Duyuru

Collapse
No announcement yet.

Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

Collapse
X
 
  • Filtrele
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
new posts

  • #16
    Ynt: Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

    Çağrı,

    Ekranlar arasında 3. maddede yazdığın değeri gösterecek bir bilgi gördüğümü hatırlamıyorum ama çok detaylı da geçmedim ekran arasında.

    Radyo FM bilgilerini, klima bilgilerini veren bazı ekranlar geçti. Bir dahaki sefere dediğin gibi bir değer var mı bulmaya çalışıcam.

    Yorum


    • #17
      Ynt: Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

      Orjinal yazı sahibi: Serdar99
      Bu arada bir süreliğine 2000 devire sabitlediğin, göstergenin 103, DR'nin 87 km/s gösterdiği pozisyonda kaçıncı vitesteydin ? 6 mı ?
      Evet Serdar Abi.

      100 ve 120km/sa değerinde 6. vitesteydim.

      Formul ile 2000 dev 6 viteste 95km/sa gibi bir değer çıkıyor.

      Kadran 103 gösteriyor, hesap 95km/sa, GPS de 87km/sa

      Yorum


      • #18
        Ynt: Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

        Açıkçası onu hassas bir GPS verisi olarak almamak lazım.
        Senin araçtaki cihaz muhtemelen yeterli sinyal alamadı ve asıl GPS verisini gösteremedi.

        Diğerlerine gelince; dün akşamki ilk tahminlerimden farklı olarak,
        hesaplanan ile görünen arasındaki farkı üreticinin bilinçli olarak yaptığı kalibrasyonun ve
        ısı-yük gibi etkenlerden dolayı lastikte oluşabilecek esneme paylarının toplamına bağlıyorum.

        Almanya kanunlarına göre de, binek araçlardaki hız göstergelerinde gerçek hızın %10+4 km fazlası kadar hata payı kabul ediliyormuş.
        (Tabii ayrıca gerçek hızdan asla az göstermemesi gibi zorunluluk da var)


        Yorum


        • #19
          Ynt: Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

          Serdar Abi,

          Verdiğin değerli bilgiler için teşekkürler.

          Yorum


          • #20
            Ynt: Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

            Rica ederim, mevcut bilgilerimizin üzerine yenilerini birlikte araştırıp öğrenerek koyuyoruz

            Birazdan dışarıda kısa bir işim var; yolda giderken aracın test modu, cep telefonumun da GPS hız ölçüm ekranı açık olacak.
            Haliyle telefonda DR algoritması falan yok, garibim sinyal alabilirse gösterecek anca

            Bir de tabii nasıl ve neden oluyor bilmiyorum ama hesaplanan ile kadranda görünenin aynı olması benim araca özgü bir durum olarak kalacak gibi sanki... alala

            Yorum


            • #21
              Ynt: Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

              Bir Forumda şu bilgiyi buldum ve benim aracın değerlerini girdim ve sonuç

              Hesaplama Tablosunda 6 vites yoktu



              İşin güzel tarafı ben bu değerleri görüyorum yani sonuç doğru


              Otomobilin Devir ve Vitese Göre sürati nasıl hesaplanır?

              Bir otomobilin aktarma sisteminde, sürati etkileyen iki parça vardır. Birincisi şanzıman, ikincisi ise diferansiyeldir. Krank milinin her devrinde, volan tam olarak krank mili ile aynı devirde döner. Ve debriyaj sisteminde hiçbir patinaj yoksa, şanzımana bu devir aynen aktarılır. Şanzımanın içindeyse birbirinden farklı oranlarda, bu donüşü şafta aktarabilen dişliler vardır. Manuel bir şanzımanda, otomobilin sürücüsü, vites kolu vasıtasıyla, duruma uygun dişliyi seçer. Bu sayede, sürücü hızlanmak istediğinde, büyük şanzıman oranı (küçük vites) kullanarak, motorun düşük yol süratinde, yüksek devir yapmasını sağlar. Bu da motorun devir bandının, daha verimli kullanılmasını sağlar.
              Sürücü şanzımandaki, duruma uygun dişlilerden birini seçer, ama arkadaki diferansiyel için bu seçim mümkün değildir. Otomobil fabrikada üretilirken mühendisler, kullandıkları motorun karakterine, ve araçtaki sürtünme kuvvetlerinin miktarlarına göre, optimum bir diferansiyel dişlisi seçerler. Tabii ki, bu oran çoğu zaman son sürat optimizasyonu, ve yakıt ekonomisi düşünerek seçilen bir orandır. Aracın hızlanma performansı genelde biraz daha arka planda kalır. Neyse şimdilik, diferansiyel dişli oranının sabit bir oran olduğunu bilelim, hesaplarımızda bize yeterli olacaktır.

              Nedir bu şanzıman ve diferansiyel?

              Konuyu daha ayrıntılı açıklayabilmek için, bir varsayımdan yola çıkacağım. Eğer otomobilde şanzıman olmasaydı, yani krank mili direk olarak, şaft'a bağlı olsaydı. Ve diferansiyelin de, aktarma oranı 1:1 olsa idi. Yani diferansiyel girdi mili tarafından bir tur çevrildiğinde, tekerlekler de, bir tur dönse idi. Karşımıza çıkacak durum şöyle olurdu:

              Krank milinin her bir devri için, arka tekerlekler de bir tur yaparlardı. Yani motor dakikada 6.000 devir çevirirken, tekerleklerin de 6.000 kez dönmesi gerekirdi. Ortalama otomobil tekerleğinin çevresi 2 metre olduğunu göre, dakikada 6.000 kez dönen bir çember, yolda patinajsız ilerlediğinde, 12.000 metre yol alır. Dakikada 12km demektir bu! Saatte ise 60 * 12km = 720km. Yani otomobilin sürati 720km/s olurdu. Tabii ki, bu sürati sıradan bir otomobil yapamaz.

              Dolayısıyla, şu sonucu çıkartabiliriz. Sokak otomobillerinde tekerlekler, motor devri kadar dönmezler. Aktarma sisteminde krankın dönüşü farklı oranlarla tekerleklere aktarılır. Mesela 6.000 devirli bir motor, 1. viteste 60km/s sürat yapıyorsa, ve lastik çevresi de 2metre ise, 720km/60km=12 oranında bir aktarma yapılır. Yani krankın her 12 devri için, tekerlekler yalnızca 1 kez dönerler.

              "Peki, bu 12'lik aktarma oranı nasıl elde ediliyor?" derseniz. Örneğin şanzımandaki 1.vites dişlisinin aktarma oranı 4:1 olsun. Yani her 4 giriş devri için, şanzıman 1 devir çıkış yapacaktır. Şanzıman, şaft vasıtasıyla, diferansiyeli her 3 kez döndürdüğünde ise, diferansiyel tekerlekleri 1 kez çevirsin. Bu durumda, aktarma oranı 4*3=12'dir. Tekrar sağlama yapalım. Krank mili 12 kez dödüğünde, şanzıman şaftı 3 kez döndürür, diferansiyelse 3 kez dödüğünde, tekerlekleri sadece 1 kez döndürür.

              Bu durumda, farazi otomobilimizin, şanzımanında 1. dişli oranı 4:1, diferansiyel oranı ise 3:1'dir. Aynı otomobilde 2. vites dişlisinin 2:1 oranında olduğunu düşünelim. Bu durumda 2. vites dişlisi kullanıldığında aktarma oranı 2*3=6 olacaktır. Lastik çevresi de 2metre ise, meşhur 720km/s süratimizi bu aktarma oranına bölelim. 720kms/6=120kms. Yani otomobil 2. viteste 6.000 devirde, 120km/s yol sürati yapar. Üst viteslerde, şanzıman oranı daha da küçültülür, ve 6.000 devirde otomobilin yaptığı sürat her vites için, daha da yüksek bir değer çıkar.

              Şimdi yukarıdaki,alıntı anlatımdan sonra işin formülleştirelim.

              Hız = Tekerlek yuvarlanma dairesi x tekerleğe aktarılan devir x 60

              Tekerlek yuvarlanma dairesi = ()(inch türünden jant çapı*25,4)+(lastik genişliği*(yanak yüksekliği/100)*2))*Pi sayısı)/1000)

              Tekerleğe aktarılan devir = (Motor devri(rpm)/son dişli oranı/hangi vitesdeysek o dişlinin oranı/1000)



              2009 INSIGNIA 4DR COS 16LET180HP M6 NAV CD500+FLEX+SR+19'' JANT+DERİ

              Yorum


              • #22
                Ynt: Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

                Hüsnü hocam senin verdiğin değerlerden hesaplam yaptırdım sonuçlar aşağıda

                5000 Devir


                7000 Devir





                2009 INSIGNIA 4DR COS 16LET180HP M6 NAV CD500+FLEX+SR+19'' JANT+DERİ

                Yorum


                • #23
                  Ynt: Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

                  Orjinal yazı sahibi: FacomX
                  Hüsnü hocam senin verdiğin değerlerden hesaplam yaptırdım sonuçlar aşağıda

                  5000 Devir

                  7000 Devir
                  Astra'daki 1.4 Turbo 7000 çevirmez, 6500'de kesiciye girer

                  Yorum


                  • #24
                    Ynt: Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

                    Serdar hocam Hesaplama yapan Excel dosyası 5 vitese kadar almış

                    Deviri 6500 yaparsakta aşağıdaki sonuç çıkıyor

                    1-50
                    2-92
                    3-146
                    4-198
                    5-255



                    2009 INSIGNIA 4DR COS 16LET180HP M6 NAV CD500+FLEX+SR+19'' JANT+DERİ

                    Yorum


                    • #25
                      Ynt: Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

                      Fatih, sizin 1.6 Turbo'lardaki M32WR manuel şanzımanın 6.dahil şanzıman oranlarını daha yüksek hassasiyetli olarak veriyorum, ki sonuçlar şaşmasın cool

                      1.vites : 4,273
                      2.vites : 2,353
                      3.vites : 1,475
                      4.vites : 1,067
                      5.vites : 0,875
                      6.vites : 0,744

                      Son dişli : 3.94

                      EDIT : Bu arada bir soru, senin aracın fabrika çıkışı lastik ölçüsü neydi, şu an nedir ?

                      Yorum


                      • #26
                        Ynt: Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

                        Fabrika Çıkış 19" ve şimdide 19" değişim yok



                        2009 INSIGNIA 4DR COS 16LET180HP M6 NAV CD500+FLEX+SR+19'' JANT+DERİ

                        Yorum


                        • #27
                          Ynt: Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

                          Serdar hocam senin verdiğin değerlerle opelin sitesindeki değerler arasında fark var neden ?




                          2009 INSIGNIA 4DR COS 16LET180HP M6 NAV CD500+FLEX+SR+19'' JANT+DERİ

                          Yorum


                          • #28
                            Ynt: Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

                            Bahsi geçen oranlar her bir vites için ikişer adet dişlinin üzerindeki diş sayısının birbirine bölünmüş halidir, örneğin 38/44=0,863 gibi.
                            Bu hesabın sonucu küsuratlı çıkar, Opel broşürlerinde ondalık kısmını 2 haneye yuvarlamış, ben daha yüksek hassasiyetle 3 hane olarak verdim

                            Yorum


                            • #29
                              Ynt: Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

                              Orjinal yazı sahibi: FacomX
                              Fabrika Çıkış 19" ve şimdide 19" değişim yok
                              OK, hız göstergen orijinal lastik ölçüne göre gösteriyor. Eğer üzerindeki lastiklerin ölçüsü fabrika çıkışındakinden farklı olsaydı (Opel tarafından kabul edilen ölçülerde bile olsa) göstergen aradaki +/- fark kadar az veya çok gösteriyor olurdu. (Tabii bu bütün konuştuğumuz sapma vs gibi mevzulardan bağımsız).

                              Bu bağlamda fabrika çıkışından farklı ölçü kullananların serviste Tech2 ile bir ayar çektirmelerinde fayda olabilir.



                              Yorum


                              • #30
                                Ynt: Kadran doğru hızı göstermiyor mu?

                                Fatih Abi,

                                Aşağıdaki değerlerinin hepsini ve aynısı ben 6500dev/dak da görüyorum zaten.

                                Hatta:

                                1 viteste 54km/sa
                                2 viteste 99km/sa
                                3 viteste 56km/sa
                                4 viteste 212-213km/sa
                                5 viteste (dyno verisi var elimde 257.8 km/sa)

                                Dişli oranlarımız farklı, lastiklerimiz farklı değerlerimiz aynı nasıl oluyor

                                Yorum

                                İşleniyor...
                                X