Değerli Arkadaşlarım; kış sezonu başlıyor. Eski üyelerimizin çoğu
biliyordur, ama yeni üye arkadaşlarımıza ve eski üyelerimize bir
hatırlatma olması bakımından konuyu gündeme getiriyorum,yarar-
lanmamız dileği ile iyi okumalar
Kış Lastiği - sorular ve cevaplar
Kış Lastiğinin Yaz lastiğinden farkı nedir?
Yaz lastiklerinin malzemesi 7 °C’ın altındaki sıcaklıklarda sertleştiği için yola tutunması azalır.
Kış lastiklerinin özel profillerinin yanısıra, üretildikleri silica esaslı malzeme daha yumuşaktır
ve 7 °C’ın altındaki soğuk hava şartlarında kuru asfalt, kar ve buzda tutunmayı artırır.
Bir lastiğin Kış Lastiği olup olmadığı nasıl anlaşılır?
Kış Lastiği ile ilgili RMA (Rubber Manufacturers Association) ve ASTM
şartlarını sağlayan lastikler “kış lastiği” sembolünü taşır.
M+S Kış Lastiği nedir?
Fren özelliğinin yanında çekiş özelliği de artırılmış Kış Lastiği ’dir.
RMA (Rubber Manufacturers Association)’un tanımlamasına ve ASTM
’nin test metoduna göre kış şartlarını temsil eden kaygan bir yolda
yapılan çekiş kuvveti testinde “referans lastiğin” çekiş kuvvetinden en az
%10 daha fazla çekiş kuvveti sağlayan lastikler Kış Lastiği sembolünün
yanında M+S veya M S veya M/S işaretleri taşıyabilmektedirler.
(M = Mud – Çamur, S= Snow – Kar)
M+S “Dört Mevsim Lastiği” nedir?
“Dört Mevsim Lastiği“ olarak da bilinen M+S lastikleri (M=Mud=Çamur S=Snow=Kar) Çamur
ve Kar üzerinde daha iyi sonuç almak için üretilmiş ancak bu ek özelliklerinin standardı
olmayan lastiklerdir.
M+S “Dört Mevsim Lastiği” Kış Lastiği sayılır mı?
Hayır… M+S lastikleri ancak “Kış Lastiği sembolü”nü taşıyorsa M+S Kış Lastiği olarak
değerlendirilebilir. Kış lastiği sembolünü taşımayan M+S lastiklerinin kar üzerindeki fren
mesafelerinin yaz lastiklerinden daha kısa, kış lastiklerinden daha uzun olduğu saptanmıştır.
“Kış Lastiği” sembolünü taşımayan M+S “Dört Mevsim Lastikleri” nin kışın iyi bir Kış Lastiği,
yazın da iyi bir Yaz Lastiği olamayacağı mutlaka bilinmelidir.
Kar Lastiği var mıdır?
Hayır… Her ne kadar İngilizce konuşulan ülkelerde, örneğin ABD’de, isim olarak “Snow
Tyre” kullanılsa da “Kar Lastiği” diye ayrı bir lastik sınıfı yoktur. Kış Lastiği yerine “Kar
Lastiği” denilmesi doğru değildir. Kış Lastiğine “Kar Lastiği” yakıştırması “sadece kar
üzerinde kullanılabilen” veya “kar üzerinde Kar Zinciri kullanılmasını gerektirmeyen” gibi
yanlış anlamalara neden olmaktadır.
Kar yağmıyorsa Kış Lastiğine ihtiyaç duyulur mu?
Kar yağınca yaz lastiğine Kar Zinciri takmak yanlış mı?
Risk yönetimi açısından yanlıştır.
Kış Lastiği Risk Yönetimi , Kar Zinciri Kriz Yönetimi dir.
Ne kadar çok Risk Yönetimi, o kadar az Kriz Yönetimi demektir.
Kış Lastiği kışın kar yağsın yağmasın düşük sıcaklıklarda aracın yola tutunmasını artırır, aşırı
buzlanma olmadığı sürece aracın kar üzerinde gitmesini ve durmasını sağlar. Özellikle kuru yoldan
kaygan yollara (Köprü ve viyadük üstünde buzlanma veya siyah buz vs) ani girişlerde
aracı yolda tutar. Yani Kış Lastiği riskleri azaltır.
Yaz Lastiği aynı şartlarda ve özellikle ani zemin değişikliklerinde aracı yolda tutamaz. Kış
Lastiğine göre daha erken ve sık Kar Zinciri takma ihtiyacı doğar.
Kış lastiğinin sadece çekiş olan tekerleklere takılması yeterli midir?
Hayır… Kış lastikleri dört tekerleğe de takılır. Aracın en kısa mesafede durması hareket
edebilmesinden daha önemlidir. İyi bir fren performansı ve kararlılık için 4 tekerlekte de Kış
Lastiği bulunması şarttır.
Karayolları Trafik Kanununda Kış Lastiği tanımı var mıdır?
Hayır… Karayolları Trafik Kanunu’nda “Kış Lastiği” yer almamaktadır, ancak 30.maddede
“Araçların, esasları yönetmelikte belirtilen şekilde ve tarzda teknik şartlara uygun durumda
bulundurulması zorunludur” ifadesi içinde yorumlanabilir. Yönetmelikte yeterli açıklama yoktur.
Hangi resmi veya özel araçlar öncelikle Kış Lastiği takmalıdır?
Kışın sıcaklığın 7 °C’ın altında geçtiği yerlerde Ambulans, İtfaiye, Belediye hizmet araçları,
Polis, Jandarma, okul servisi, taksi gibi görev araçlarına kışın başında Kış Lastiği takılmalıdır.
Bunlardan başka kış şartlarında kazaları önlemek ve kaymalar sonucu trafik tıkanıklıklarının
önüne geçmek amacıyla (M) ve (N) grubundaki motorlu araçların gerekenlerinin Kış Lastiği
kullanması lazımdır.
Kış Lastiği takılı araçların Kar Zinciri bulundurmaları gerekli midir?
Karayolu Trafik Kanunu ve Karayolu Trafik Yönetmeliği gereği karlı ve buzlu yollarda “bir takım
Kar Zinciri” bulundurulması zorunludur. Bu zorunluluk Yaz veya Kış Lastiği takmış, 4x4’ler
dahil, tüm araçlar için geçerlidir.
Trafik Denetimi sırasında araçta Kış Lastiği takılı olduğunun kolay anlaşılması için ne
yapılabilir?
Kolay teşhis için Kış Lastiği sembolü sabit beyaz boya ile boyanabilir.
4X4 araçların Kış Lastiği takmasına gerek var mıdır?
Evet… Yaz lastikleriyle donatılmış dört tekerden çekişli (4x4) bir araç kar üzerinde rahatlıkla
kalkış yapabilmekte ve kısa sürede yüksek hızlara çıkabilmektedir. Ancak fren sırasında
durma mesafesi aşırı uzamakta yani “gittiği gibi” duramamaktadır.
Kış lastiklerinin saklanma ömrü kaç yıldır?
Genelde beş yıldır. Bu süreyi geçen kış lastikleri işlevsel açıdan zayıflamaktadır. Ancak lastikler
ağır şartlarda hizmet veriyorsa bu sure daha kısa tutulmalıdır.
Kış Lastiği 12 ay kullanılır mı?
Hayır… Kış lastikleri ile yazın yapılan fren testleri yaz lastiklerine göre daha uzun fren
mesafeleri vermiştir. Aşağıdaki örnekte yaklaşık 3m lik bir uzama görülmektedir.
Yazın 100 km/h hızda yapılan fren testinde durma mesafesi
- Kış Lastiği ile 41 m
- Yaz Lastiği ile 38 m
olarak ölçülmüştür.
Gereğinde bu 3 m lik fark hayat kurtarabilir. Bu nedenle kış lastiklerini yazın kullanmamak
gerekir.
Yaz Lastiğine ilave olarak Kış Lastiğinin araç sahibine ekonomik yükü nedir?
İlave Kış Lastiği ekstra masraf olarak görülebilir. Yaz Lastikleri aşınan bir sürücü yaptığı
kilometreyle bağlantılı olarak bir süre sonra yeni yaz lastiği almak zorundadır. Mevsimine
göre Yaz ve Kış Lastikleri dönüşümlü kullanılacağından, yani iki takım lastik iki misli
zamanda kullanılacağından ekonomik yük sadece Yaz Lastiği fiyatı ile Kış Lastiği fiyatı
arasındaki fark kadar olur.
(Bu bilgileri bize veren Sayın Alpay Lök’e teşekkürlerimizi sunarız.)
Kaynak:www.turktrafik.com
biliyordur, ama yeni üye arkadaşlarımıza ve eski üyelerimize bir
hatırlatma olması bakımından konuyu gündeme getiriyorum,yarar-
lanmamız dileği ile iyi okumalar
Kış Lastiği - sorular ve cevaplar
Kış Lastiğinin Yaz lastiğinden farkı nedir?
Yaz lastiklerinin malzemesi 7 °C’ın altındaki sıcaklıklarda sertleştiği için yola tutunması azalır.
Kış lastiklerinin özel profillerinin yanısıra, üretildikleri silica esaslı malzeme daha yumuşaktır
ve 7 °C’ın altındaki soğuk hava şartlarında kuru asfalt, kar ve buzda tutunmayı artırır.
Bir lastiğin Kış Lastiği olup olmadığı nasıl anlaşılır?
Kış Lastiği ile ilgili RMA (Rubber Manufacturers Association) ve ASTM
şartlarını sağlayan lastikler “kış lastiği” sembolünü taşır.
M+S Kış Lastiği nedir?
Fren özelliğinin yanında çekiş özelliği de artırılmış Kış Lastiği ’dir.
RMA (Rubber Manufacturers Association)’un tanımlamasına ve ASTM
’nin test metoduna göre kış şartlarını temsil eden kaygan bir yolda
yapılan çekiş kuvveti testinde “referans lastiğin” çekiş kuvvetinden en az
%10 daha fazla çekiş kuvveti sağlayan lastikler Kış Lastiği sembolünün
yanında M+S veya M S veya M/S işaretleri taşıyabilmektedirler.
(M = Mud – Çamur, S= Snow – Kar)
M+S “Dört Mevsim Lastiği” nedir?
“Dört Mevsim Lastiği“ olarak da bilinen M+S lastikleri (M=Mud=Çamur S=Snow=Kar) Çamur
ve Kar üzerinde daha iyi sonuç almak için üretilmiş ancak bu ek özelliklerinin standardı
olmayan lastiklerdir.
M+S “Dört Mevsim Lastiği” Kış Lastiği sayılır mı?
Hayır… M+S lastikleri ancak “Kış Lastiği sembolü”nü taşıyorsa M+S Kış Lastiği olarak
değerlendirilebilir. Kış lastiği sembolünü taşımayan M+S lastiklerinin kar üzerindeki fren
mesafelerinin yaz lastiklerinden daha kısa, kış lastiklerinden daha uzun olduğu saptanmıştır.
“Kış Lastiği” sembolünü taşımayan M+S “Dört Mevsim Lastikleri” nin kışın iyi bir Kış Lastiği,
yazın da iyi bir Yaz Lastiği olamayacağı mutlaka bilinmelidir.
Kar Lastiği var mıdır?
Hayır… Her ne kadar İngilizce konuşulan ülkelerde, örneğin ABD’de, isim olarak “Snow
Tyre” kullanılsa da “Kar Lastiği” diye ayrı bir lastik sınıfı yoktur. Kış Lastiği yerine “Kar
Lastiği” denilmesi doğru değildir. Kış Lastiğine “Kar Lastiği” yakıştırması “sadece kar
üzerinde kullanılabilen” veya “kar üzerinde Kar Zinciri kullanılmasını gerektirmeyen” gibi
yanlış anlamalara neden olmaktadır.
Kar yağmıyorsa Kış Lastiğine ihtiyaç duyulur mu?
Kar yağınca yaz lastiğine Kar Zinciri takmak yanlış mı?
Risk yönetimi açısından yanlıştır.
Kış Lastiği Risk Yönetimi , Kar Zinciri Kriz Yönetimi dir.
Ne kadar çok Risk Yönetimi, o kadar az Kriz Yönetimi demektir.
Kış Lastiği kışın kar yağsın yağmasın düşük sıcaklıklarda aracın yola tutunmasını artırır, aşırı
buzlanma olmadığı sürece aracın kar üzerinde gitmesini ve durmasını sağlar. Özellikle kuru yoldan
kaygan yollara (Köprü ve viyadük üstünde buzlanma veya siyah buz vs) ani girişlerde
aracı yolda tutar. Yani Kış Lastiği riskleri azaltır.
Yaz Lastiği aynı şartlarda ve özellikle ani zemin değişikliklerinde aracı yolda tutamaz. Kış
Lastiğine göre daha erken ve sık Kar Zinciri takma ihtiyacı doğar.
Kış lastiğinin sadece çekiş olan tekerleklere takılması yeterli midir?
Hayır… Kış lastikleri dört tekerleğe de takılır. Aracın en kısa mesafede durması hareket
edebilmesinden daha önemlidir. İyi bir fren performansı ve kararlılık için 4 tekerlekte de Kış
Lastiği bulunması şarttır.
Karayolları Trafik Kanununda Kış Lastiği tanımı var mıdır?
Hayır… Karayolları Trafik Kanunu’nda “Kış Lastiği” yer almamaktadır, ancak 30.maddede
“Araçların, esasları yönetmelikte belirtilen şekilde ve tarzda teknik şartlara uygun durumda
bulundurulması zorunludur” ifadesi içinde yorumlanabilir. Yönetmelikte yeterli açıklama yoktur.
Hangi resmi veya özel araçlar öncelikle Kış Lastiği takmalıdır?
Kışın sıcaklığın 7 °C’ın altında geçtiği yerlerde Ambulans, İtfaiye, Belediye hizmet araçları,
Polis, Jandarma, okul servisi, taksi gibi görev araçlarına kışın başında Kış Lastiği takılmalıdır.
Bunlardan başka kış şartlarında kazaları önlemek ve kaymalar sonucu trafik tıkanıklıklarının
önüne geçmek amacıyla (M) ve (N) grubundaki motorlu araçların gerekenlerinin Kış Lastiği
kullanması lazımdır.
Kış Lastiği takılı araçların Kar Zinciri bulundurmaları gerekli midir?
Karayolu Trafik Kanunu ve Karayolu Trafik Yönetmeliği gereği karlı ve buzlu yollarda “bir takım
Kar Zinciri” bulundurulması zorunludur. Bu zorunluluk Yaz veya Kış Lastiği takmış, 4x4’ler
dahil, tüm araçlar için geçerlidir.
Trafik Denetimi sırasında araçta Kış Lastiği takılı olduğunun kolay anlaşılması için ne
yapılabilir?
Kolay teşhis için Kış Lastiği sembolü sabit beyaz boya ile boyanabilir.
4X4 araçların Kış Lastiği takmasına gerek var mıdır?
Evet… Yaz lastikleriyle donatılmış dört tekerden çekişli (4x4) bir araç kar üzerinde rahatlıkla
kalkış yapabilmekte ve kısa sürede yüksek hızlara çıkabilmektedir. Ancak fren sırasında
durma mesafesi aşırı uzamakta yani “gittiği gibi” duramamaktadır.
Kış lastiklerinin saklanma ömrü kaç yıldır?
Genelde beş yıldır. Bu süreyi geçen kış lastikleri işlevsel açıdan zayıflamaktadır. Ancak lastikler
ağır şartlarda hizmet veriyorsa bu sure daha kısa tutulmalıdır.
Kış Lastiği 12 ay kullanılır mı?
Hayır… Kış lastikleri ile yazın yapılan fren testleri yaz lastiklerine göre daha uzun fren
mesafeleri vermiştir. Aşağıdaki örnekte yaklaşık 3m lik bir uzama görülmektedir.
Yazın 100 km/h hızda yapılan fren testinde durma mesafesi
- Kış Lastiği ile 41 m
- Yaz Lastiği ile 38 m
olarak ölçülmüştür.
Gereğinde bu 3 m lik fark hayat kurtarabilir. Bu nedenle kış lastiklerini yazın kullanmamak
gerekir.
Yaz Lastiğine ilave olarak Kış Lastiğinin araç sahibine ekonomik yükü nedir?
İlave Kış Lastiği ekstra masraf olarak görülebilir. Yaz Lastikleri aşınan bir sürücü yaptığı
kilometreyle bağlantılı olarak bir süre sonra yeni yaz lastiği almak zorundadır. Mevsimine
göre Yaz ve Kış Lastikleri dönüşümlü kullanılacağından, yani iki takım lastik iki misli
zamanda kullanılacağından ekonomik yük sadece Yaz Lastiği fiyatı ile Kış Lastiği fiyatı
arasındaki fark kadar olur.
(Bu bilgileri bize veren Sayın Alpay Lök’e teşekkürlerimizi sunarız.)
Kaynak:www.turktrafik.com
Yorum