış ise, deney benzinin Oktan Sayısı 95’dir.


                  95 Oktan ile 98 Oktan benzin arasındaki farklar

                  1- 98 Oktanlı benzinin 95 Oktanlı benzine göre en büyük avantajı, daha yüksek Oktan Sayısına sahip olması nedeniyle motorun çalışması sırasında oluşabilecek vuruntuya karşı direncini arttırmaktadır. Bu da 98 Oktan Benzin kullanan bir aracın daha sessiz çalışmasını sağlar.Titreşimsiz çalışan bir motorun performansı da paralel olarak artmakta ve en yüksek verim elde edilmektedir. Bu sayede motor ekipmanlarının ömrünü uzatmaktadır.

                  2- 98 Oktanlı benzin,sahip olduğu yüksek oktan sayesinde, yakıtın birkaç noktada kendi kendine tutuşmasını önleyip düzensiz basınç dalgalanmalarının önüne geçer. Bu nedenle yanma, en yüksek verimde gerçekleşir. Böylece motordan maksimum güç ve ivmelenme elde edilmesini sağlayarak motor üreticisinin belirttiği değerlere ulaşmasını sağlar.

                  3- 98 Oktan benzin, motordaki yanmanın en verimli şekilde gerçekleşmesini sağladığı için, egzoz gaz sıcaklıklarının da düşmesine neden olur. Bu da katalitik konvertör ömürlerinin uzamasını sağlar. Bu sayede egzoz emisyonlarında da ciddi bir iyileşme sağlanmaktadır.

                  4- Yüksek oktana göre tasarlanmış (98 oktan gibi) ve vuruntu sensörü içeren araçlarda, yüksek oktan, hava-yakıt karışımının yanma verimini arttırdığı için hem güç artışı sağlar hem de egzoz emisyonlarının insan ve çevre sağlığı açısından daha uygun olmasını (NOX’leri azaltır) sağlar. Turbocharged ve vuruntu sensörü olan araçlarda yüksek oktanlı (98 oktan) yakıtın %6’lara varan güç kazancı yarattığı tespit edilmiştir.Vuruntu yapan araçlarda ise hava/yakıt karışımının yanmaya başlangıç zamanını (ignition time), gecikmeyi önleyerek ve optimize ederek vuruntuyu ortadan kaldırır. Benzinde oktanın yükseltilmesi, otomobil üreticilerinin yüksek sıkıştırma(hava/yakıt karışımını) oranı ile daha yüksek performanslı motor dizayn edebilmelerine ve dolayısıyla daha fazla güç kazanılmasına,yakıt ekonomisi sağlanmasına ve egsoz emisyonlarının iyileştirilmesine yardımcı olmaktadır.


                  Ahmet Yılmaz
                  BP Türkiye Akaryakıt Direktörü

                  Akaryakıttaki kalite standartları, TSE tarafından belirlenmiş olan oktan değeri, yoğunluk, kurşun oranı, kükürt oranı, buhar basıncı, donma noktası, parlama noktası, elektrik iletkenliği gibi değerlerin bütünüdür.Bir benzinin oktan numarası, yakıtın bir motorun silindirinde kontrol dışında yanma veya vuruntuya direncini belirler.

                  Oktan sayısı ne kadar yüksek olur ise motorda vuruntuya direnç artar. Oktan sayısı 0 ile 100 arasındaki bir skalaya göre belirlenmektedir.Bu skalada 0 oktan sayısı n-heptan adlı maddenin, 100 oktan sayısı iso- oktan (benzini temsil eden madde) adlı maddenin oktan sayısını belirtmektedir.

                  Oktan sayısı 92 olan benzin demek; motorda yandığında % 92 oranında iso-oktan ile %8 oranında n-heptan içeren karışıma benzer yanma davranımı gösteren, bir başka deyişle bu karışım gibi vuruntu direnci gösteren benzimiz var demektir. Benzinli motorda, silindire gelen benzin-hava karışımı ateşlendiğinde, o anda ordan başlayan kontrollü bir yanma olsun isteriz. Eğer bu ateşleme yerinden uzakta, kendi kendine yanma başlangıcı olup, yanma sonucu kararsız bileşikler oluşursa ve bu sırada metalimsi sesler çıkıp, sarsıntı oluyorsa, motor vuruntu ile çalışıyor denir ve bu durum istenmez. Bir benzinin oktan sayısı ne kadar yüksekse bu vuruntu daha az oluşur, yani yakıt vuruntuya direnç gösterir.

                  Benzinin hidrokarbon bileşimine ve içerdiği oktan arttırıcı katıklara göre oktan sayısı değişir. Oktanda yüksek seviye yanmayı iyileştirir, vuruntuyu azaltır, motor malzemelerinin ömrünü uzatır.Ancak vuruntu olmasın diye çok yüksek oktanlı benzin motora verilemez. üünkü oktan sayısı, sıkıştırma oranı ile yakından ilgilidir. Bu nedenle hangi taşıtta, hangi oktan niteliğinde benzin kullanılacağı belirtilir. Motor tasarımına uygun oktan sayılı benzin kullanmak gerekir. Tüketiciler bu önerileri dikkate almalıdırlar.
                  2011 1.6 T Cosmo, siyah, sunroof+flyaudio + arka koltuk monitörler

                  Yorum


                  • #24
                    Ynt: OKTAN MESELESİ

                    Güzel açıklama 95 e devam

                    İLK AŞKIM 2009 Opel Insignia EDITION ELEGANCE 1.6
                    17'' Michelin Primacy HP Safir Siyah(Satıldı) / SEAT LEON 1.4 125 HP TSİ STYLE+COPA  KIRMIZI
                    35GB5825  A Rh+

                    Yorum


                    • #25
                      Ynt: OKTAN MESELESİ

                      Merhabalar 97oktan benzinle 2 depo ortalama yakıt tuketimim 100km'de 13.5litre idi aynı sekilde surus ile 95 oktanda deneme yaptım veriler 100km'de 11.5 litreye dustu.Fakat aracın seri hızlanmasında 95oktan kullandıktan sonra bi dusus oldu.

                      Yorum


                      • #26
                        Ynt: OKTAN MESELESİ

                        Orjinal yazı sahibi: sahooo
                        Merhabalar 97oktan benzinle 2 depo ortalama yakıt tuketimim 100km'de 13.5litre idi aynı sekilde surus ile 95 oktanda deneme yaptım veriler 100km'de 11.5 litreye dustu.Fakat aracın seri hızlanmasında 95oktan kullandıktan sonra bi dusus oldu.
                        ilginç
                        Hayat bisiklete benzer,Pedal çevirmeyi bıraktığın an düşmeye mahkümsun...
                        [img height=150]http://i1096.photobucket.com/albums/g322/emrezxr/144_zps71fffeb4.jpg[/img]

                        Yorum


                        • #27
                          Ynt: OKTAN MESELESİ

                          95 oktan forever o zaman arkadaslar 1.4 turbo da da......


                          Not: Horrrtttt!....ihihi
                          2015 Audi A4 2.0 Tdi 190 Hp Sport Quattro

                          Yorum


                          • #28
                            Ynt: OKTAN MESELESİ

                            Yük degeri ve yakıt kalitesi turbo olan her araçta önemli oktan ne kadar yüksekse o kadar saglıklı calışma demek ama bazı firmalar setup 1 2 3 4 diye oktanı tanıyıp ona göre sistem gönderiyor yani setup degişiyor ki türkiyede benzin kalitesi iyi degil 97 oktan denilsede yurtdışındaki 95 oktandan daha kötü
                            ©Copyright
                            █║▌│ █║▌ ║││█║█║
                            Tüm Haklarım Saklıdır.

                            Yorum


                            • #29
                              Ynt: OKTAN MESELESİ

                              1,4 de sıkıştırma oranı 9,5 .Ben 95 oktan kullanıyordum ama ilk 1ve 2. viteslerde dizele benzer ses geliyor yüksek devirde.bu konuya tekrar göz atarken farkettim acaba bizim 97 kullanmamız dahamı doğru?
                              2014 BMW 5.20I M +comfort+premium            
                              2011 otomatik opel astra  1.4 cosmo sunroof
                              2013 Chevrolet Captiva LTZ

                              Yorum


                              • #30
                                Ynt: OKTAN MESELESİ

                                Yukarıda Yapılan Açıklamaların Hepsini Dikkatlice Okudum Herkese Teşekkürler Değerli Açıklamaları İçin. Ben Türkiyedeki Benzin Kalitesinin Avrupadakilerle Aynı Olduğuna Kanaat Getiremiyorum. Aracım 15 Aylık. İlk Zamanlar Servis Görüşü İle 95 Oktan Kullandım. Yaklaşık 8 Aydır Aralıksız 97 Oktan Kullanıyorum. Aradaki Farkı Üst Devirlerde Belirgin Şekilde Hissediyorum. 95 Oktanda 5000 Devirlerde Özellikle 5. Viteste Tork Hissetmeme Rağmen, Aynı Vites İle 97 Oktanda 6000 Devirlere Kadar Bir Eksilme Olmuyor ve Aracın O Şiirsel İvmelenmesi Sürekliliğini Koruyor.

                                Yorum

                                İşleniyor...
                                X