Aracımın siparişini verirken sevgili GM Türkiye'nin azizliği yüzünden alamadığım opsiyonel donanımları sonradan uygulama çalışmalarım devam ediyor arkadaşlar.
Bu çalışmalara Cruise Control uygulaması ile başlamıştım, araçta debriyaj sensörü ve kablolama gibi altyapılar hazır olduğu için sadece sinyal kolu değişimi ve Tech2 aktivasyonu yaparak Cruise Control'e sahip olmak oldukça kolay olmuştu.
Sonrasında ise uzun araştırmalar sonucunda parayı sokağa atma riskini de göze alarak komple gösterge paneli + silecek kolu değişimi ve yine Tech2 aktivasyonu gerektiren yol bilgisayarı uygulamasına girişmiştim, başarıyla sonuçlanan bu girişimin hikayesini de birkaç ay önce burada sizlerle paylaşmıştım.
Yeni projeme ise benim gibi meraklı ve araştırmacı bir Alman Corsa D sahibinin aracına yaptığı ESP Off butonu uygulamasına rastladıktan sonra başladım. Bu Alman arkadaşımız, Corsa D serisinde normalde sadece GSI ve OPC modellerinde bulunan "ESP off" butonunu kendi 1.4 motorlu ve ESP'li aracına uygulamak için neler gerektiğini araştırmış, bulmuş, gerekli parçaları temin etmiş, serviste kabloları çektirip sistemi aktive ettirmiş ve sonuçta kapatılabilir ESP sistemine sahip olmuş. Bir de üşenmeyip bu işlemleri fotoğraflamış ve dokümante edip meraklıların hizmetine sunmuş.
Ben de bunu görüp heveslendim ve "yapmışken neden sadece ESP Off ile yetineyim, nasıl olsa sistem DDS'yi de (lastik basınç kaybı tespit sistemi) destekliyor, onu da yapayım" dedim ve önce orta konsoldaki standart iki düğmeli şalter grubunun yerine geçecek olan altı düğmeli şalter grubunu sipariş ederek başladım. Konsoldaki standart grupta sadece merkezi kilit ve yolcu havayastığını devre dışı bırakma butonları mevcut. Altılı grupta ise ek olarak ESP off ve DDS sıfırlama butonları ile birlikte koltuk+direksiyon ısıtma sistemlerinin butonları var. Benim aldığım şalter grubunda koltuk ısıtma düğmeleri boş, yani işlevsiz. ( Aslında boş düğmelerden nefret ederim ama şimdilik koltuk ısıtmaya girişmedim, yakın bir Corsacı arkadaşım halen bu proje ile ilgileniyor, ısıtma pedlerinin takılması için koltuk döşemelerinin sorunsuzca sökülebildiğini görürsem ve tekrar yapılan dikişler içime sinerse bir sonraki projem bu olabilir )
Bu arada altılı şalter grubu ile birlikte ona uygun genişlikte yuva içeren konsol kaplamasını da sipariş ettim. Parçalar Almanya'dan 10 günde geldi, Arkas Akatlar'da Vehbi usta tarafından araca takıldı. Ayrıca ustamız şalter grubuna gelen kablo demetinin ucundaki konnektöre iki yeni ek kablo bağlayıp diğer uçlarını da far düğmesinin arkasında kalan BCM (gövde kontrol modülü) röle ünitesine çekti. Çıkarttığı kusursuz kablolama işçiliği için kendisine buradan tekrar teşekkür ediyorum. Kablolama ve parça montajının ardından Tech2 ile BCM ve IPC ünitelerinde gerekli aktivasyonlar yapıldı ve ESP off butonumuz ilk basışta sorunsuz çalıştı, bu da bizi çok mutlu etti. clapclap
Fakat DDS butonunu çalıştırmayı başaramadık, ne yaptıysak olmadı ve hevesim kursağımda servisten ayrıldım. Sonrasında epey okudum, araştırdım, tekrar servise gittim. Tech2 ile düğmenin fiziki olarak sinyal gönderip göndermediğini test ettik ve çalıştığını gördük. Bu durumda problemin düğmeden gelen sinyale beyinlerin cevap vermemesi olabileceği kanaatine vardık. Opel parça kataloğu programında (EPC) biraz vakit geçirince, opsiyonel DDS sisteminin ESP'siz araçlarda ABS beyni tarafından kontrol edildiğini, benimki gibi ESP'li araçlarda ise yine ABS/ESP beyni tarafından yönetildiğini ancak HSA yani Hill Holder sisteminin bir alt fonksiyonu olarak çalıştığını keşfettim. Bu durumda aracımdaki ABS/ESP beynini söküp yerine HSA destekli bir beyin takmam gerektiğini anladım. Yani iş bu noktada DDS'den çıkıp Hill Holder'a kadar büyüdü, ben de "madem bu işe kalkıştık, çözene kadar vazgeçmek yok" deyip yola devam ettim.
Söz konusu HSA destekli ABS/ESP beyninin liste fiyatı 1300 TL civarında. Sektördeki tanıdıkları devreye sokup araştırınca parça üreticisi Bosch'un Türkiye ofisi aracılığı ile 900 TL'ye getirtebileceğimi öğrendim, ancak 2-3 ay gibi bir süre verdiler ve direkt vazgeçtim. İnternet üzerinde araştırmaya giriştim ve parçayı Ebay İngiltere'de sıfır olarak buldum, hem de 100 pound gibi komik bir fiyata. Parçanın sıfır olmaması, arızalı çıkması, yan sanayi olması gibi riskleri göze alıp siparişi verdim, DHL Express ile ertesi gün Türkiye'ye geldi, ama fazladan 2 gün de gümrükte geçti, 3.günün sonunda parça Akatlar'da Vehbi usta'ya teslim edildi.
Mevcut ABS/ESP beyni sökülüp yenisi takıldı ve ardından Tech2 menüsünde DDS sıfırlama gibi yeni işlevler görmeye başladık. Tech2 ile beyine program atıldı, DDS butonu sıfırlama işlevi ve göstergede sıfırlama uyarısı ışığı yakma işlevleri çalışmaya başladı.
Ancak ardından sistem arıza ışıklarının yanması ile birlikte benim uykusuz gecelerim de başlamış oldu. Tech2 de olabilecek her türlü aktivasyon ve konfigürasyonu denedik, arıza kodlarını silmeye çalıştık, bazılarını sildik, sonuçta 4 adet arıza ile kalakaldık : Biri "değişken konfigürasyon" hatası, biri "vites kolu pozisyon sinyali yok" hatası, ikisi de "yalpa sensörü sinyali geçersiz" hatası. Bu arada, bu hataların araca etkisinin de ESP'nin ve hâttâ ABS'nin tamamen devre dışı kalması gibi ciddi bir durum olduğunu da eklemeden geçmeyeyim.
Yine okuduk, araştırdık, bir sürü farklı işlem denedik, en sonunda işin ucu yine EPC'den bulduğum bir başka parçaya dayandı. ABS/ESP beyninin HSA destekli olmasının yetmediğini, araçtaki mevcut ESP (yalpa, boyuna hızlanma, enine hızlanma) sensörünün de HSA'yi desteklemesi gerektiğini keşfettim. HSA'nın devreye girmesi için rampa eğim açısı bilgisine ihtiyacı var, araçta mevcut ESP sensörü eğim ölçmeyen cinsten imiş. Sıfırının liste fiyatı 800 TL civarında olan sensörü yine Ebay'de, ama bu kez kullanılmış olarak 70 euro fiyatla buldum ve siparişi verdim. Parçayı tedarik eden Alman dostumuz bana hiç "nasıl göndermemi istersin" diye sormadan kafasına göre Deutsche Post'a verdiği için parça maalesef karayolu ile Türkiye'ye geliyor, ve 15 gündür hâlâ sınırdan içeri giremedi, ya da girdi ama gümrüklerden birinde TIR'dan indirilmeyi bekliyor. Bu arada bütün bu süreçleri yakından takip eden Corsacı yakın arkadaşım da aynı parçadan bulup satın aldı ve Almanya'dan gelen bir arkadaşı sayesinde birkaç günde eline geçti. Tabii ben de hemen parçaya el koyup doğru servisin yolunu tuttum.
Parça takıldı, gerekli sıfırlama ve kalibrasyon işlemleri yapıldı, ama arızalardan yalnızca sensörle ilgili olanlardan kurtulabildik. "değişken konfigürasyon" ve "vites kolu pozisyon sinyali yok" hataları devam etti. Bu noktadan sonra Tech2'nin girmediğim menüsü, denemediğim konfigürasyon seçeneği kalmadı, internette, EPC ve TIS'ın başında uykusuz geceler geçirdim, bir yandan da Vehbi'nin başının etini yedim. Kablo demetlerinin şasi aldığı noktalarda paslanma ya da temassızlık var mı diye tesisatı bile komple kontrol ettirdim, şasi kablolarını sabitleyen somunları bizzat kendim zımparaladım.
Artık umutsuzluğa kapılmaya başladığım noktada, ustalarla yaptığım istişarelerden birinde kafamda bir şimşek çaktı. Tüm ayarlara ve çalışan parçalara rağmen geri vites pozisyonu sinyalinin gitmemesi ve konfigürasyonu kabul etmemesinin tek bir nedeni olabilirdi, o da beyindeki programlarla donanımın uyumsuzluğu. Beyinler programlanırken aracın şasi numarası veriliyor, program o şasi numarasının konfigürasyonunu gidip online olarak Almanya'daki bir sunucudan okuyor, ve ilgili beyne o konfigürasyona uygun program atıyor. Biz programlama esnasında kendi şasi numaramızı verdiğimiz sürece başarılı olmamızın imkânı yoktu. Yani bizim ABS/ESP beynini HSA ve DDS'li bir aracın şasi numarasını kullanarak programlamamız gerekiyordu. İşin kötü yanı, bu iki sistemin sadece OPC'lerde standart, diğer motor seçeneklerinde ise opsiyonel donanım (Almanya'da) olması idi. OPC şasi numarası bulmak kolaydı, ancak benimki gibi 1.4 ESP'li olup HSA opsiyonunun alındığı bir araç bulmak oldukça zor idi.
Önce 2008 model bir İsviçreli OPC'nin şasi numarasını kullanarak ABS/ESP beynine program attık. Sayısını yavaş yavaş azalttığımız arızalardan birinden daha bu sayede kurtulmayı başardık, artık vites kolu pozisyonu sinyali ABS/ESP beynine ulaşmaya başlamıştı. Kapıldığım umutsuzluk hissi de bu sayede kaybolup yerini yeniden umuda bıraktı.
Bir önceki gece evdeki 27 aylık küçük canavarı uyuttuktan sonra tekrar bilgisayar başına oturup EPC'yi açtım, Corsa'nın üretime başladığı 2007 yılındaki 000001 şasi numarasından başlayarak tek tek tüm araçların konfigürasyonunu incelemeye başladım. İlginç bir şekilde ilk üretilen birkaç yüz araç oldukça yüksek donanımlı idi, muhtemelen Avrupa çapında showroom'lara gönderilmek üzere üretilmiş, tabiri caizse "full+full" lansman araçları idi. Bunların içinden hem motor, hem trim seviyesi, hem de şasi olarak benim araca uygun ve aynı zamanda HSA+DDS'li bir tanesini 362 numarada buldum. Araç 1.4 Sport, 5 kapı, manuel şanzıman, panoramik cam tavan ve ESP'sine kadar benimkine uyuyordu. Artı olarak da koltuk+direksiyon ısıtma, AFL, yağmur+ışık sensörü gibi donanımları da vardı.
Dünü işlerimle uğraşarak zar zor geçirdikten sonra bu sabah koşarak Akatlar'a gittim, elimdeki şasi numarasıyla ABS/ESP beynine tekrar program attık, ve nihayet, tüm arıza ışıkları söndü. oleyy
HSA'yı ilk kez test etme şerefini Vehbi ustaya bıraktım, birlikte teste çıktık, ve herşeyin kusursuz olarak çalıştığını görüp derin bir oh çektik. O kadar servise gittim geldim, servis müdürü bile maceramı baştan sona merakla izledi, ustalar seferber oldu, ellerinden gelen her türlü desteği verdiler, ama sonunda mevzuyu yine kendim çözmüş oldum.
Bu arada memlekette 5 kapılı "Sport" donanımlı Corsa D zaten üç beş adet idi, şimdi bu donanımlarla gerçekten "Türkiye'de tek" oldu. cool
Maceranın fotoğraflarını da bilahare paylaşacağım, okuma zahmetine katlanan herkese sevgiler & saygılar...
Bu çalışmalara Cruise Control uygulaması ile başlamıştım, araçta debriyaj sensörü ve kablolama gibi altyapılar hazır olduğu için sadece sinyal kolu değişimi ve Tech2 aktivasyonu yaparak Cruise Control'e sahip olmak oldukça kolay olmuştu.
Sonrasında ise uzun araştırmalar sonucunda parayı sokağa atma riskini de göze alarak komple gösterge paneli + silecek kolu değişimi ve yine Tech2 aktivasyonu gerektiren yol bilgisayarı uygulamasına girişmiştim, başarıyla sonuçlanan bu girişimin hikayesini de birkaç ay önce burada sizlerle paylaşmıştım.
Yeni projeme ise benim gibi meraklı ve araştırmacı bir Alman Corsa D sahibinin aracına yaptığı ESP Off butonu uygulamasına rastladıktan sonra başladım. Bu Alman arkadaşımız, Corsa D serisinde normalde sadece GSI ve OPC modellerinde bulunan "ESP off" butonunu kendi 1.4 motorlu ve ESP'li aracına uygulamak için neler gerektiğini araştırmış, bulmuş, gerekli parçaları temin etmiş, serviste kabloları çektirip sistemi aktive ettirmiş ve sonuçta kapatılabilir ESP sistemine sahip olmuş. Bir de üşenmeyip bu işlemleri fotoğraflamış ve dokümante edip meraklıların hizmetine sunmuş.
Ben de bunu görüp heveslendim ve "yapmışken neden sadece ESP Off ile yetineyim, nasıl olsa sistem DDS'yi de (lastik basınç kaybı tespit sistemi) destekliyor, onu da yapayım" dedim ve önce orta konsoldaki standart iki düğmeli şalter grubunun yerine geçecek olan altı düğmeli şalter grubunu sipariş ederek başladım. Konsoldaki standart grupta sadece merkezi kilit ve yolcu havayastığını devre dışı bırakma butonları mevcut. Altılı grupta ise ek olarak ESP off ve DDS sıfırlama butonları ile birlikte koltuk+direksiyon ısıtma sistemlerinin butonları var. Benim aldığım şalter grubunda koltuk ısıtma düğmeleri boş, yani işlevsiz. ( Aslında boş düğmelerden nefret ederim ama şimdilik koltuk ısıtmaya girişmedim, yakın bir Corsacı arkadaşım halen bu proje ile ilgileniyor, ısıtma pedlerinin takılması için koltuk döşemelerinin sorunsuzca sökülebildiğini görürsem ve tekrar yapılan dikişler içime sinerse bir sonraki projem bu olabilir )
Bu arada altılı şalter grubu ile birlikte ona uygun genişlikte yuva içeren konsol kaplamasını da sipariş ettim. Parçalar Almanya'dan 10 günde geldi, Arkas Akatlar'da Vehbi usta tarafından araca takıldı. Ayrıca ustamız şalter grubuna gelen kablo demetinin ucundaki konnektöre iki yeni ek kablo bağlayıp diğer uçlarını da far düğmesinin arkasında kalan BCM (gövde kontrol modülü) röle ünitesine çekti. Çıkarttığı kusursuz kablolama işçiliği için kendisine buradan tekrar teşekkür ediyorum. Kablolama ve parça montajının ardından Tech2 ile BCM ve IPC ünitelerinde gerekli aktivasyonlar yapıldı ve ESP off butonumuz ilk basışta sorunsuz çalıştı, bu da bizi çok mutlu etti. clapclap
Fakat DDS butonunu çalıştırmayı başaramadık, ne yaptıysak olmadı ve hevesim kursağımda servisten ayrıldım. Sonrasında epey okudum, araştırdım, tekrar servise gittim. Tech2 ile düğmenin fiziki olarak sinyal gönderip göndermediğini test ettik ve çalıştığını gördük. Bu durumda problemin düğmeden gelen sinyale beyinlerin cevap vermemesi olabileceği kanaatine vardık. Opel parça kataloğu programında (EPC) biraz vakit geçirince, opsiyonel DDS sisteminin ESP'siz araçlarda ABS beyni tarafından kontrol edildiğini, benimki gibi ESP'li araçlarda ise yine ABS/ESP beyni tarafından yönetildiğini ancak HSA yani Hill Holder sisteminin bir alt fonksiyonu olarak çalıştığını keşfettim. Bu durumda aracımdaki ABS/ESP beynini söküp yerine HSA destekli bir beyin takmam gerektiğini anladım. Yani iş bu noktada DDS'den çıkıp Hill Holder'a kadar büyüdü, ben de "madem bu işe kalkıştık, çözene kadar vazgeçmek yok" deyip yola devam ettim.
Söz konusu HSA destekli ABS/ESP beyninin liste fiyatı 1300 TL civarında. Sektördeki tanıdıkları devreye sokup araştırınca parça üreticisi Bosch'un Türkiye ofisi aracılığı ile 900 TL'ye getirtebileceğimi öğrendim, ancak 2-3 ay gibi bir süre verdiler ve direkt vazgeçtim. İnternet üzerinde araştırmaya giriştim ve parçayı Ebay İngiltere'de sıfır olarak buldum, hem de 100 pound gibi komik bir fiyata. Parçanın sıfır olmaması, arızalı çıkması, yan sanayi olması gibi riskleri göze alıp siparişi verdim, DHL Express ile ertesi gün Türkiye'ye geldi, ama fazladan 2 gün de gümrükte geçti, 3.günün sonunda parça Akatlar'da Vehbi usta'ya teslim edildi.
Mevcut ABS/ESP beyni sökülüp yenisi takıldı ve ardından Tech2 menüsünde DDS sıfırlama gibi yeni işlevler görmeye başladık. Tech2 ile beyine program atıldı, DDS butonu sıfırlama işlevi ve göstergede sıfırlama uyarısı ışığı yakma işlevleri çalışmaya başladı.
Ancak ardından sistem arıza ışıklarının yanması ile birlikte benim uykusuz gecelerim de başlamış oldu. Tech2 de olabilecek her türlü aktivasyon ve konfigürasyonu denedik, arıza kodlarını silmeye çalıştık, bazılarını sildik, sonuçta 4 adet arıza ile kalakaldık : Biri "değişken konfigürasyon" hatası, biri "vites kolu pozisyon sinyali yok" hatası, ikisi de "yalpa sensörü sinyali geçersiz" hatası. Bu arada, bu hataların araca etkisinin de ESP'nin ve hâttâ ABS'nin tamamen devre dışı kalması gibi ciddi bir durum olduğunu da eklemeden geçmeyeyim.
Yine okuduk, araştırdık, bir sürü farklı işlem denedik, en sonunda işin ucu yine EPC'den bulduğum bir başka parçaya dayandı. ABS/ESP beyninin HSA destekli olmasının yetmediğini, araçtaki mevcut ESP (yalpa, boyuna hızlanma, enine hızlanma) sensörünün de HSA'yi desteklemesi gerektiğini keşfettim. HSA'nın devreye girmesi için rampa eğim açısı bilgisine ihtiyacı var, araçta mevcut ESP sensörü eğim ölçmeyen cinsten imiş. Sıfırının liste fiyatı 800 TL civarında olan sensörü yine Ebay'de, ama bu kez kullanılmış olarak 70 euro fiyatla buldum ve siparişi verdim. Parçayı tedarik eden Alman dostumuz bana hiç "nasıl göndermemi istersin" diye sormadan kafasına göre Deutsche Post'a verdiği için parça maalesef karayolu ile Türkiye'ye geliyor, ve 15 gündür hâlâ sınırdan içeri giremedi, ya da girdi ama gümrüklerden birinde TIR'dan indirilmeyi bekliyor. Bu arada bütün bu süreçleri yakından takip eden Corsacı yakın arkadaşım da aynı parçadan bulup satın aldı ve Almanya'dan gelen bir arkadaşı sayesinde birkaç günde eline geçti. Tabii ben de hemen parçaya el koyup doğru servisin yolunu tuttum.
Parça takıldı, gerekli sıfırlama ve kalibrasyon işlemleri yapıldı, ama arızalardan yalnızca sensörle ilgili olanlardan kurtulabildik. "değişken konfigürasyon" ve "vites kolu pozisyon sinyali yok" hataları devam etti. Bu noktadan sonra Tech2'nin girmediğim menüsü, denemediğim konfigürasyon seçeneği kalmadı, internette, EPC ve TIS'ın başında uykusuz geceler geçirdim, bir yandan da Vehbi'nin başının etini yedim. Kablo demetlerinin şasi aldığı noktalarda paslanma ya da temassızlık var mı diye tesisatı bile komple kontrol ettirdim, şasi kablolarını sabitleyen somunları bizzat kendim zımparaladım.
Artık umutsuzluğa kapılmaya başladığım noktada, ustalarla yaptığım istişarelerden birinde kafamda bir şimşek çaktı. Tüm ayarlara ve çalışan parçalara rağmen geri vites pozisyonu sinyalinin gitmemesi ve konfigürasyonu kabul etmemesinin tek bir nedeni olabilirdi, o da beyindeki programlarla donanımın uyumsuzluğu. Beyinler programlanırken aracın şasi numarası veriliyor, program o şasi numarasının konfigürasyonunu gidip online olarak Almanya'daki bir sunucudan okuyor, ve ilgili beyne o konfigürasyona uygun program atıyor. Biz programlama esnasında kendi şasi numaramızı verdiğimiz sürece başarılı olmamızın imkânı yoktu. Yani bizim ABS/ESP beynini HSA ve DDS'li bir aracın şasi numarasını kullanarak programlamamız gerekiyordu. İşin kötü yanı, bu iki sistemin sadece OPC'lerde standart, diğer motor seçeneklerinde ise opsiyonel donanım (Almanya'da) olması idi. OPC şasi numarası bulmak kolaydı, ancak benimki gibi 1.4 ESP'li olup HSA opsiyonunun alındığı bir araç bulmak oldukça zor idi.
Önce 2008 model bir İsviçreli OPC'nin şasi numarasını kullanarak ABS/ESP beynine program attık. Sayısını yavaş yavaş azalttığımız arızalardan birinden daha bu sayede kurtulmayı başardık, artık vites kolu pozisyonu sinyali ABS/ESP beynine ulaşmaya başlamıştı. Kapıldığım umutsuzluk hissi de bu sayede kaybolup yerini yeniden umuda bıraktı.
Bir önceki gece evdeki 27 aylık küçük canavarı uyuttuktan sonra tekrar bilgisayar başına oturup EPC'yi açtım, Corsa'nın üretime başladığı 2007 yılındaki 000001 şasi numarasından başlayarak tek tek tüm araçların konfigürasyonunu incelemeye başladım. İlginç bir şekilde ilk üretilen birkaç yüz araç oldukça yüksek donanımlı idi, muhtemelen Avrupa çapında showroom'lara gönderilmek üzere üretilmiş, tabiri caizse "full+full" lansman araçları idi. Bunların içinden hem motor, hem trim seviyesi, hem de şasi olarak benim araca uygun ve aynı zamanda HSA+DDS'li bir tanesini 362 numarada buldum. Araç 1.4 Sport, 5 kapı, manuel şanzıman, panoramik cam tavan ve ESP'sine kadar benimkine uyuyordu. Artı olarak da koltuk+direksiyon ısıtma, AFL, yağmur+ışık sensörü gibi donanımları da vardı.
Dünü işlerimle uğraşarak zar zor geçirdikten sonra bu sabah koşarak Akatlar'a gittim, elimdeki şasi numarasıyla ABS/ESP beynine tekrar program attık, ve nihayet, tüm arıza ışıkları söndü. oleyy
HSA'yı ilk kez test etme şerefini Vehbi ustaya bıraktım, birlikte teste çıktık, ve herşeyin kusursuz olarak çalıştığını görüp derin bir oh çektik. O kadar servise gittim geldim, servis müdürü bile maceramı baştan sona merakla izledi, ustalar seferber oldu, ellerinden gelen her türlü desteği verdiler, ama sonunda mevzuyu yine kendim çözmüş oldum.
Bu arada memlekette 5 kapılı "Sport" donanımlı Corsa D zaten üç beş adet idi, şimdi bu donanımlarla gerçekten "Türkiye'de tek" oldu. cool
Maceranın fotoğraflarını da bilahare paylaşacağım, okuma zahmetine katlanan herkese sevgiler & saygılar...
Yorum