Ynt: TURBO VE ROLANTİ
Onat ve Volkan'ın dedikleri doğru, ancak turboya sahip araçlarda, durduktan sonra bir miktar beklemenin veya daha da iyisi durulacak yerden birkaç kilometre önce turboyu zorlamayı bırakmanın en önemli sebebi yağ katılaşması, yani coking'dir. Motor çalışırken yağ pompası, motor ve turbo'nun yağının sürekli sirküle olmasını sağlar, yani yağ sürekli hareket eder, bi ısınır bir soğur. Ancak motor durduğunda, yağ pompası da bu sirkülasyonu keser, ve yağ artık olduğu yerde kalır(ve tabi bir süre sonra yer çekimi etkisi ile aşağıda toplanır). İşte yağın kaldığı bu yer, eğer turbo mil yatağı gibi aşırı sıcaklığa sahip bir yerse yağ yanar ve katılaşır. Bu turboda hem sürtünmeden dolayı balans bozukluğu, verim düşüklüğü ve aşınma yaratır, hem de sürtünmeden ötürü aşırı sıcaklık yaratır.
Bu arada bazı araçlarda stop etmeden beklemek turbo açısında işe yaramaz, eğer turbonun konumu yüksekte ise, motor rölanti devrinde turboya yeteri kadar yağ basıncı sağlayamayabilir. Insignia'da turbo -benim görüşüme göre- yeterli derecede aşağıda, ancak tabi teknik bir hesaplama yapmadım, kesin olarak bilmiyorum. Bu yüzden aslında her araç için, ancak özellikler turbolu araçlar en sağlıklısı, aracın stop edileceği yere gelmeden birkaç kilometre önce turboya yüklenmeyi bırakmak, yani düşük devirde gitmek.
Onat ve Volkan'ın dedikleri doğru, ancak turboya sahip araçlarda, durduktan sonra bir miktar beklemenin veya daha da iyisi durulacak yerden birkaç kilometre önce turboyu zorlamayı bırakmanın en önemli sebebi yağ katılaşması, yani coking'dir. Motor çalışırken yağ pompası, motor ve turbo'nun yağının sürekli sirküle olmasını sağlar, yani yağ sürekli hareket eder, bi ısınır bir soğur. Ancak motor durduğunda, yağ pompası da bu sirkülasyonu keser, ve yağ artık olduğu yerde kalır(ve tabi bir süre sonra yer çekimi etkisi ile aşağıda toplanır). İşte yağın kaldığı bu yer, eğer turbo mil yatağı gibi aşırı sıcaklığa sahip bir yerse yağ yanar ve katılaşır. Bu turboda hem sürtünmeden dolayı balans bozukluğu, verim düşüklüğü ve aşınma yaratır, hem de sürtünmeden ötürü aşırı sıcaklık yaratır.
Bu arada bazı araçlarda stop etmeden beklemek turbo açısında işe yaramaz, eğer turbonun konumu yüksekte ise, motor rölanti devrinde turboya yeteri kadar yağ basıncı sağlayamayabilir. Insignia'da turbo -benim görüşüme göre- yeterli derecede aşağıda, ancak tabi teknik bir hesaplama yapmadım, kesin olarak bilmiyorum. Bu yüzden aslında her araç için, ancak özellikler turbolu araçlar en sağlıklısı, aracın stop edileceği yere gelmeden birkaç kilometre önce turboya yüklenmeyi bırakmak, yani düşük devirde gitmek.
Yorum