Ynt: 2010'da Kış Lastiği Alacaklar
Bana göre;
Aslında birim yüzeye düşen ağırlık azalmaz, azalan sadece basınçtır. Örneğin sizin aracınız 1600 kg olsun. Dört lastiğe düşen ağırlık 400 kg olur. Siz ince tabanlı lastik taksanız da 400 kg, kalın tabanlı lastik taksanız da 400 kg dır.
P(Pascal, basınç)=F(Kuvvet, ağırlık, basınç kuvveti-Newton cinsinden)/S(Yüzey alanı-m2 cinsinden) formülünden hatırlarsak eğer; burada da gördüğümüz gibi arabanın ağırlığı sabittir. Yüzey alanının(Lastik tabanının genişliği) artması ile lastiklerin yola yaptığı basınç azalmaktadır. Basınç azaldığından dolayı sürtünme kuvveti de azalmaktadır. Dolayısı ile artan yüzey alanı, azalan sürtünme kuvveti ve basıncı karşılayamadığından yol tutuş da azalmaktadır.
Burada aklınıza şu soru gelebilir-ki benim de aklıma geldi-; ''Yol tutuşu arttırmak için kışın ince tabanlı lastik kullanılırken neden yaz aylarında kalın tabanlı lastikler kullanılıyor?''
Burada rol oynayan en önemli etken ise yol yüzeyini kaplayan maddenin-maddesel özelliklerinden dolayı- lastiğe uyguladığı sürtünme kuvvetidir.
Burada bilinmesi gereken en önemli olay; asfalt yüzeyin lastiğe uyguladığı sürtünme kuvvetinin karlı ve/veya buzlu yüzeyin lastiğe uyguladığı sürtünme kuvvetinden fazla olması ve artan ya da azalan basıncın dengelenmesidir.
Basıncın fazla olduğu yerde sürtünme kuvveti de fazlaysa yüzey alanını genişletip basıncı azaltacaksınız(Yaz aylarında), basıncın az olduğu yerde sürtünme kuvveti de azsa yüzey alanını daraltıp basıncı arttıracaksınız(Kış aylarında).
Ayrıca bu anlattıklarım tartışmaya açıktır, biraz beyin fırtınası yapalım.
Not: Bu anlattığım basınç, lastiğin içindeki hava basıncı değil. Ağırlıktan kaynaklanan basınçtır, yanlış anlaşılmasın lütfen.
Hayırlı akşamlar...
Orjinal yazı sahibi: Insignia
Aslında birim yüzeye düşen ağırlık azalmaz, azalan sadece basınçtır. Örneğin sizin aracınız 1600 kg olsun. Dört lastiğe düşen ağırlık 400 kg olur. Siz ince tabanlı lastik taksanız da 400 kg, kalın tabanlı lastik taksanız da 400 kg dır.
P(Pascal, basınç)=F(Kuvvet, ağırlık, basınç kuvveti-Newton cinsinden)/S(Yüzey alanı-m2 cinsinden) formülünden hatırlarsak eğer; burada da gördüğümüz gibi arabanın ağırlığı sabittir. Yüzey alanının(Lastik tabanının genişliği) artması ile lastiklerin yola yaptığı basınç azalmaktadır. Basınç azaldığından dolayı sürtünme kuvveti de azalmaktadır. Dolayısı ile artan yüzey alanı, azalan sürtünme kuvveti ve basıncı karşılayamadığından yol tutuş da azalmaktadır.
Burada aklınıza şu soru gelebilir-ki benim de aklıma geldi-; ''Yol tutuşu arttırmak için kışın ince tabanlı lastik kullanılırken neden yaz aylarında kalın tabanlı lastikler kullanılıyor?''
Burada rol oynayan en önemli etken ise yol yüzeyini kaplayan maddenin-maddesel özelliklerinden dolayı- lastiğe uyguladığı sürtünme kuvvetidir.
Burada bilinmesi gereken en önemli olay; asfalt yüzeyin lastiğe uyguladığı sürtünme kuvvetinin karlı ve/veya buzlu yüzeyin lastiğe uyguladığı sürtünme kuvvetinden fazla olması ve artan ya da azalan basıncın dengelenmesidir.
Basıncın fazla olduğu yerde sürtünme kuvveti de fazlaysa yüzey alanını genişletip basıncı azaltacaksınız(Yaz aylarında), basıncın az olduğu yerde sürtünme kuvveti de azsa yüzey alanını daraltıp basıncı arttıracaksınız(Kış aylarında).
Ayrıca bu anlattıklarım tartışmaya açıktır, biraz beyin fırtınası yapalım.
Not: Bu anlattığım basınç, lastiğin içindeki hava basıncı değil. Ağırlıktan kaynaklanan basınçtır, yanlış anlaşılmasın lütfen.
Hayırlı akşamlar...
Yorum